Professionele richtlijnen in breder Perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Resultaatgericht Samenwerken
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Veranderingen in de zorg
Model Zorgstandaarden CONCEPT
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Ondersteuningsplannen
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Onderzoek in de verloskunde Now or never ?
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Begeleidingsplannen GGZ
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Zorg nieuwe stijl.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Visie informatievoorziening
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Ruimte voor verpleeghuizen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
Algemene ledenvergadering 25 november Stand van zaken Beleidsvoornemens overheid: 2010 overgangsjaar / stand still Spoorboekje minister NZa-advies.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Resultaatgericht Samenwerken
Aanbesteding jeugdteams
Begeleiding bij Werkplekleren
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Transcript van de presentatie:

Professionele richtlijnen in breder Perspectief Han van Esch, manager Zorgbeleid VGN 16 mei 2008

STELLING: De waarde van de richtlijnen ten behoeve van onderzoek, diagnose, behandeling en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag dienen beoordeeld te worden binnen de context waarin zij worden gebruikt! VRAAG: WAT IS DE GROTERE CONTEXT?

LANDELIJK BELEID Ambities VWS: Brief “Koers op kwaliteit” (6 juli 2007), opgenomen in ‘Beleidsagenda 2008. Zorg voor de toekomst’ een veilige zorg op kwalitatief hoog niveau Klantgericht met voldoende keuzemogelijkheden en met duidelijke rechten en plichten voor iedereen.

DRIE PIJLERS: Zichtbare kwaliteit: inzicht in prestaties van zorgaanbieders en het oordeel van cliënten over deze prestaties Natuurlijke cliëntgerichtheid: het versterken van de invloed van de cliënt op de zorg Vanzelfsprekende veiligheid

KWALITEITSDENKEN OOK BIJ ANDERE PARTIJEN - Toezichthoudende instanties: IGZ, Nza    - Zorgkantoren ( contractering) - Cliëntenorganisaties       - Beroepsorganisaties

ZEKER OOK BIJ ZORGAANBIEDERS Missies en visies: - Kwalitatief hoogwaardige ondersteuning     - Bijdragen aan de kwaliteit van bestaan van de cliënt

Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Cliëntenorganisaties (LFB, FvO, CG-raad) Zorgaanbieders (VGN) Beroepsorganisaties (NVAVG, NVO/NIP, V&VN, Phorza) Zorgverzekeraars Nederland IGZ Het ministerie van VWS

DOEL VAN HET KWALITEITSKADER: Toetsen Verantwoorden Transparant maken (www.kiesbeter.nl) Optimaliseren en verder ontwikkelen van het kwaliteitsniveau van de geboden zorg en ondersteuning

UITGANGSPUNTEN: Zorg en ondersteuning zijn gericht op het bevorderen dan wel in stand houden van de kwaliteit van bestaan van mensen met een beperking Eigen regie van mensen met een beperking is een centrale waarde in zorg en ondersteuning. De kwaliteit van de gehandicaptenzorg wordt primair afgemeten aan de mate waarin het bijdraagt aan de kwaliteit van bestaan van cliënten!

DOMEINEN KWALITEIT VAN BESTAAN Lichamelijk welbevinden Psychisch welbevinden Interpersoonlijke relaties Deelname aan de samenleving Persoonlijke ontwikkeling Materieel welzijn Zelfbepaling Belangen Schalock en Verdugo, 2002

Randvoorwaardelijke thema’s Beschikbaarheid van een ondersteuningsplan Cliëntveiligheid Kwaliteit van medewerkers en organisatie Samenhang in zorg en ondersteuning (ketenzorg)

STAND VAN ZAKEN Presentatie Visiedocument Voorjaar 2007

STAND VAN ZAKEN (VERVOLG) Domeinen en thema’s geoperationaliseerd in een set prestatie-indicatoren Pilot om prestatie-indicatoren te meten en de geschiktheid van de meetinstrumenten vast te stellen Aanpassing 2009: bredere implementatie Dit betekent dat alle gehandicaptenzorginstellingen hun kwaliteit van zorg en ondersteuning gaan meten aan de hand van het kwaliteitskader gehandicaptenzorg.

