Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Taal en rekenen in het mbo
Profielen Groep vakken die met de praktijk te maken hebben. De vakken worden niet apart gegeven, maar door elkaar. Er zijn 4 profielen.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Opzet en beoordeling van het CSPE
Landbouwbreed Klaaswaal
Ervaringen met de invoering van CGO
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Het gebruik van de computer
De computer bij de centrale examens
wiskunde in vernieuwd vmbo
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
De computer bij de centrale examens
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
SPE GL 2009 Technologie in de GL Platformbijeenkomst Technologie in de gemengde leerweg Kirsten van Ingen 13 januari 2008.
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Examen BB en KB 2015 Examenjaar 2015 BB KB.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 15 september 2014.
Van Cooth vmbo LEREN VOOR EEN BAAN DIE BIJ JE PAST.
Inhoud en opzet examens VMBO
Informatieavond Examinering Klas 4 02 maart 2015.
Praktijk en stage in de bovenbouw. Praktijk klas 3 en klas 4 BB en KB kiezen een profiel GT (GL) kiest niet, krijgt INTRA.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
 PTA  CENTRAAL EXAMENS. Programma van Toetsing en Afsluiting Per vak staat hierin aangegeven:  Toetsen  Handelingsopdrachten  Praktische opdrachten.
Het examen economie en ondernemen under construction Naar een ‘nieuw’ cspe Suzanne van der Horst Tom Erkens.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Fase 2 Veldonderzoek (oktober – november 2009)  Resultaten veldonderzoek  Conceptadvies OCW Aanbieden advies december 2009.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Welkom op de Informatieavond Leerjaar 4 GTL
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 GTL
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
Transcript van de presentatie:

Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject

Passende afsluiting? Voldoende Erg theoretisch en erg gericht op economie Geen juist beeld van het resultaat wat betreft competenties Competenties komen slechts beperkt aan bod Te weinig reflectie

Algemene totaalindruk? Voldoende Te veel rekenwerk, veel leeswerk Te grote organisatielast: te weinig rekening gehouden met de capaciteiten van scholen en de beschikbare tijd Veel te omvangrijk en te ingewikkeld Meer doe-opdrachten

Richtijnen voorbereiding examen Op tijd, duidelijk en volledig Meer overlap tussen examens BB, KB, GL Veel verschillende onderdelen geeft zware druk op personele bezetting en ruimte Het kostte veel tijd om alles te overzien. Ik kwam er te laat achter dat ik het examen ook van te voren had mogen maken. Qua tijd moeilijk haalbaar.

Overige vragen Goed organiseerbaar? Eens 55% Sluit aan bij examenprogamma? Eens 55% Type opdrachten sluit aan bij examenprogamma? Eens 47% LL goed voorbereid op onderwerpen? Eens 50% LL goed voorbereid op type opdrachten? Eens 50% Contexten sluiten aan op belevingswereld? Eens 25% Taalgebruik geschikt? Eens 50% Moeilijkheidsgraad geschikt? Eens 42% Voldoende tijd voor LL? Eens 61% Kwaliteit correctievoorschrift? Duidelijk en volledig

Kenmerken CE Vertaling van toetsmatrijs: afvraagbaar deel examenprogramma, praktijk/theorie Authentiek: contexten Moeilijkheidsgraad: vergelijkbaar met andere sectoren Herhaalbaar: onafhankelijk van beoordelaar (bindend correctievoorschrift) Vergelijkbaar: consistent tussen leerlingen Organisatielast: rekening houdend met mogelijkheden scholen

Resultaten CSPE LBB 2009 BB: 16% onvoldoende, gemiddelde 6,2 KB: 16% onvoldoende, gemiddelde 6,1 GL: 16% onvoldoende, gemiddelde 6,1

Plannen en akties 2009/2010 Onderzoek LNV onder docenten (in verband met invoering examenprogramma): nieuwe examenprogramma, CSPE als examenvorm en CSPE GL als examen voor de vakrichtingen Landbouw Voorlichting en scholing docenten: regelgeving bij examens, rol van docent als examinator (oa nav onderzoek Inspectie) en beoordeling van processen Rekening houden met opmerkingen docenten bij productie examens 2011: oa taal- en rekenniveau, organisatielast, verhouding theorie/praktijk