Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009
Bijdrage van het Stimuleringsprogramma Evaluatie van het examen Stand van zaken experimenten op locaties Doelstelling evaluatie
Evaluatie examen CSPE Landbouwbreed 2009 Totaalbeeld alle leerwegen Resultaten per leerweg Conclusies
+ - examen doet een beroep op sociale vaardigheden - veel aspecten/competenties komen aan bod - leerlingen vonden het leuk; hebben meer kunnen laten zien van hun groei Totaalbeeld alle leerwegen: In welke mate vindt u het examen een passende afsluiting van competentiegericht vmbo-groen? - - te theoretisch! - te veel rekenwerk (KB/GL) - te veel opdrachten (organisatie) - duurde te lang (GL!) BB:5.0 KB:6.8 GL:4.7 Gemidd. voor alle leerwegen: 5.5
Sluit de inhoud van het examen aan bij het examenprogramma? ResultaatAantal% oneens1336% eens2056% niet beantwoord38% Totaal36100%
Sluiten de contexten/onderwerpen van het examen aan bij de belevingswereld van leerlingen? ResultaatAantal% oneens2364% eens925% niet beantwoord411% Totaal36100%
Evaluatie locaties en besturen
Stand van zaken experimenten op locaties
Competenties uitgewerkt Proeven ontwikkeld voor SE Eerste CSPE afgenomen Instrumenten voor beoordeling en monitoring Producten voor communicatie naar leerling en ouders Onderwijsconcept uitgewerkt Programma’s geschreven Onderwijs anders georganiseerd Startend competentiegericht, voorzichtig implementeren, Prognose: in ‘om’ Bewustwording docenten Leerlingen betrokken Samenwerking team En daar is men trots op! Waar staan de locaties nu?
Competenties uitgewerkt Proeven ontwikkeld voor SE Eerste CSPE afgenomen Instrumenten voor beoordeling en monitoring Producten voor communicatie naar leerling en ouders Onderwijsconcept uitgewerkt Programma’s geschreven Onderwijs anders georganiseerd Bewustwording docenten Leerlingen betrokken Samenwerking team Doorontwikkelen, implementeren, verbinden = Integrale benadering Startend competentiegericht, voorzichtig implementeren, Prognose: in ‘om’ Waar liggen de uitdagingen?
Steun Management Teaminzet en samenwerking Eigenaarschap Faciliteiten (tijd en ruimte) Planmatige aanpak Andere wijze van roosteren Afstemming / integratie vakken Leren in en uit de praktijk Leerlijn vmbo – mbo Communicatie over ‘wat is CGO’? Delen: good practices én de zorgen Gezamenlijk ontwikkelen Stapsgewijze aanpak Wat is nodig?
Evaluatie Stimuleringsprogramma
03 februari 2009: 'Beelden bij competentiegericht onderwijs' 30 oktober 2008: Kick off Stimuleringsprogramma december 2008: 'Beelden bij competenties' 23 april 2009: 'Beelden bij competentiegericht toetsen en organiseren' 10 juni 2009: De Groene Parade II Evaluatie examen, experimenten en SP, Activiteiten SP
Zijn de doelen van het Stimuleringsprogramma bereikt? 3. Informeren over projecten en initiatieven 76%: ja 10%: nee 14%: geen antwoord 1.Organiseren en stimuleren om van elkaar te leren 64%: ja 19%: nee 17%: geen antwoord 2. Informeren over landelijke ontwikkelingen op het gebied van CGO en examineren 69%: ja 17%: nee 14%: geen antwoord 4. Monitoring van de experimenten. Dit doel wordt met onderzoek nagestreefd. Met de respons en de uitgebreide antwoorden dragen de respondenten bij aan het bereiken van dit doel.
Suggesties Stimuleringsprogramma ? Themadagen en netwerkbijeenkomsten met derden (bedrijfsleven, mbo etc.) Deskundigheidsbevordering docenten en teams Gezamenlijke ontwikkelagenda t.a.v.: - Aansluiting vmbo-mbo; - Ontwikkeling en kwaliteitsborging SE; - Competentiegericht toetsen.
Wat kunnen we hieruit concluderen? Inhoudelijk fundament is gelegd, implementatie is opgestart. Maar… we zijn er nog niet! Investeren in duurzaamheid van CGO in groen vmbo: lange adem, hard blijven werken, elkaar blijven ontmoeten