Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Advertisements

Professioneel sturen.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Gedragsproblemen
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Werkgroep gezondheidszorg
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Rookstopadvies aan zwangere vrouwen en hun partner, rookvrije thuisomgeving voor zuigelingen Werkgroep gezin.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep werk
Eenvoudig rookstopadvies en korte motiverende interventie op de eerste lijn Werkgroep werk Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Begeleiding van zwangere vrouwen met een alcohol- of drugprobleem Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Drugpreventie bij jongeren
Ervaringen Implementatie in Nederland
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Leerlingenbegeleiding
Rookstopbegeleiding in groep Werkgroep gezondheidszorg.
De gezonde school en genotmiddelen
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Vermaatschappelijking van de Zorg
Het zorgcontinuüm.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Richtlijn alcohol screening door en voor arbeidsgeneesheren
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Leiding geven aan school ontwikkeling
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Uitstroomgesprekken.
Jij als werkplekbegeleider!
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening

Korte omschrijving Bij riskant en/of regelmatig gebruik Begeleiding individueel of in groep Inzicht in problemen eigen gebruik Aanleren vaardigheden en alternatieven op maat eigen situatie Na advies en motivering van omgeving (huisarts, peers, school, ouders…)

Doelgroep en uitvoerder Vroeginterventie voor leerlingen secundair en hogeschool Experimenterende gebruikers: CLB, huisarts… Hoogrisicogroepen: gespecialiseerde drughulpverleners

Effectiviteit Korte motiverende interventie op 1 e lijn  daling gebruik alcohol en cannabis Groepswerking matige cannabisgebruikers  daling gebruik, meer kennis & motivatie Aanleren vaardigheden op basis van individueel profiel  daling gebruik drugs

Aandachtspunten bij uitvoering Effecten sterk afhankelijk van kwaliteit uitvoering Peers en hulpverleners hebben meer effect dan leerkrachten Lage drempel en voldoende bekendheid zijn cruciaal

Investering en ondersteuning Ouders, leeftijdsgenoten, huisartsen, CLB  voldoende training en coaching Ambulante drughulp  opzetten van programma voor hoogrisicogroepen Bekendmaking bij doelgroep Netwerking en coördinatie tussen actoren

Feedback deelnemers

Waarom wel/waarom niet Waarom wel –CLB zeer geschikte setting voor begeleiding van experimenterende jongeren Waarom niet –Te hoge verwachting tav ouders

Aandachtspunten en randvoorwaarden Verduidelijking taakverdeling: impliciete en expliciete vroegdetectie Training personeel Onderwijs Onderdeel drugbeleid op school Rol van de school: –vroegdetectie en doorverwijzing naar hulpverlening –opvolging van leerling Indien begeleiding door CLB: extra personeelskracht