Introductie Hans van der Heijden, Stichting Myosotis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
KWALITEITSZORG november 2012
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
De zin en onzin van escrow
Menno Karres Lead Auditor
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Hoe ontstond dit initiatief ?
“Hoe kom ik aan klanten?”
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De morning-after pil zonder recept Resultaten internet enquête Stichting Anticonceptie Nederland.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Succesvol verbeteren.
Vraagsturing en marktwerking
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Motiverende Gespreksvoering
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
[passende afbeelding]
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
Welkom Met raad en daad. Aanleiding De gemeenteraad wordt zichtbaarder voor burgers De individuele gemeenteraadsleden worden herkenbaarder voor burgers.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Project Management Fails
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
“diabeteszorg in beweging” Huidig 1 e lijn diabetes zorgaanbod van fysiotherapeuten in de regio Arnhem – Resultaten door Kristel Leemkuil, Carans.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Onderzoeksvaardigheden 3
H2 Achtergrond.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
Transcript van de presentatie:

Introductie Hans van der Heijden, Stichting Myosotis

Aanleiding Gemopper in de zorg over ICT leveranciers

Aanpak Gesprekken; Literatuur; Enquête; Analyse van de resultaten; Congres; Artikel.

Gesprekken ‘De afstand tussen klant en leverancier is een RAVIJN’; ‘Het is niet alleen de schuld van de leverancier’; ‘Het kan zo niet verder. Eindelijk iemand bij wie ik mijn verhaal kwijt kan’; ‘De klanten vormen geen eenheid, er is geen ‘vraagmacht’’; Misfit tussen vraag en aanbod.

Literatuur MarketCap: Publieke sector gekenmerkt door IT mismanagement / Geschatte schade, ca. 675 miljoen per jaar! Ernst&Young ICT-barometer; Management en Consulting nr 5,2010 ‘Falende IT door vage leiding’ ‘Bij een ‘gerenommeerde’ IT-dienstverlener mislukt 92% van de projecten.

Enquête Techniek door Horn IT Doelgroep: ZIS/EPD gebruikers Respons: –400 geïnteresseerden – 85 bruikbare enquêtes Analyses Universiteit Utrecht (volledige versie uitgereikt)

Globaal profiel van de respondenten Afkomstig uit Noord Holland en Gelderland; ICT-management; Budget >

Resultaten Enquête Verhouding klant-leverancier Klant heeft geen invloed op de prijs 92% eens/gedeeltelijk eens 8% niet eens Ik ben afhankelijk en kan daar weinig aan veranderen 76% eens/gedeeltelijk eens 24% niet eens Ik zou wil breken maar zie op tegen kosten, etc 60% eens/gedeeltelijk eens 40% niet eens De leverancier bepaalt voornamelijk het eindproduct 80% eens/gedeeltelijk eens 20% niet eens De oorzaak van de niet-optimale relatie ligt bij beide partijen 90% eens/gedeeltelijk eens 10% niet eens Open source krijgt weinig kans, de leverancier wil dat niet 92% eens/gedeeltelijk eens 8% niet eens

Tussenconclusie Verhouding Klant/Leverancier Klant heeft ondergeschikte en afhankelijke positie

Resultaten Enquête Projectbeheersing Klant heeft de leiding 35% ja/samen 65% nee Vooraf duidelijk contracten 37% ja 63% nee/min of meer Ontwerpen en goedkeuringen 73% ja27% nee Leverancier toont achteraf dat hij zijn beloften heeft waargemaakt 49% ja 51% nee Bewaking van de projecten aan de hand van ontwerpen 64% ja36% nee Projectafspraken worden vastgelegd 45 % ja55% nee Afspraken worden opgevolgd 20% ja80% nee

Tussenconclusie Projectbeheersing Klant heeft weinig te vertellen; Lang niet alles wordt dichtgetimmerd; Tijdens een project wordt minder dan 10% volgens afspraak gedaan; Gevolg --> Irritatie.

Resultaten Enquête Projectresultaat Uitloop van projecten veroorzaakt door klant én leverancier 73% eens/gedeeltelijke eens 27% niet eens Projecten worden geëvalueerd 26% ja 74% nee/ min of meer Evaluatie leidt tot verbetering 19% ja81% nee/ min of meer Evaluatie en verbetering 5%

Tussenconclusie Projectresultaat Er is weinig aan te doen dat projecten uitlopen; Beide partijen zijn hier debet aan; Er wordt weinig gedaan met de mogelijkheid om van fouten te leren.

Losse opmerkingen Hoofdoorzaak: onvermogen bij de klant (gezondheidszorgorganisatie ). De belangrijkste oorzaak is dat er er bij ontwerpers een onvoldoende concreet beeld is van de praktijk waarin hun product wordt toegepast.

Conclusies Weinig verschil tussen ICT-managers en Zorgprofessionals (UvU); Probleem wordt herkend; Oorzaak bij beide partijen; Er wordt weinig geleerd van fouten; Misfit tussen vraag en aanbod; –Leverancier biedt pakket –Klant wenst maatwerk

Oorzaak van de kloof? Wensen van de klant niet helder en niet consistent. (interne en externe oorzaken): Het kan niet anders!! Leverancier levert voornamelijk pakketten en heeft te weinig oog voor de wensen van de klant: Het kan niet anders!?

Observatie Klant en leverancier zijn twee werelden; Er is inderdaad een kloof; De zorg ergert zich aan de leverancier; De kloof kan worden beschouwd als een belangrijke oorzaak voor falen.

Oplossingsrichting Stop met naar elkaar te wijzen! Beschouw het ravijn als een gemeenschappelijk probleem, ondanks de deels tegengestelde belangen; Kijk naar de ‘doktersinitiatieven’ Vraag hulp aan Neelie Kroes

Advies Leverancier: doe er je voordeel mee; Klant: Stap uit de slachtofferrol.