Muzische vorming in het eerste leerjaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Zaden op reis.
Welkom op de website van groep 1-2a
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
HERFST Met het tweede leerjaar op speurtocht …
Ik voel me zo alleen !.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 5
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Ik zeg A Ik zeg B Ik zeg ja Ik zeg nee Ik zeg hoog Ik zeg laag Ik zeg gister Ik vandaag Ik zeg wit Ik zeg zwart Ik zeg zacht Ik zeg hard Ik zeg wel Ik.
Pasen in de kleuterklas
Planning 3 BaLO muzische
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
1C blijft slapen in de klas! Kies je personages en sleep ze op de prent Geschreven door de kinderen en de juf van 1C.
Muzikaal sprookje : Peter en de wolf
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
een les over kikkers (en padden) voor groep 1 t/m 3
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Wat gebeurt er allemaal in de herfst?
Schatkist Ouderavond.
JE STEM Raadsel Het is een muziekinstrument…
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Informatieve bijeenkomst
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Geloof in je eigen kunnen
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het jaartje rond … maart juni september december april juli oktober
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Over welk dier gaan volgende vragen? Klik telkens het juiste dier aan.
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Eindtoets taal Oefenreeks 10 Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
De eekhoorn Ze wonen in bijna ieder bos. Je kunt ze ook steeds vaker in parken zien. Hun lengte is ongeveer 20 cm. De staart is bijna even lang als hun.
Waar of niet waar over herfst.
Ouderbijeenkomst.
Thema Zintuigen.
Groep 1-2 op basisschool 't heibosch
Het is winter. In het park bij het bos is het koud.
Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De ontwikkeling van het kind !
Thema Zintuigen.
Ieder is anders. Woordenschat 2..
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Muzische vorming.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Godsdienst bij de jonge kleuter
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming in het eerste leerjaar Wat wordt er verwacht? (2012) Overgang Kleuterklas – Eerste leerjaar Wat kennen we al? Wat is nieuw? Welke bronnen kunnen we gebruiken Mediatheek Website DVD

Wat wordt er verwacht? Voor de stage: we komen op stagebezoek en bespreken de zaak met de mentoren > verslag + mentorenverslag zijn van doorslag Voor het OPO ‘Jonge Kind’ Meebrengen op 19 of 20 november voor muzische: Een muzisch weekplan Een ‘les’ muziek Een les bewegingsopvoeding + reflectie Een les beeld De observatieopdrachten in het stagevademecum (als ze er nog in staan) zijn eerder tips bij de observatie: er moet nadien niets afgegeven worden.

Voorbeeld muzisch weekplan

Kleuterklas – eerste leerjaar Initiatief en keuzes door de kleuters Er wordt veel uitnodigend, prikkelend, stimulerend gewerkt Nadruk op ontdekken (proces) Van en via het eigen lichaam (concreet) Eigen functioneren (keuzes maken) Materialen (uitnodigend) Spelend leren (een spel makend, imiterend) Inleven in verhalen en personages (dieren, sprookjes- en fantasiefiguren, ..) In het eerste leerjaar: Aansluiting maken met de gewoontes in de kleuterklassen Taakgerichtheid aanscherpen

Wat kennen we al? Muzikale opvoeding: Uit 1 BaLO: Uit 2 BalO: aanbrengen en inzingen van een lied, bordplannen en prenten, grafische partituren, tekeningen KVB in cursus didactiek Uit 2 BalO: muzisch werken (voorbeelden: tekenen op muziek, verhalen bij maken, geluiden bij een gedicht, Cd-hoes, Reclame, Amélie, werken met licht, hoekenwerk) projectmatig werken

Wat is nieuw? Werken met klankeigenschappen - Ritmiek (1eljtip) Stemvorming Stemontlokspel (1eljtip) Toonoverneemspel (idem) Nadruk op suggestief materiaal Klankverhalen (map verhaaltjes) Speelliedjes (muziek in het eerste leerjaar)

Wat is nieuw? (vervolg) Ritmiek: Muziek en Klank(eigenschappen) omzetten in bewegingen: Hoog en laag, … bvb melodiekaarten. 3-ledig, 2-ledig Sfeer, karakter, … Stemvorming Stemontlokspel: goede ademhaling, houding, articulatie, expressie. Deze elementen door elkaar geoefend aan de hand van een verhaal. Doorheen dit verhaal krijgen de kinderen allerlei opdrachten die hun stem ten goede komen : bewegingen maken met hoofd, schouders .... , roepen, geeuwen, zoemen, glissando’s, jabbertalk, klanknabootsingen, toonoverneemspel, luisteren naar iemand die goed zingt, ....... Materiaal: koorden, stokjes, linten, noten, kranten, …. De spin wiedewin, plassen, kastelen…..

