Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en -strategie
De marketingmixstrategie
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Geld verdienen met trends
Inleiding in de Marketing
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Consumentengedrag bij communicatie
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Inleiding tot marktonderzoek
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Marketing Marketingoriëntatie
Gefelicitaart.nl.
Detailhandelsmarketing
[Productnaam] Marketingplan
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Strategische Businesspartner
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en positionering
Verkoopt en handelt verkoop af
Kruiselingse prijselasticiteit
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8

Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM Pauze Product Vragen over de opdacht

Waarom marktsegmentatie? Hetrogene markten Toegenomen concurrentie Overeenstemming met het marketingconcept

Waarom marktsegmentatie? Neveneffecten aansluiten op voorkeuren inde markt trends beter te volgen op doelgroep afgestemde distributiestrategie prijsniveau laten aansluiten op doelgroep afgestemde reklame beter lucratieve momenten voor reklame kiezen beter bereiken doelgroep met reklame

Markt bepalen Potentiële afnemers Behoefte aan product Maakt geen deel uit van de markt Interesse in aankoop Voldoende koopkracht Bereid de prijs te betalen Marktomschrijving

positioneringsstrategie 1 Marktsegmentatie 2 Doelgroepbepaling 3 Positionering om een doelgroep te kiezen en een positioneringsstrategie te ontwikkelen en onderverdeeld in marktsegmenten De markt wordt opgesplitst I C1 C4 C3 C6 C5 C2 C7 C9 C8 C1 C4 C3 C6 C5 C2 C7 C9 C8 C1 C2 C3 C4 III III pro- duct prijs I II C7 C8 C9 C5 C6 pro- motie distri- butie II Heterogene consumenten Individuele consumenten Homogene marktsegmenten Doel- groep Marketing- en positioneringsstrategie Marktsegmentatie en doelgroepkeuze 1

Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden

Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten ontwerpkosten productiekosten (economies of scale) promotiekosten voorraadkosten marktonderzoekskosten

Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden meetbaarheid van segmenten omvang segment bereikbaarheid van segmenten haalbaarheid

Demografische criteria Geografische criteria  Inkomen Huizen  Sociale klasse Theaters  Leeftijd Snoep  Gezinscyclus Meubilair  Ras Cosmetica  Klimaat Schaatsen  Cultuur/tradities Voedsel  Urbanisatiegraad Klompen  Gemeentegrootte Bioscopen  Bevolkingsdichtheid Fietsen Consumentenmarkt Psychografische criteria Gedragscriteria  Persoonlijkheid Sigaretten  Levensstijl Kleding  Benefits Tandpasta  Verbruik Bier  Merktrouw Benzine  Koopbereidheid Computers Segmentatiecriteria voor de consumentenmarkt 1

Doelmarktbepaling

Positionering Marketingbeleid voor gekozen doelmarkten Relatieve positie t.o.v. concurrentie Propositie die herkenbaar en onderscheidend is in de ogen van de doelmarkt Over/onder positionering drie tot vijf attributen

Samenvatting Markt bepalen Markt segmenteren Doelgroep(en) bepalen ongedifferentieerd gedifferentieerd geconcentreerd Positionering daarna marketingmix invullen

Opdracht Groepen van 4/5 personen Neem 1 organisatie Bepaal de verschillende segmenten Bepaal de beste segmentatiestrategie Formuleer positionering(en) Presentatie voorbereiden

Pauze

Pauze MK01 HEO-CE1

Marketingmix prijs promotie Doelgroep product plaats

Product Kan product, dienst of idee enz. zijn. Verschillende productniveaus Core benefit Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product

Opdracht Bepaal voor jouw organisatie/afdeling: Core benefit Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product

Indeling consumentenarkt Copeland: Convenience goods Impuls Shopping goods Specialty goods Unsought

Indeling b-2-b Duurzame productiemiddelen Grondstoffen Diensten e.d.

Indeling naar Elasticiteit Inkomenselasticiteit: Luxe goederen Noodzakelijke Inferieure Kruiselingse prijselasticiteit Complementaire Substituten

Diensten Ontastbaarheid Onscheidbaar Veranderlijkheid Vergankelijkheid

Productbeslissingen Kwaliteitsniveau Merk Verpakking Service en Garantie

Productlevenscyclus (PLC) Introductie Groei Verzadiging Neergang Afzet/Omzet Winst

Productlevenscyclus (PLC) Opgebouwd uit: Initiële vraag Vervangingsvraag Additionele vraag

Productinnovatie Hoe nieuw is nieuw New-to-the-world Nieuw merk of productgroep Uitbreiding van bestaande productgroep Veranderen/verbeteren van bestaand product.

Opdracht Groepen van 3 personen Kies 1 product/dienst Bepaal op welk punt dit zich bevindt in de PLC. Fase Omzet en winst Initiele, vervangings-, additionele vraag

Einde

Einde