Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Risico’s en gevaren van techniek
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Vraagsturing en marktwerking
Marktwerking in het Vlaamse zorglandschap: een verkenning ‘The question is,’ said Alice, ‘whether you can make words mean so many different things.’ Dr.
Business Marketing Management
In het bestuursakkoord
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Doelstellingen Formuleren
Positieve psychologie
Een studie naar zoek- en keuzeprocessen
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Kernprocessen van de Act methodiek
Toekomst AWBZ Handle with care! Twee opties voor een houdbare ouderenzorg jongleren met onzekerheden.
Business Marketing Management
Kennis is macht? De rol van informatie
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
Integrale zorg een stap verder brengen
Een gezonder Nederland VTV-2014
Dossier Empowerment.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
ViaVia Info-presentatie
Introductie Specialist: Exchange vzw
MEE maakt meedoen mogelijk
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
ZorgkaartNederland.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Opgaven in het sociale domein
Transcript van de presentatie:

Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit

Context: Veranderend stelsel en marktwerking Ontwikkelingen – veel dynamiek  Van patiënt naar consument  Nieuwe instrumenten ter versterking van patiënt en verzekerde  Keuzevrijheid  Transparantie  …  Versterking patiënt is onderdeel van grotere dynamiek, hetgeen kan leiden tot conflicterende waarden  Intrinsieke waarde (bijv. keuzevrijheid en kwaliteitsverbetering)  Instrumentele waarde (bijv. een middel tot kostenbeheersing of om aanbieders te monitoren)

Probleemstelling Quick Scan  Wat is de huidige stand van kennis met betrekking tot kiezende zorgconsument?  Voldoen de instrumenten ter versterking van vraagsturing aan de behoeften van zorggebruikers, zijn ze effectief en welke neveneffecten treden op?  Welke kennisbehoeften leven er in het veld? Hoe kan een onderzoeksagenda voor de komende periode er uit zien?

Instrumentarium versterking positie zorggebruiker JURIDISCHE INSTRUMENTEN - Rechtspositie COMMUNICATIEVE INSTRUMENTEN - Onderzoek naar preferenties, competenties en klantervaringen - Transparantie - Gebruik van internet FINANCIËLE INSTRUMENTEN - Financiering op maat - Inkoopmacht individueel - Inkoopmacht collectief ORGANISATIE INSTRUMENTEN - Stelselwijziging en concurrentie - Commerciële initiatieven - PGO-organisaties als derde partij

Methoden  Search in elektronische databestanden  (inclusief een korte verkenning van andere publieke sectoren en private markten)  8 korte deelstudies  Thema’s o.a.: ICT, transparantie, keuzegedrag verzekerden, patiëntenrechten, diversiteit zorggebruikers (o.a. allochtonen), collectieve vormen van belangenbehartiging  36 interviews met onderzoeksexperts en partijen in het veld  PGO-organisaties  Aanbieders en verzekeraars  VWS, Nza, IGZ  NIVEL, CBO, RIVM, CKZ

RESULTATEN EN AANBEVELINGEN

Onvoldoende aandacht voor de ‘normale’ zorggebruiker  Instrumenten zijn werkbaar voor specifieke groep van zorggebruikers:  Beter geïnformeerde, kritische zorgconsumenten  …die weten wat ze willen en hoe ze moeten zoeken  Weinig gebruik door ‘normale’ groepen:  Kwetsbare, onzekere zorggebruikers  Laag-opgeleid en minder goed geïnformeerd  Allochtonen  Ontwerpers houden onvoldoende rekening met transactiekosten

Hoeveel voice and choice opties? cliënt tevredenheid voice and choice opties

Informatiedilemma  Vraagsturing is nodig om beter in te spelen op individuele behoeften en wensen van zorggebruiker (zorg op maat)  Informatie over verzekeraar en aanbieder afstemmen op preferenties en voorkeuren zorggebruiker .. dus geen totaalscores  Informatie afstemmen op competenties en verwerkingscapaciteit informatiegebruiker (info op maat)  … totaalscores mogelijke oplossing Dilemma: De inhoudelijk beste informatie voldoet niet aan eis van ‘info op maat’ en de best toegankelijke informatie voldoet niet aan eis van ‘zorg op maat’

Nog onvoldoende inzicht in praktijk van choice  Veel geïnvesteerd in methodische kwaliteit informatie, maar weinig bekend over gebruikerscontexten  Wat gebeurt er met informatie?  Invloed op keuze?  Waarom geen gebruik?  Kennis vooral gebaseerd op laboratoriumstudies en minder op veldwerk  Gebruik van ‘levende’ ondersteuners veel genoemde oplossing

Nog weinig bekend over effectiviteit voice  PGO-organisaties hebben moeite om aan de vele verzoeken tot participatie te voldoen  Welke methodiek is in welke situatie het meest geschikt?  Participatie, CQ-index, focusgroepen, spiegelgesprekken, etc  Rekening houdend met mogelijkheden PGO-organisatie  Onder welke condities kan feedback van gebruikers bijdragen aan betere zorg?  In combinatie met exit-optie?  Welke vorm is passend bij ontvanger?  Hoe perverse effecten tegengaan?

Investeer in instrumenten en onderzoek dichterbij het zorgproces  Niet alleen aandacht voor kiezende zorgconsument (exit-optie)  Interactie tussen vrager en aanbieder is van cruciaal belang  Inleving van zorgverlener, bepalen van diagnose, opstellen van behandelplan of zorgplan, bieden van ondersteuning  Meer focus op relatie aanbieder-zorggebruiker  Naast CQ-index ook aandacht voor meer directe feedback  Spiegelgesprekken  Laagdrempelige vormen van klachtenbehandeling

Onderzoeksagenda keuze-informatie (selectie)  Hoe verwerven en verwerken zorgconsumenten informatie en welke factoren zijn daarop van invloed?  Welk soort kwaliteitsinformatie willen verschillende groepen zorgconsumenten gebruiken?  Wat is de beste manier van informatie aanbieden?  Hoe kunnen ‘levende ondersteunders’ helpen bij het maken van keuzes?  Kan prestatie-informatie het beste op de individuele of collectieve zorggebruiker georiënteerd zijn?  Wat is de meest krachtige vorm om aanbieders en verzekeraars aan te sporen tot kwaliteitsverbetering?  Zijn er groepen die nooit zullen kunnen kiezen?  Ontvangen niet-gebruikers een lagere kwaliteit van zorg?