Wat is nieuw? (vervolg) Ritmiek: Muziek en Klank(eigenschappen) omzetten in bewegingen: Hoog en laag 3-ledig, 2-ledig Sfeer, karakter, … Luid-stil Snel en traag Kort en lang Scherp en dof De leerkracht speelt op een eenvoudig instrument deze tegenstellingen en de kinderen reageren Er wordt een mix van allerlei muziekstukjes opgezet en de kinderen dansen de sfeer van de muziekstukjes

Wat is nieuw? (vervolg) Toonoverneemspel: Stemvorming Stemontlokspel: goede ademhaling, houding, articulatie, expressie. Deze elementen door elkaar geoefend aan de hand van een verhaal. Doorheen dit verhaal krijgen de kinderen allerlei opdrachten die hun stem ten goede komen : bewegingen maken met hoofd, schouders .... , roepen, geeuwen, zoemen, glissando’s, jabbertalk, klanknabootsingen, toonoverneemspel, luisteren naar iemand die goed zingt, ....... Toonoverneemspel: Kinderen luisteren naar de voorgezongen begintoon van het liedje en reageren daarop met een beweging Lkr zingt de begintoon opnieuw en de kinderen schuiven in met de stem. Lkr doet de beweging en kinderen zingen nu zelfstandig de begintoon. (vb de kikkertjes)

Wat is nieuw? (vervolg) Materiaal: koorden, stokjes, linten, noten, kranten, …. De spin wiedewin, plassen, kastelen….. De slak en het haasje Afwisseling Even de lesaanvang van Herfst (P.P.Tuin) bekijken Kijk ook in Herfst Idee in Muziek

Klankverhalen: voorbeeld In het bos loopt Moppie, de eekhoorn. Hij zoekt eten: eikels, kastanjes en beukennootjes. Dat gaat hij niet allemaal vandaag opeten, hoor. Hij bewaart het voor in de winter. …….. wintervoorraad. Moppie heeft het er maar druk mee. Het begint te regenen. Eerst zacht. Dan wat harder. En nog harder. En het waait ook zo hard. Er komt een vogel aangevlogen. “Moet jij niet naar binnen toe? Het is zo koud buiten.” “Nee hoor, zegt Moppie, “ik heb het niet koud. Ik heb een warme jas aan.” “Nou, ik ga een beetje schuilen,” zegt de vogel en hij vliegt weg. Moppie stapt lekker door. Eigenschappen: Geluiden en bewegingen, liedtekst, groepen, symbolen Het verschil met een stemontlokspel is niet zo groot.

Welke bronnen kunnen we raadplegen? Mediatheek Moet je doen Oud, Nieuw, Kunst en Cultuur, Drama, Dans, ... Muzignaal Mikado Basismap muzische vorming Echoput (verhaaltjes) P.P.Tuin : Het jaar rond met muziek en beweging P.P.Tuin : De taal van muziek en materiaal Idee in muziek, rode boekjes : themaboekje over de herfst. Muziek voor de Basisschool : dl 3, eventueel ook dl 2 Schrijfdans

Wat kunnen we gebruiken/raadplegen? www.muziekmuzisch.net Inspiratie>Liedjes>Liedjeslijst Jaarplannen eerste leerjaar 3 BaLO Moet je doen 3 Deze ppt DVD > 3 BaLO Voorbeelden van weekplannen Allerlei thema’s: mijn dag, halloween, muziek en sfeer, speelgoed, stemoefeningen, Kleine oefeningen: tussendoortjes Voorbeelden van hoekenfiches