Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Dienst Time Out Projecten
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Samenwerking RIZIV – ZF- VDAB - GTB
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Doorstroom uit arbeidszorg
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Diestsepoort 6/63 – 3000 Leuven
BuSO De Kouter Kortrijk Nieuwe regelgeving ondersteunende maatregelen
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Infosessie Werken met een functiebeperking K.H.Leuven – K.U.Leuven 15 februari 2011.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Welkom!.
Programma GTB, situering en werking BuSO OV3 binnen onze werking
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
1 ESF-oproep 171 Oriënterende trajectbegeleiding registratie in CVS.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Doorstroomtraject art. 60
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Personen met een arbeidshandicap als werkzoekenden
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Commissie diversiteit 17/11/2014 Annemie Merckx Compaan – Sofie Drieskens Job-Link Samen maken we het verschil.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Concreet aan de slag met coreset ICF 1. Indiceringsinstrument obv ICF Hoe is het indiceringsinstrument opgebouwd? 43 categorieën Elke categorie is voorzien.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Het zorgcontinuüm.
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners

Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening
Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
Uitstroomgesprekken.
Inleiding campusvoorrang
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Provinciale netwerkdag warme overdracht
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Welkom!

Transitie school -> werk 1997 - 20… Van toevallige verwijzingen naar gestructureerde samenwerking

Ontstaan Nood aan structurele samenwerking GTB en BuSO! mogelijk door verschillende ESF-projecten. Voorheen: - veel BuSO jongeren vinden weg niet in dool- hof van de arbeidsmarkt geen afspraken obv wie wel en niet? doorverwijzingen 4 à 5 maanden na verlaten van de school weinig of geen info over schoolloopbaan geen overleg met scholen en VDAB

Eerste ontwikkelingen Ervaringen met vorige ESF-projecten (Janus, J@ws, Vola, Transpop…) de meerwaarde van een intensievere samenwerking tussen GTB/VDAB en de BuSO-scholen eerst na en nu meer en meer tijdens de schoolloopbaan Ontwikkeling van methodieken en tools die een meer sluitende aanpak en betere begeleiding naar werk garanderen

De meerwaarde vaste contactpersonen warme overdracht: info delen info op maat van elke leerling trajectbepaling en –zo nodig- begeleiding reeds tijdens de schoolfase samenwerking: school, leerling, GTB/VDAB, CLB … GTB legt link met de arbeidsmarkt ruimer provinciaal/regionaal overleg met scholen, VDAB, BW, GOB, … expertisedeling

Dé transitietrajecten  Schooljaar 2012-2013 Dé transitietrajecten  → in vorig schooljaar met GTB-middelen → op zoek naar: reguliere middelen? → opengesteld voor alle geïnteresseerde BuSO-scholen -> groeipad! → focus op de transitie van school naar arbeidsmarkt tijdens laatste schooljaar

Schooljaar 2013-2014 Dé transitietrajecten -> TT  → met (reguliere) middelen van VDAB → 500 TT in schoolfase: 400 trajectbegeleidingen nadien → uitbreiding doelgroep: BuSO, personen met een arbeidshandicap in regulier onderwijs → uitbreiding partnerschap GOB-GA

Schooljaar 2013-2014 Doelgroepen: laatstejaars uit: → BuSO (OV2 & OV3) → DBSO- met BuSO-verleden of vermoeden van Arbeidshandicap (AH) → GON-leerlingen sec. onderwijs of vermoeden van AH → studenten hoger onderwijs (met vermoeden of indicatie AH)

Indicatie van arbeidshandicap Definitie ARBEIDSHANDICAP als referentiekader (cfr. BVR juni 2008): “Elk langdurig en belangrijk probleem van deelname aan het arbeidsleven dat te wijten is aan het samenspel tussen: functiestoornissen van mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke aard beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten en persoonlijke en externe factoren.” vdab.be/arbeidshandicap/codelijst.shtml‎

Indicatie van Arbeidshandicap Indicaties: VAPH-erkenning attest BuSO inkomensvervangende – of een integratietegemoetkoming kinderbijslag (verhoogd/bijkomend) invaliditeitsuitkering gerechtelijke of federale blijvende arbeidsongeschiktheid attest van VDAB erkende diensten of arts specialist

Transitietrajecten Aanbod tijdens transitietraject: Vijf stappen: Kennismaking en vraagverduidelijking, wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Opmaak trajectplan / POP/ trajectovereenkomst Opstarten van de uitvoering van het trajectplan

