15-9-2014 Challenge the future Delft University of Technology Activerend onderwijs in grote groepen Ibo van de Poel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Het doen van onderzoek in klas 4
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
TBM Grassroots projecten TBM Onderwijsdag november 2010.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Teamleren, hoe werkt dat?
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media! Beter onderwijs?
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
©Lex Bergers, Lexpertise Business Coaching in Communicatie Training/Coaching/Advies/Presentaties Presentatie De wereld “on the move” (eerste kenismakings-versie)
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Docent medmec = Wil Adolfs
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Challenge the future Delft University of Technology School at Sea - Sea level experiment Eerste Resultaten GPS en Motion Sensor Hans van der.
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Pass’t Montessorionderwijs ?
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Leerlingen ontwikkelen apps
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Gewoontes / verslaving
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Innovatie in het onderwijs
Kennis bijspijkeren via het web
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Challenge the future Delft University of Technology Activerend onderwijs in grote groepen Ibo van de Poel

2 Activerend onderwijs Hoe meer activerend onderwijs in grote groepen? Doel: beter leerresultaat van studenten met beperkte extra docentinspanning Overzicht: -Aanleiding -Diagnose -Remedie -Mogelijkheden -Zelf aan de slag

3 Activerend onderwijs Aanleiding “Studenten ervaren de feitelijke studielast als laag, maar gezien het lage rendement (50% na 1 jaar) zal de afstemming ten aanzien van de diverse instroom aan studenten beter moeten: studenten verkijken zich blijkbaar op de inhoud, en dat vraagt een betere begeleiding en instructie tijdens de colleges dat zelfstudie moet bevorderen.” (Advies toetsingscommissie minors mbt WM-Mi-036 Economie, Technologie en Innovatie)

4 Activerend onderwijs Eigen ervaringen Twee ethiekvakken bij CiTG en LR (WM0312CIE en WM0324LR) Beide in master Beide veel studenten (> 200) Andere werkvormen WM0312CIE: alleen hoorcollege (15 x) WM0324LR: 1 hoorcollege gevolgd door 5 werkgroepbijeenkomsten (10-15 studenten) en essay Groot verschil in onderwijsresultaat Slaagpercentage >95% (LR) versus 60% (CiTG) Eindniveau LR beduidend hoger

5 Activerend onderwijs Diagnose Technische studenten onderschatten TBM vakken Leren te laat Leren verkeerd (‘doorlezen en begrijpen’) Als feedback ontbreekt ontdekken ze hun tekortkomingen pas op tentamen Verspilde energie van student en docent

6 Activerend onderwijs Remedie Studenten vanaf begin aanmoedigen tot zelfstudie Studenten eerder feedback geven op hun leerprestatie (formatief toetsen)

7 Activerend onderwijs Voorbeeld/ervaring WM0377TU Value Sensitive Design (in ASSET minor) Studenten moeten tijdens collegeperiode 4 van 5 wekelijkse opdrachten maken Opdracht 2-3 dagen voor college inleveren in Blackboard Ontvangen beoordeling en feedback van docent voor college via Blackboard Op college wordt de opdracht besproken

8 Activerend onderwijs Effecten Hoger slaagpercentage dan voorheen (>95% slaagt nu voor tentamen) Na eerste opdracht stijgt kwaliteit werk van vrijwel alle studenten Aantal studenten dat onvoldoende scoort op eerste opdracht gaat daarna voldoendes scoren Extra werk voor docent maar meer voldoening en minder (slechte) tentamens na te kijken

9 Activerend onderwijs Is docentfeedback nodig? Ervaring in Engeland Aanvankelijk feedback op opdrachten door docent Vanwege tijdgebrek mee gestopt -> cijfers gingen omlaag Invoering peer-assessment door andere studenten -> cijfers omhoog en hoger dan in situatie met feedback door docent! (Forbes & Spence 1991)

10 Activerend onderwijs Hoe kan dat??? v=WwslBPj8GgI#t=2901shttp:// v=WwslBPj8GgI#t=2901s

11 Activerend onderwijs Mogelijkheden Tijdens hoorcollege Afwisselende vormen (bv video’s) Vragen stellen Kleine opdrachten Clickers b3cd9f b0d b3cd9f b0d

12 Activerend onderwijs Mogelijkheden Tussentijdse opdrachten Met feedback docent Peer-feedback Voorgegeven antwoorden en self-assessment Presentaties van studenten Groep opsplitsen (werkcollegegroepen)

13 Activerend onderwijs ICT tools Blackboard Assignments (test, survey) Self and Peer Assignment Adaptive release Group enroll Clickers Scorion: peer evaluatie (op proces en niet op product) Dedicated tools

14 Activerend onderwijs Meer informatie Reference Guide voor TB voor werkvormen met icto en voorbeelden van TBM-docentenReference Guide voor TB Grassroots projecten op icto.tudelft.nl voor voorbeelden van mededocentenGrassroots projecten op icto.tudelft.nl voor voorbeelden van werkvormen met en zonder ictowww.grootschaligonderwijs.tudelft.nl Clickers zijn bij ELS (Jaffalaan 9a, te reserveren en op te halen. Aan de mogelijkheid om met eigen mobiele devices te stemmen wordt gewerkt. Kan al wel met kleinere groepen tot 1 e hulp voor didactische vragen (hoe zet ik dit goed/handig in in mijn vak) bij OC Focus via

15 Activerend onderwijs Opdracht Groepjes van twee Kies een vak dat een van jullie geeft en bedenk hoe je het activerender zou kunnen geven Wees zo concreet mogelijk Geef aan wat je er van verwacht (en hoe je kan nagaan of dat bereikt wordt) Maak een flip-over en presenteer kort aan het eind