Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs
Korte omschrijving Educatie voor alle leeftijden volgens model sociale beïnvloeding Regels, procedures en structurele maatregelen om school rookvrij te maken Aanbod rookstop Specifieke methodieken (wedstrijd rookvrije klassen)
Doelgroep en uitvoerder basisscholen, lln, VTE sec. scholen, lln, VTE 30 hogescholen & universiteiten, lln, VTE Leerlingen, personeel, ouders, bezoekers Rokers en niet-rokers
Effectiviteit Volledig rookvrije omgeving daling consumptie en aantal rokers Educatie gunstig effect op kennis, intentie, vaardigheid, uitstel beginleeftijd Effecten gedrag klein en korte termijn, maar op grote schaal Combinatie van regels, preventie en rookstop nodig
Aandachtspunten bij uitvoering Algemeen gezondheidsbeleid geen effect, specifiek tabaksbeleid = nodig Ook indien opgenomen in programma middelen minder effect! Effect afhankelijk van kwaliteit uitvoering Aandacht voor subdoelgroepen Continuüm interventies (alle leeftijden)
Investering en ondersteuning Overstap naar volledig rookvrije school degelijke voorbereiding nodig Training voor alle betrokkenen (leerkrachten, directies, begeleiders) Ondersteuning met methodieken, materialen, opleiding, advies, coaching
Feedback deelnemers
Waarom wel/waarom niet Waarom wel –Rookvrije klassen = succes bij leerlingen –Positieve publiciteit voor scholen –Wedstrijdaspect = toegevoegde waarde
Waarom wel/waarom niet Waarom niet –Hoge investering, zonder extra mensen of middelen –Campagnemoeheid bij jongeren –Tijdsgebrek bij school en CLB –Leerlingenraden zijn soms tegen –Rokend schoolpersoneel is probleem
Aandachtspunten en randvoorwaarden Gebrek concrete interventies voor ouders, leerkrachten… Elk jaar nieuwe impulsen nodig Federale acties doorkruisen en overlappen Vraagt hoge mate discipline van de school Directies moeten overtuigd zijn Beleid zou verplichting moeten zijn