Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Hoe is het toch allemaal zo gekomen? Een historisch overzicht van beleid rond hergebruik Marc de Vries Utrecht, 27 september 2007 funded by eContentPlus.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Cocreatie in de opsporing
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Het Nederlandse onderwijs:
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Universiteit Utrecht Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 10: 11 mei 2012.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
TPP publiek management 17 oktober 2011
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Gemeente Nijmegen Inhoud 1.Aanleiding 2.Onderzoekskader en probleemstelling 3.Methode 4.Theorie 5.Empirie 6.Theorie versus empirie 7.Conclusies.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Afstuderen Woensdag
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Verpleegkundig redeneren
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Toetsing Vakdidactiek 2.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Human Resources Accounting
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013

Indeling 1.Opening: casus 2.Diabolo 3.Bestuurskundig onderzoek (gastspreker) 4.Inleiding van een onderzoek 5.Probleemstelling 6.Theoretisch kader 7.Toelichting van het scriptietraject 8.Toelichten van het programma 9.Afsluiting: volgende week

Casus: Sociale Media en de Politie

Probleemstellingen Noordegraaf (2000)  What do public managers do? » How do public managers allocate attention amidst ambiguity? » What ambiguities do public managers face?

Probleemstellingen De Graaf (2007) In hoeverre leidt interactief beleid tot draagvlak bij interactieve projecten in de gemeente Utrecht? Dit onderzoek wil een bijdrage leveren aan de empirische kennis over interactief beleid en draagvlak en op basis hiervan bijdragen aan discussies hierover.

Probleemstellingen De Vries (2001)  Hoe werken beleidsevaluatie en – advisering en de uitkomsten daarvan door in beleid, en op welke wijze kan deze doorwerking worden verklaard?

Probleemstellingen Verbart (2004)  Welke patronen doen zich voor in de ontwikkeling van inrichtingsvoorstellen en in het verwerven van de middelen om die voorstellen te realiseren, en wat kunnen we hieruit leren over management gericht op ruimtelijke kwaliteit?

Probleemstellingen Meijer (2002)  In welke mate en op welke wijze beïnvloedt het gebruikt van ICTs geheugensystemen van overheidsorganisaties en daarmee feitenonderzoek door parlementaire en juridische controleurs?

Soorten probleemstellingen Exploratie Descriptie Verklaring Toetsing

Probleemstelling Moors & Meijer (2009) How can new modes of governing pharmacovigilance strengthen the innovativeness of the pharmaceutical innovation system?

Probleemstelling Meijer & Thaens (2009): Do government organizations align their operational Web 2.0 strategies with their organizational strategic orientations?

Soorten probleemstellingen Diagnose Ontwerp Evaluatie

Soorten van kennis Beschrijvende kennis Verklarende kennis Voorspellende kennis Evaluatieve kennis Prescriptieve kennis

Toetsingscriteria –Wetenschappelijk en/of maatschappelijk relevant –Eenduidig en goed afgebakend –Gericht op het verkrijgen van een bepaald soort antwoord –Gekoppeld aan theorie en/of methodologie –Intern logisch en consistent

Toets je eigen probleemstelling Wat voor soort probleemstelling heb je zelf geformuleerd? Waar past deze in de indelingen? Kan je vraagstelling beter?

Elementen van een theoretisch kader Assumpties Concepten Model Hypothesen

Uitwerking van een concept AmbtenaarRijk Gemeente ProvincieControle Uitvoering OntwikkelingWerkgelegen- heid Onderwijs MilieuGeluidshinder Gevaarlijke stoffen Ruimtelijke ordening

Voorbeeld: de doorzichtige overheid In welke mate en op welke wijze beïnvloedt het gebruik van ICTs geheugensystemen van overheidsorganisaties en daarmee feitenonderzoek door parlementaire en juridische controleurs? 1.Welke ICT-applicaties worden gebruikt door overheidsorganisaties en met welke intenties worden deze ICT-applicaties gemanaged? 2.Op welke manier functioneren geheugensystemen van overheidsorganisaties en op welke manier verschillen digitale geheugensystemen van papieren geheugensystemen? 3.Hoe beïnvloedt het gebruik van ICTs door overheidsorganisaties het functioneren van geheugensystemen? 4.Op welke manieren voeren controleurs parlementair en juridisch feitenonderzoek uit en op welke wijze en in welke mate verschilt feitenonderzoek op basis van digitale gegevens van feitenonderzoek op basis van papieren gegevens? 5.Op welke wijze beïnvloeden de veranderingen van geheugensystemen van overheidsorganisaties (door gebruik van ICTs) parlementair en juridisch feitenonderzoek?

Opbouw van het theoretisch kader Parlementaire en juridische controle (deelvraag 4) Geheugensystemen van de overheid (deelvragen 2 en 4) ICT-applicatie en ICT-management (deelvragen 1 en 3)

Parlementaire en juridische controle o Parlementaire controle  Wat is parlementaire controle?  Welke rol speelt dit in ons bestuurssysteem?  Welk debat speelt er?  Keuze voor parlement en rekenkamer  Wat is bekend over de invloed van ICTs? o Juridische controle  Wat is juridische controle?  Welke rol speelt dit in ons bestuurssysteem?  Welk debat speelt er?  Keuze voor bestuursrechter en ombudsman  Wat is bekend over de invloed van ICTs? o Hoe kan controle worden beschreven  Cijfers  Typen  Fasen  Keuze voor de inlichtingenfase: feitenonderzoek o Feitenonderzoek  Reconstructie van feiten: kwaliteit en volledigheid  Oriëntatie van de controleur: object, normen en rol

Opbrengsten Keuze voor soorten parlementaire en juridische controle (i.e. inperking) Positionering van feitenonderzoek in breder proces van controle Conceptualisering van feitenonderzoek Verwachtingen over invloed van ICTs op parlementaire en juridische controle Bijstelling van model (oriëntatie van controleur als intermediërende variabele)

Literatuur Hoe vind je relevante literatuur? Hoe ga je hiermee om?