Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8
Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM Pauze Product Vragen over de opdacht
Waarom marktsegmentatie? Hetrogene markten Toegenomen concurrentie Overeenstemming met het marketingconcept
Waarom marktsegmentatie? Neveneffecten aansluiten op voorkeuren inde markt trends beter te volgen op doelgroep afgestemde distributiestrategie prijsniveau laten aansluiten op doelgroep afgestemde reklame beter lucratieve momenten voor reklame kiezen beter bereiken doelgroep met reklame
Markt bepalen Potentiële afnemers Behoefte aan product Maakt geen deel uit van de markt Interesse in aankoop Voldoende koopkracht Bereid de prijs te betalen Marktomschrijving
positioneringsstrategie 1 Marktsegmentatie 2 Doelgroepbepaling 3 Positionering om een doelgroep te kiezen en een positioneringsstrategie te ontwikkelen en onderverdeeld in marktsegmenten De markt wordt opgesplitst I C1 C4 C3 C6 C5 C2 C7 C9 C8 C1 C4 C3 C6 C5 C2 C7 C9 C8 C1 C2 C3 C4 III III pro- duct prijs I II C7 C8 C9 C5 C6 pro- motie distri- butie II Heterogene consumenten Individuele consumenten Homogene marktsegmenten Doel- groep Marketing- en positioneringsstrategie Marktsegmentatie en doelgroepkeuze 1
Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden
Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten ontwerpkosten productiekosten (economies of scale) promotiekosten voorraadkosten marktonderzoekskosten
Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden meetbaarheid van segmenten omvang segment bereikbaarheid van segmenten haalbaarheid
Demografische criteria Geografische criteria Inkomen Huizen Sociale klasse Theaters Leeftijd Snoep Gezinscyclus Meubilair Ras Cosmetica Klimaat Schaatsen Cultuur/tradities Voedsel Urbanisatiegraad Klompen Gemeentegrootte Bioscopen Bevolkingsdichtheid Fietsen Consumentenmarkt Psychografische criteria Gedragscriteria Persoonlijkheid Sigaretten Levensstijl Kleding Benefits Tandpasta Verbruik Bier Merktrouw Benzine Koopbereidheid Computers Segmentatiecriteria voor de consumentenmarkt 1
Doelmarktbepaling
Positionering Marketingbeleid voor gekozen doelmarkten Relatieve positie t.o.v. concurrentie Propositie die herkenbaar en onderscheidend is in de ogen van de doelmarkt Over/onder positionering drie tot vijf attributen
Samenvatting Markt bepalen Markt segmenteren Doelgroep(en) bepalen ongedifferentieerd gedifferentieerd geconcentreerd Positionering daarna marketingmix invullen
Opdracht Groepen van 4/5 personen Neem 1 organisatie Bepaal de verschillende segmenten Bepaal de beste segmentatiestrategie Formuleer positionering(en) Presentatie voorbereiden
Pauze
Pauze MK01 HEO-CE1
Marketingmix prijs promotie Doelgroep product plaats
Product Kan product, dienst of idee enz. zijn. Verschillende productniveaus Core benefit Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product
Opdracht Bepaal voor jouw organisatie/afdeling: Core benefit Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product
Indeling consumentenarkt Copeland: Convenience goods Impuls Shopping goods Specialty goods Unsought
Indeling b-2-b Duurzame productiemiddelen Grondstoffen Diensten e.d.
Indeling naar Elasticiteit Inkomenselasticiteit: Luxe goederen Noodzakelijke Inferieure Kruiselingse prijselasticiteit Complementaire Substituten
Diensten Ontastbaarheid Onscheidbaar Veranderlijkheid Vergankelijkheid
Productbeslissingen Kwaliteitsniveau Merk Verpakking Service en Garantie
Productlevenscyclus (PLC) Introductie Groei Verzadiging Neergang Afzet/Omzet Winst
Productlevenscyclus (PLC) Opgebouwd uit: Initiële vraag Vervangingsvraag Additionele vraag
Productinnovatie Hoe nieuw is nieuw New-to-the-world Nieuw merk of productgroep Uitbreiding van bestaande productgroep Veranderen/verbeteren van bestaand product.
Opdracht Groepen van 3 personen Kies 1 product/dienst Bepaal op welk punt dit zich bevindt in de PLC. Fase Omzet en winst Initiele, vervangings-, additionele vraag
Einde
Einde