Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Kennispoort Verloskunde 2009
FTTO RADA Leiden e.o. Regionale Afspraken Dermatologische Apotheekbereidingen 15 maart 2005 MJA Informatiemarkt Annemieke Floor-Schreudering Sjan Lavrijsen.
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Verbetering van kwaliteit van zorg
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kwaliteit is ook kwantiteit
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Agenda – Kennismakingsrondje
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
Onderzoekersforum CQ-index
Standaardisatie prestaties VVT
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Vensters voor Verantwoording Presentatie LEA 20 januari 2011.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
CQI meetinstrumenten: achtergronden en instrumentontwikkeling
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
INDEPENDER De gebruikswaarde van de CQ-index voor Independer 24 april 2007.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
24 april 2007 Klantervaring telt ANBO voor 50-plussers.
Patientveiligheidsprogramma en de prestatie-indicatoren
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Benchmarking met landelijke gegevens
Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Patient Reported Outcome Measures
Coördinatoren bijeenkomst 22 mei 2014 Kennisnetwerk CVA Nederland “Kwaliteit is wat ons bindt”
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
1 Conjunctuurverwachting Europa September Bron: GfK, EU-Commissie > +5 Indicator > +20 Indicator 0 aan +20 Indicator 0 aan -20 Indicator < -20 EU-totaal:
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Kengetallen exporteren naar MMP
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Kwaliteit van leven en gezondheid
ZorgkaartNederland.
Transcript van de presentatie:

Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008

Doelstelling CKZ 1.De ontwikkeling, wetenschappelijke borging, implementatie en bewaking van een meetstandaard (de CQ-index of CQI) met bijbehorende protocollen, 2.waarmee de ervaringen van de consument met de prestaties van (ketens van) zorgverleners en zorgverzekeraars vergeleken kunnen worden; 3.met als achterliggende doel: het verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Doelstelling 1: Standaardisatie via de CQ-index CQ-index is:  Meetinstrumenten (vragenlijsten, interviewprotocollen)  Handleidingen en werkinstructies voor:  Steekproeftrekking  Dataverzameling  Analyse  Rapportage

Doelstelling 2: Vergelijken prestaties

Nieuwe CQI informatie op kiesBeter.nl  CQI Gehandicaptenzorg (cijfers benchmark 2007)  CQI VV&T (cijfers tranche 1 t/m ) Relatieve scores, 5 sterren  CQI Staaroperaties (cijfers 2007)  CQI Heup-/knieoperaties (2007)  CQI Zorg en zorgverzekeringen (cijfers 2008) ????

Doelstelling 3: Verbeteren van de kwaliteit

De werkzame factor? Combinatietherapie: Meten CQI e.a. indicatoren Kwaliteits- verbetering Spiegelrapport (intern) Verbeter- project Report card (extern) Verandering marktaandelen Bron: Hibbard JH, Stockard J, Tusler M; 2003; 2005; Verzekeraar Patiëntenorganisatie Inspectie

Wat betekent dat voor de CQ-index? (1)  Publicatie report cards kan kwaliteit verbeteren  Dus investeren in (onderzoek naar) goede consumentenrapportages  Maar ook in kwaliteitsrapportage en zorginkooprapportage

Samenwerken met onderzoekers in VS rond:  Presentatie kwaliteitsinformatie aan consumenten  Analysetechnieken voor “eerlijke vergelijking” (case mix correctie) Wat betekent dat voor de CQ-index? (2)