CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen Herman Sixma Peter Spreeuwenberg CQI-onderzoekersforum 21-4-2009
Structure of the presentation Achtergronden CQI Ziekenhuisopname Test versie van het meetinstrument Psychometrische eigenschappen Discriminerend vermogen Conclusies + verdere ontwikkelingen
Achtergrond CQI Ziekenhuisopnamen Ervaringenvragenlijst Ziekenhuizen (NL-versie van de Hospital CAHPS) ZiekenhuisVergelijkingssysteem vragenlijst (Consumentenbnd/NIVEL) Kernvragenlijst Patiënttevredenheid Academische Ziekenhuizen (VAZ-NVZ) Expert groep met vertegenwoordigers van gebruikers, verzekeraars, zorgaanbieders
Test versie CQI-Ziekenhuisopname 126 vragen (waarvan ca. 95 kwaliteitsaspecten) Vragen volgen de gang door het ziekenhuis Schriftelijke dataverzameling Steekproeftrekking via zorgverzekeraars 78 Ziekenhuizen, met 600 patiënten per ziekenhuis (1000 belanglijsten) Respons: 55% (ervaringen) en 53% (belang) Respons per ziekenhuis: 190 – 358 patiënten
CQI-Ziekenhuisopname: schalen bereikbaarheid (3 items; α = .64) inhoud opnamegesprek (15 items; α = .80) ontvangst op afdeling (4 items; α = .74) communicatie met verpleging (4 items; α = .86) communicatie met artsen (4 items; α = .89) afstemming tussen zorgverleners (3 items; α = .74) tegenstrijdige informatie (3 items; α = .78) kamer en verblijf (5 items; α = .64)
CQI-Ziekenhuisopname: schalen (2) eigen inbreng (7 items; α = .76) uitleg bij behandeling (4 items; α = .74) pijnbeleid (3 items; α = .88) communicatie rond medicatie (3 items; α = .74) gevoel van veiligheid (5 items; α = .80) informatie bij ontslag (8 items; α = .77) Pearsson Corr tussen schalen varieert van 0.01 en 0.61
CQI-Ziekenhuisopname: Verschillen tussen ziekenhuizen (1) Case-mix adjustment voor 5 variabelen (sexe, leeftijdsklasse, opleiding, ervaren gezondheid, psychische gezondheid) Intra-class correlations (na case-mix correctie) bij 2-level model variëren tussen 13.8 (bereikbaarheid) en 0.03 (tegenstrijdige informatie)
CQI-Ziekenhuisopname: ICC’s van de schalen bij 2-level model (1) bereikbaarheid 13,82 inhoud opnamegesprek 1,55 ontvangst op afdeling 0,95 communicatie met verpleging 2,04 communicatie met artsen 0,88 afstemming tussen zorgverleners 0,80 tegenstrijdige informatie 0,08
CQI-Ziekenhuisopname: ICC’s van de schalen bij 2-level model (2) kamer en verblijf 3,50 eigen inbreng 1,72 uitleg bij behandeling 0,92 pijnbeleid 1,04 communicatie rond medicatie 1,11 gevoel van veiligheid 1,85 informatie bij ontslag 1,26
CQI-Ziekenhuisopname: Verschillen tussen ziekenhuizen (1) * ** *** score Bereikbaarheid ziekenhuis 26 12 40 2.5-3-8 Kamer en verblijf 26 26 26 3.0-3.4 Eigen inbreng 19 37 22 2.6-3.0 Gevoel van veiligheid 19 38 21 3.1-3.4 Communicatie met artsen 17 46 15 3.3-3.5 Communicatie verpleging 16 48 14 3.3-3.6 Informatie bij ontslag 15 51 12 3.0-3.3
CQI-Ziekenhuisopname: Verschillen tussen ziekenhuizen (2) * ** *** score Inhoud opnamegesprek 12 51 15 2.7-3.1 Uitleg bij behandeling 12 52 14 3.3-3.5 Ontvangst op de afdeling 12 52 14 3.7-3.9 Afstemming zorgverleners 10 58 10 3.6-3.8 Pijnbeleid 11 61 6 3.3-3.5 Communicatie bij medicatie 4 68 6 2.7-3.0 Tegenstrijdige informatie 0 78 0 3.0
CQI-Ziekenhuisopname: missing level effect > afdeling als extra level Dataset biedt mogelijkheid om onderscheid te maken in 3 niveau’s : ziekenhuis, afdeling en patiënt Analyses uitgevoerd op dataset met 78 ziekenhuizen, 1.179 afdelingen (sommige met erg weinig cases) en 13.378 patiënten.
CQI-Ziekenhuisopname: ICC’s van de schalen bij 3-level model (1) ZH AFD bereikbaarheid 13,90 1,47 inhoud opnamegesprek 1,46 1,32 ontvangst op afdeling 0,95 0,07 communicatie met verpleging 1.91 0,77 communicatie met artsen 0,70 1,17 afstemming tussen zorgverleners 0,73 0,64 tegenstrijdige informatie 0,01 0,28
CQI-Ziekenhuisopname: ICC’s van de schalen bij 3-level model (2) ZH AFD kamer en verblijf 3,48 2,25 eigen inbreng 1,59 1,83 uitleg bij behandeling 0,88 0,63 pijnbeleid 0,79 2,15 communicatie rond medicatie 1,41 0,27 gevoel van veiligheid 2,07 0,76 informatie bij ontslag 1,13 2,47
CQI-Ziekenhuisopname: Verschillen tussen ziekenhuizen (2) * ** *** Inhoud opnamegesprek 5 61 12 Uitleg bij behandeling 10 59 9 Ontvangst op de afdeling 12 55 11 Afstemming zorgverleners 8 62 8 Pijnbeleid 4 72 2 Communicatie bij medicatie 4 70 4 Tegenstrijdige informatie 0 78 0
CQI-Ziekenhuisopname: Verschillen tussen ziekenhuizen (1) * ** *** Bereikbaarheid ziekenhuis 22 23 33 Kamer en verblijf 24 31 23 Eigen inbreng 14 48 16 Gevoel van veiligheid 16 42 20 Communicatie met artsen 10 62 6 Communicatie verpleging 16 47 15 Informatie bij ontslag 6 64 8
CQI-Ziekenhuisopname: verdere ontwikkelingen Verdere exploratie 3-level modellen Kijken naar culturele verschillen Doorontwikkeling CQI Ziekenhuisopname Ontwikkeling CQI Poli + CQI Dagbehandeling ……….