Marketingplanning en strategie Hoofdstuk 2 tot paragraaf 2.4 MK01 Hoorcollege week 3
Agenda Doelstelling Vragen Theorie Hoofdstuk 2 (niet § 2.4 en § 2.5) Voorbereiden vrijdag MK01 Hoorcollege week 3
Doelstelling Inleiding in de marketing Weten wat marketingplanning is De SWOT-analyse hierin kunnen plaatsen Het verband tussen strategie en marketingplanning zien MK01 Hoorcollege week 3
VRAGEN? MK01 Hoorcollege week 3
Theorie hoofdstuk 2 Marketingplanning SWOT-analyse Strategieontwikkeling MK01 Hoorcollege week 3
Marketingplanning Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken MK01 Hoorcollege week 3
Marketingplanning Analyse Planning Uitvoering Controle MK01 Hoorcollege week 3
Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1
SWOT-analyse Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix Sterke punten Zwakke punten Externe analyse Kansen Bedreigingen Confrontatiematrix MK01 Hoorcollege week 3
SWOT-analyse MK01 Hoorcollege week 3
Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1
Ondernemingsstrategie Concernstrategie Ondernemingsstrategie Marketingstrategie MK01 Hoorcollege week 3
Strategie Missie Business Definition Welke soort onderneming is men? What business are we in? Welke doelen worden nagestreefd? Business Definition product/markt/technologie combinatie (Abell) plaats bedrijfskolom MK01 Hoorcollege week 3
Strategie Missie Business Definition Strategie MK01 Hoorcollege week 3
Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1
Samenvatting Marketingplanningsproces SWOT-analyse Strategie Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix Strategie Concern-, ondernemers-, marketingstrategie Missie Business definition MK01 Hoorcollege week 3
Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1
VRAGEN? MK01 Hoorcollege week 3
Voor vrijdag Hoofdstuk 2 tot § 2.4 Alle ‘groene termen’ kennen Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3
Einde MK01 Hoorcollege week 3
Einde MK01 Hoorcollege week 3