Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties Albert Meijer en Martijn Ridderbos College 1: 15 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwartiermaker in de decentralisatie van de zorg
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Door goede gesprekken groeien
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Ondernemen in de praktijk
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Outcome berekeningen op de NMa Presentatie vereniging van mededingingsrecht 26 oktober 2006 Jarig van Sinderen Chief Economist NMa.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Doel informatievergadering
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Cocreatie in de opsporing
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Strategie Algemeen Porter.
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties Albert Meijer en Martijn Ridderbos College 3: 29 september 2011.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Public design - Concept 2 Rob Oudejans Tom Dekker Sascha Magendans.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Sector, Firm Size and ICT investments
Het V3B-spel: vinden, binden, boeien en bloeien
SHEQ SHQ.
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
EPSO Conference The Hague, April (11-) 12-13, 2018
Participatory Action Research
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties Albert Meijer en Martijn Ridderbos College 1: 15 september 2011

Programma van de ochtend Start en voorstellen Mindmap Casus Slachtofferhulp Context: plaatsen van bedrijfsvoering –NPM (Osborne & Gaebler) –Audit explosion (Power) –NL-situatie: VBTB Toelichting op de cursus Voorbereiding op de casus

Context: Crisis Jaren 80

New Public Management

Lumpsum financiering van scholen

VRAAG In hoeverre kan de publieke sector leren van het bedrijfsleven?

Principes van de ondernemende overheid Catalytic Government (steering rather than rowing) Community-owned Government (empowering rather than serving) Competitive Government (injecting competition into service delivery) Mission-driven Government (transforming rule-driven organizations) Results-oriented Government (funding outcomes, not inputs) Customer-driven Government (needs of customers, not bureaucracy) Enterprising Government (earning rather than spending) Anticipatory Government (prevention rather than cure) Decentralized Government (from hierarchy to participation/teamwork) Market-oriented Government (leveraging change trough the market)

VRAAG Waarom zijn publieke organisaties zo inefficiënt?

VRAAG Wat zijn de risico’s van NPM?

NPM in de geschiedenis Tot jaren 80: bureaucratisch model. Burger passief. Van eind jaren 80: NPM. Burger als klant. Jaren 90: New Public Services. Burger is een citoyen. Vanaf 00: Coproduction. Burger is een participant.

Nuance ‘There is a vast continuum between bureaucratic behavior and entrepreneurial behavior, and government can surely shift its position on that spectrum.’

Audit Society Eerst: auditors lage status Nu: in de top van de organisatie Opkomst van een controle-industrie

Vraag Waarom hebben controllers tegenwoordig zo’n belangrijke rol in organisaties?

Controle als ideologie Resultaten moeten worden behaald; Om dit te controleren moeten resultaten worden gemeten; Vervolgens moet worden gecontroleerd of de controle goed plaatsvindt.

VB: financiering van scholen Scholen moeten doen aan risicomanagement Onderwijsinspectie ziet hierop toe Scholen moeten intern toezicht organiseren Onderwijsinspectie ziet hierop toe Reden voor controles: misstanden bij enkele scholen

Vraag In welke mate kan controle bijdragen aan vertrouwen? Of ondermijnt controle juist het vertrouwen?

Vraag In welke mate geeft een controle goed zicht op wat er echt gebeurt?

Spanning tussen controle en professionals

VBTB

Uitgangspunten Verbinden van beleid, budget en prestaties Om betere beslissingen te nemen (ex ante) En beter verantwoording af te leggen (ex post)

InputThroughputOutputOutcome Doeltreffendheid van beleid Doelmatigheid van de bedrijfsvoering Doelmatigheid van beleid Zuinigheid

Basisvragen Ex anteEx post Doelstellingen1. Wat willen we bereiken? 1. Hebben we dit bereikt? Instrumenten2. Welke stappen zetten we om dit te bereiken? 2. Hebben we gedaan wat we zouden moeten doen om dit te bereiken? Kosten3. Wat moet dit kosten? 3. Heeft het gekost wat we dachten?

VB: Toerisme

Nu VBTB is genormaliseerd Maar: discussie blijven…

Reele benadering Speel en reflecteer. In de publieke sector moet je het spel van bedrijfsvoering kunnen spelen en hier op kunnen reflecteren. Wees niet naief of cynisch. Als je het spel niet kunt of wilt spelen ben je naïef, als je hierop niet reflecteert word je cynisch. Ken de spelregels. Om het spel te kunnen spelen moet je weten volgens welke (formele en informele) spelregels de andere actoren zich gedragen. Plaats het spel in context. Wat is de rol van de politieke omgeving? Wat is de geschiedenis van het spel? Houd in de gaten waar het om gaat. Waarom ben je arts of rechter of ambtenaar? Zingeving vormt de basis voor reflectie op het spel.

Deelopdracht 1: Jaarplan Kies het jaarplan van een organisatie. Analyseer het jaarplan aan de hand van –Verantwoordelijken –Beïnvloedbaarheid –Strategie –Concreetheid Schrijf hierover een kort verslag.