Challenge the future Delft University of Technology Activerend onderwijs in grote groepen Ibo van de Poel
2 Activerend onderwijs Hoe meer activerend onderwijs in grote groepen? Doel: beter leerresultaat van studenten met beperkte extra docentinspanning Overzicht: -Aanleiding -Diagnose -Remedie -Mogelijkheden -Zelf aan de slag
3 Activerend onderwijs Aanleiding “Studenten ervaren de feitelijke studielast als laag, maar gezien het lage rendement (50% na 1 jaar) zal de afstemming ten aanzien van de diverse instroom aan studenten beter moeten: studenten verkijken zich blijkbaar op de inhoud, en dat vraagt een betere begeleiding en instructie tijdens de colleges dat zelfstudie moet bevorderen.” (Advies toetsingscommissie minors mbt WM-Mi-036 Economie, Technologie en Innovatie)
4 Activerend onderwijs Eigen ervaringen Twee ethiekvakken bij CiTG en LR (WM0312CIE en WM0324LR) Beide in master Beide veel studenten (> 200) Andere werkvormen WM0312CIE: alleen hoorcollege (15 x) WM0324LR: 1 hoorcollege gevolgd door 5 werkgroepbijeenkomsten (10-15 studenten) en essay Groot verschil in onderwijsresultaat Slaagpercentage >95% (LR) versus 60% (CiTG) Eindniveau LR beduidend hoger
5 Activerend onderwijs Diagnose Technische studenten onderschatten TBM vakken Leren te laat Leren verkeerd (‘doorlezen en begrijpen’) Als feedback ontbreekt ontdekken ze hun tekortkomingen pas op tentamen Verspilde energie van student en docent
6 Activerend onderwijs Remedie Studenten vanaf begin aanmoedigen tot zelfstudie Studenten eerder feedback geven op hun leerprestatie (formatief toetsen)
7 Activerend onderwijs Voorbeeld/ervaring WM0377TU Value Sensitive Design (in ASSET minor) Studenten moeten tijdens collegeperiode 4 van 5 wekelijkse opdrachten maken Opdracht 2-3 dagen voor college inleveren in Blackboard Ontvangen beoordeling en feedback van docent voor college via Blackboard Op college wordt de opdracht besproken
8 Activerend onderwijs Effecten Hoger slaagpercentage dan voorheen (>95% slaagt nu voor tentamen) Na eerste opdracht stijgt kwaliteit werk van vrijwel alle studenten Aantal studenten dat onvoldoende scoort op eerste opdracht gaat daarna voldoendes scoren Extra werk voor docent maar meer voldoening en minder (slechte) tentamens na te kijken
9 Activerend onderwijs Is docentfeedback nodig? Ervaring in Engeland Aanvankelijk feedback op opdrachten door docent Vanwege tijdgebrek mee gestopt -> cijfers gingen omlaag Invoering peer-assessment door andere studenten -> cijfers omhoog en hoger dan in situatie met feedback door docent! (Forbes & Spence 1991)
10 Activerend onderwijs Hoe kan dat??? v=WwslBPj8GgI#t=2901shttp:// v=WwslBPj8GgI#t=2901s
11 Activerend onderwijs Mogelijkheden Tijdens hoorcollege Afwisselende vormen (bv video’s) Vragen stellen Kleine opdrachten Clickers b3cd9f b0d b3cd9f b0d
12 Activerend onderwijs Mogelijkheden Tussentijdse opdrachten Met feedback docent Peer-feedback Voorgegeven antwoorden en self-assessment Presentaties van studenten Groep opsplitsen (werkcollegegroepen)
13 Activerend onderwijs ICT tools Blackboard Assignments (test, survey) Self and Peer Assignment Adaptive release Group enroll Clickers Scorion: peer evaluatie (op proces en niet op product) Dedicated tools
14 Activerend onderwijs Meer informatie Reference Guide voor TB voor werkvormen met icto en voorbeelden van TBM-docentenReference Guide voor TB Grassroots projecten op icto.tudelft.nl voor voorbeelden van mededocentenGrassroots projecten op icto.tudelft.nl voor voorbeelden van werkvormen met en zonder ictowww.grootschaligonderwijs.tudelft.nl Clickers zijn bij ELS (Jaffalaan 9a, te reserveren en op te halen. Aan de mogelijkheid om met eigen mobiele devices te stemmen wordt gewerkt. Kan al wel met kleinere groepen tot 1 e hulp voor didactische vragen (hoe zet ik dit goed/handig in in mijn vak) bij OC Focus via
15 Activerend onderwijs Opdracht Groepjes van twee Kies een vak dat een van jullie geeft en bedenk hoe je het activerender zou kunnen geven Wees zo concreet mogelijk Geef aan wat je er van verwacht (en hoe je kan nagaan of dat bereikt wordt) Maak een flip-over en presenteer kort aan het eind