Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008
Doelstelling CKZ 1.De ontwikkeling, wetenschappelijke borging, implementatie en bewaking van een meetstandaard (de CQ-index of CQI) met bijbehorende protocollen, 2.waarmee de ervaringen van de consument met de prestaties van (ketens van) zorgverleners en zorgverzekeraars vergeleken kunnen worden; 3.met als achterliggende doel: het verbeteren van de kwaliteit van zorg.
Doelstelling 1: Standaardisatie via de CQ-index CQ-index is: Meetinstrumenten (vragenlijsten, interviewprotocollen) Handleidingen en werkinstructies voor: Steekproeftrekking Dataverzameling Analyse Rapportage
Doelstelling 2: Vergelijken prestaties
Nieuwe CQI informatie op kiesBeter.nl CQI Gehandicaptenzorg (cijfers benchmark 2007) CQI VV&T (cijfers tranche 1 t/m ) Relatieve scores, 5 sterren CQI Staaroperaties (cijfers 2007) CQI Heup-/knieoperaties (2007) CQI Zorg en zorgverzekeringen (cijfers 2008) ????
Doelstelling 3: Verbeteren van de kwaliteit
De werkzame factor? Combinatietherapie: Meten CQI e.a. indicatoren Kwaliteits- verbetering Spiegelrapport (intern) Verbeter- project Report card (extern) Verandering marktaandelen Bron: Hibbard JH, Stockard J, Tusler M; 2003; 2005; Verzekeraar Patiëntenorganisatie Inspectie
Wat betekent dat voor de CQ-index? (1) Publicatie report cards kan kwaliteit verbeteren Dus investeren in (onderzoek naar) goede consumentenrapportages Maar ook in kwaliteitsrapportage en zorginkooprapportage
Samenwerken met onderzoekers in VS rond: Presentatie kwaliteitsinformatie aan consumenten Analysetechnieken voor “eerlijke vergelijking” (case mix correctie) Wat betekent dat voor de CQ-index? (2)