Transitietrajecten Stap 1: kennismaking Vertrekken van wit blad Vanuit een waarderende aanpak Verwerken van relevante gegevens in ‘mijn loopbaan’ (registratiesysteem VDAB) In kaart brengen en eventueel betrekken van netwerk rond leerling. Huiswerkopdracht: vb Praatplaat

Transitietrajecten Stap 2: wat wil ik? Bespreking van praatplaat rond droomjob Aftoetsen met leerkracht op basis van stage-ervaringen, beroepsrichting Huiswerk opdracht: wat kan ik? sleutelcompetenties

Transitietrajecten Stap 3: wat kan ik? sleutelcompetenties: 9 + 3 (VDAB) wordt ingevuld door meerdere betrokkenen: leerling, leerkracht, ouders, stageplaats,.. Bespreking leerling en trajectbegeleider van resultaten en koppeling met droomjob

Transitietrajecten Stap 4: Opmaak trajectplan Focus en doelstelling bepalen (in samenspraak met netwerk) Acties bepalen om die doelstelling te bereiken: Mogelijke pistes: - opleiding in reguliere opleidingscentra of GOB, tewerkstelling NEC of sociale economie

Transitietrajecten Stap 5: opstarten van uitvoering van trajectplan Welke acties kunnen al ondernomen worden in de schoolfase. Vb deelname selectieprocedure voor opleidingen, werken aan bepaalde competenties, kennismaking met GOB en jobcoach, solliciteren,…. Afspraken met leerling ikv verder opvolging van zijn traject na de school. (afhankelijk van woonplaats kan er een andere trajectbegeleider aangeduid worden.

Inzet partners GA (gespecialiseerde arbeidsonderzoeksdienst) - 200 pakketten voor diagnosestelling, oriëntering en heroriëntering GOB (gespecialiseerde opleidings- en begeleidingsdienst) - 120 transitiepakketten GOB

Onderzoek/Oriëntering

Onderzoek/Oriëntering

Onderzoek/Oriëntering

Onderzoek/Oriëntering

Transitietraject GOB/MOO Transitiepakket GOB MOO Voor wie? Snel bemiddelbaar, ondersteuning nodig op werkvloer, klaar voor arbeidsmarkt, beperkt in tijd. Grotere afstand tot arbeidsmarkt, oriëntering en opleiding nodig, bij vervolgopleiding eventueel GOP (geïntegreerde opleiding ism CC of syntra,..) Aanbod? Inbedding bij werkgever, observatie tijdens stage, GIBO –T (taalondersteuning) Aanbod? Reguliere modulaire opleiding Wanneer? Verwijzing tijdens laatste trimester? Start kan vanaf 1/7 of bij beëindiging school of modules Idem

Welke leerlingen? Triage is noodzakelijk: Minimum leeftijd 17,5 - Welke leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun afstand tot de arbeidsmarkt te overbruggen? Vanaf jan 2014: contact leggen met GTB, maken van afspraken, leerlingen bespreken en opstart Transitietraject

Welke leerlingen? Criteria: Mogelijk in combinatie met: Er nood is aan nieuwe invalshoek in hun transitie naar AM, jobdoelwit blijkt niet mogelijk. Leerling dreigt af te haken van het voorgestelde schooltraject (vb. brossen, negatieve stage-ervaring, …) Spanningsveld tussen inschatting school en inschatting leerling m.b.t. jobdoelwit Mogelijk in combinatie met: Leerlingen met onvoldoende vangnet (ouders, zorg, ..) om een tewerkstelling te vinden en/of te behouden

Wie en Wat ? Iedere partner heeft zijn verantwoordelijkheid in het traject, uiteraard te beginnen bij de leerling. Elke GTB-trajectbegeleider kan voor zijn school enkele transitietrajecten opstarten GTB-trajectbegeleider komt een aantal keer naar school Aanbod GTB is bespreekbaar, expertise van school wordt mee ingezet om te komen tot een succesvolle samenwerking.

Hoe zit het concreet ? De school bespreekt aanmeldingen met GTB De school doet een aanmelding bij de GTB- contactpersoon van de school, vult aanmeldingsformulier in en mailt dit door naar GTB. Opstart transitietrajecten vanaf januari 2014 Het transitietraject loopt tot maximaal juni 2013 -> zo nodig gaat dit over in trajectbegeleiding

Administratie Leerlingen worden ingeschreven onder code 02, 06 of 18, afhankelijk van hun situatie Registratie in mijn loopbaan – Stappen naar werk Er is een aparte POP-lijn en uitbestedingsnummer Alle documenten staan onder TRANSPOP op www.werkschriften.be

VRAGEN?

BEDANKT!