BIJDRAGEN PROFESSIONALS Eigen regie van de cliënt als uitgangspunt: mensen met een beperking willen zelf vorm en inhoud aan hun leven geven en zelf bepalen welke zorg en ondersteuning zij willen ontvangen. Vraagt een vraaggerichte houding van de professional zonder de eigen professionele verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen Afspraken over de zorg- en dienstverlening die men biedt worden vast gelegd in een ondersteuningsplan.

MAAR……. Je bent als professional niet in zijn totaliteit verantwoordelijk voor de kwaliteit van leven van de cliënt. Wel kun je bijdragen aan de kwaliteit van bestaan van de cliënt door goede kwaliteit van ondersteuning te bieden. Zie ook: “Professionaliteit in de zorg voor mensen met functiebeperkingen: Kenmerken, rol en voorwaarden” (VGN 2005) of …..

VERBETERPLAN KWALITEIT GEHANDICAPTENZORG Op de kennis en professionaliteit van medewerkers in de gehandicaptenzorg wordt ook een beroep gedaan in de brief “Verbeterplan Kwaliteit Gehandicaptenzorg” van de staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer (26 maart 2008) met als speerpunten: De client als uitgangspunt: ondersteuningsplan en zeggenschap Professionaliteit van de medewerkers Preventie van seksueel misbruik

2. PROFESSIONALITEIT VAN DE MEDEWERKERS “ Medewerkers moeten de instrumenten voor handen hebben om alle elementen uit het kwaliteitskader in de praktijk te kunnen brengen” “ Daartoe zijn op dit moment niet alle instrumenten, zoals richtlijnen en handreikingen, beschikbaar” “ Welke instrumenten worden gemist wordt nu geïnventariseerd”

2. PROFESSIONALITEIT VAN DE MEDEWERKERS (2) “ Deze inventarisatie zal leiden tot een ontwikkelprogramma binnen Zorg voor Beter waarbinnen cliënten, beroepsorganisaties en brancheorganisaties samen handreikingen en richtlijnen voor de gehandicaptenzorg ontwikkelen” “ Implementatie van al bestaande en nog te ontwikkelen handreikingen en richtlijnen kan vervolgens o.a. via Zorg voor Beter gebeuren”. Conclusie: De richtlijnen en principes ten behoeve van onderzoek, diagnose, behandeling en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag komen precies op het juiste moment!

BIJDRAGE RICHTLIJNEN AAN KWALITEIT Stelling: Voor het verbeteren van de uitkomsten van zorg- en dienstverlening moet inzicht bestaan in de processen die tot die betreffende uitkomsten hebben geleid. (HKZ)

DE RICHLIJNEN BIEDEN EEN DERGELIJK INZICHT een procedure voor het proces van onderzoek, diagnose, behandeling en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag een standaard waaraan de kwaliteit van het professionele handelen kan worden getoetst.

DE RICHTLIJNEN SLUITEN AAN BIJ UITGANGSPUNTEN Vraaggericht en cliënt vriendelijk Transparant Doelgericht en doelmatig Wetenschappelijk verantwoord Resultaatgericht Erkennen de professionele verantwoordelijkheid van psychologen / orthopedagogen, AVG, psychiaters, en andere disciplines die zich bezig houden met onderzoek en behandeling.

CONCLUSIE: De richtlijnen en principes ten behoeve van onderzoek, diagnose, behandeling en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag: bieden een “gouden standaard” dragen in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening aan de cliënt met een verstandelijke beperking en daarmee aan de kwaliteit van zijn of haar bestaan. dragen bij aan de verdere professionalisering (en positionering) van professionals in de gehandicaptenzorg.

www.kennisportalgehandicaptenzorg.nl Kennisbronnen: bijv. www.begrensde liefde: een site voor iedereen die professioneel of als opvoeder betrokken is bij mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Op deze site vindt u een databank met materialen over seksualiteit en de preventie, signalering en behandeling van seksueel geweld bij mensen met een beperking. Database specialistische opleidingen: bijv. Opleiding ‘Niet aangeboren hersenletsel (NAH)’ van St. Woonvoorzieningen Lichamelijk Gehandicapten en ‘Zorg voor mensen met MS’ van Nieuw Unicum; Showcase: Handreiking ondersteuningsplan

DANK VOOR UW AANDACHT !