CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007. Wat kan en moet een patiëntenvereniging met het meten van klantervaringen in de zorg?
In het sociale leven Wat wil de DVN? In de spreekkamer In het stelsel Keuzeondersteuning In het stelsel In de spreekkamer In het sociale leven
Hoe maakt een chronische patiënt gebruik van het stelsel? Zijn belangrijkste wapen is zijn mening Dus keuzeondersteuning bij - keuze verzekeraar en pakket - keuze zorgaanbod - keuze medicijnen en hulpmiddelen
Welke informatie?? Toegankelijk Betrouwbaar (onafhankelijk?) Vergelijkbaar Aansluitend op mijn kennisniveau Aansluitend op mijn behoefte(n)
Waarover?? In het stelsel over: De zorgverzekeraar Het zorgaanbod De medicijnen en de hulpmiddelen.
De info vanuit patiëntenperspectief. Van klanttevredenheid naar relevante klantervaringen in de zorg Voorbeeld: diabetes Kies ik mijn dokter of kies ik mijn keten
Keuze en kwaliteit! Kwaliteit: Effectiviteit Veiligheid Patientgerichtheid
Wat heeft de DVN aan de CQ-diabeteslijst? Hoe tot stand gekomen? Is het empowerende keuzeinformatie? Betrouwbaar? Discriminerend? Gaat het over goede zorg? Patiëntenperspectief? Toegankelijk?
Verzekeraar Aanbieder Patiënt
Wie doet wat met de uitkomsten? De zorgverzekeraar De aanbieder De patiënt(en)vereniging
De index is dynamisch! Ontwikkeling: wat is goede zorg Ontwikkeling in patientenperspectief Ontwikkeling in posities Voorbeeld: diabetes
Wie doet wat met de uitkomsten? Dank u