Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Waarderend organiseren en co-creëren De opdracht van de people manager Alden Biezen 8 oktober 2010.
Martin Euwema leren van conflict
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Missie: Calibris, adviseur voor praktijkleren, ondersteunt bedrijven binnen Zorg,Welzijn en Sport bij het hebben van voldoende en voldoende gekwalificeerd.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Efficiënt besturen in de social profit
KIK Kwaliteit in Kinderopvang! Onderscheidend Ondernemerschap ?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Motivatie van de professional Willy Limpens
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Cocreatie in de opsporing
Loopbaancentrum Zwolle
Krimpen met perspectief
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Vitale en weerbare medewerkers
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Zestor Themabijeenkomst strategische personeelsplanning
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Leiderschap in Nederland
NME: kiezen, leren, meedoen
BDKO januari 2011 Brancheorganisatie Kinderopvang Wie zijn we en wat doen we? Fusie 24 mei 2011 van BKN en MO- groep Kinderopvang 1150 leden 80 % van.
Binden van Professionals? Niet doen!
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Een project van de Korengroep
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Naar een optimaal HR - beleid
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Diversiteit in bestuur en toezicht
Governance bij CoE’s en CIV’s
A+O project Co-creatie in de praktijk
PIT kinderopvang & onderwijs
Les 1: Brainstorm en kennismaken
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Website WAARDEvol besturen
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Transcript van de presentatie:

oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang (bdKO) Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap USBO Advies, Universiteit Utrecht Aline Bos MSc drs. Marie-Jeanne Schiffelers Prof. dr Paul Boselie

Mijn verhaal gaat over mensen... De mensen van de kinderopvang

Het onderzoek…

Voor alle echt moeilijke vragen:

Vraagstelling Vraag: Wat zijn uitdagingen voor bestuurders/ directeuren in de kinderopvang en welke rol kan de bdKO bij deze uitdagingen innemen? Doel: Scan behoeften leden t.b.v. het uitzetten van de koers voor komende jaren. Percepties van leden over uitdagingen achterhalen.

Resultaten

Vier groepen bestuurders/directeuren Directeuren/bestuurders van grote organisaties (> 20 miljoen omzet) Directeuren/bestuurders van middelgrote organisaties (4-20 miljoen omzet) Directeuren/bestuurders van kleine organisaties (< 4 miljoen omzet) Directeur eigenaren

Uitdagingen (algemeen) Kwalitatieve data 1.Samenwerking met onderwijsinstellingen/positie in brede kindcentra 2.Training en ontwikkeling van medewerkers met het oog op algehele kwaliteitsbevordering 3.Reputatie/profilering van de branche als geheel Kwantitatieve data 1.Samenwerking met onderwijsinstellingen en positie/regie in brede kindcentra 2.Profilering van de organisatie en versteviging van de concurrentiepositie 3.Personeel: aantrekken, binden, trainen en ontwikkelen

Uitdagingen (groepsverschillen) Kwalitatieve data 1.Bestuurders/directeuren van kleine organisaties benoemen de samenwerking met onderwijs vaker als een uitdaging dan bestuurders/directeuren van grote(re) organisaties. 2.Bestuurders/directeuren van kleine organisaties benoemen de training en scholing van personeel vaker als een uitdaging dan bestuurders/directeuren van grote(re) organisaties. 3.Directeur-eigenaren zien de samenwerking met de lokale overheid meer als een uitdaging dan andere bestuurders/directeuren.

Uitdagingen (groepsverschillen) Kwantitatieve data: top 3 uitdagingen per groep Kleine organisaties Samenwerking onderwijs en positie in brede kindcentra Profilering en versteviging concurrentiepositie Oppakken pedagogische rol; training en ontwikkeling medewerkers Middelgrote organisaties Samenwerking onderwijs en positie in brede kindcentra Profilering en versteviging concurrentiepositie Binding gemotiveerd/gekwalificeerd personeel Grote organisaties Samenwerking onderwijs en positie in brede kindcentra Relatie/ communicatie met overheidspartijen Versteviging concurrentiepositie (is die niet zelfde als profilering en versteviging of is profilering echht niet genoemd???) Directeur eigenaren Relatie en communicatie met ouders Profilering en versteviging concurrentiepositie Binding gemotiveerd/gekwalificeerd personeel

Rollen bdKO Kwalitatieve data 1.Netwerkfunctie en intervisie 2.Discussieplatform: kennisoverdrager en inspirator 3.Activiteiten rondom leiderschapontwikkeling Kwantitatieve data Gelijkmatig gescoord op alle rollen: kennisontwikkeling, netwerken, dienstverlening, deskundigheidsbevordering én belangenbehartiging (nota bene belangenbehartiging geen kerntaak bdKO)

Reflectie

Uitdagingen: Basisonderwijs & Kinderopvang Samenwerking deels onvermijdelijk? Enorm risico van ‘culture clash’ Frustratie bij directie kinderopvang Is een verregaande samenwerking of fusie noodzakelijk? → strategische allianties? Risico dat kinderopvang opgeslokt wordt Op zoek naar SWOT van basisonderwijs en kinderopvang

Uitdagingen: ‘Muddling Through or Leap Forward?’ - geen duidelijke keuzes maken - strategie/visie ontbreekt - vooral doen wat anderen ook doen - lef om te kiezen - lange termijn perspectief en filosofie (hoger doel) - op zoek naar onderscheid

Scenario’s – Strategie 1.‘Cost efficiency’ strategie 2.‘Customer = King’ strategie 3.‘Wonderful place to work’ strategie 4.Hybride strategie (combinatie)

Hoe wordt mijn organisatie een High Performing Organization (HPO)?

Uitdagingen: Netwerken Meer dan praatgroepjes (‘more than words’): hoe? Vermijd directe concurrentie (bijvoorbeeld in regio mbt personeel) Zoeken naar gezamenlijke belangen  bijvoorbeeld richting externe partijen (o.a. ‘bargaining power’ / inkoopkracht)...

Leren van elkaar op verschillende niveau’s Techniques (best practices op de werkvloer) Practices (bijv. Customer survey) Systems & Strategies (zie Santeon)

Uitdagingen: Eigen professionaliteit Leiderschap (directie)  externe coaching, executive training etc. Management onder directie niveau  opvolging/toekomst (vertrouwen/speelruimte), maar ook executive training etc. Overig management en staffuncties