HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOOFDSTUK 3 VRAAG EN AANBOD IN WERKING L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
Advertisements

Markt en marktvormen.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Winstmaximalisatie monopolist
Hoofdstuk 11: De arbeidsmarkt
Hoofdstuk 6: De onderneming als organisatie
Hoofdstuk 5: De Consument
Hoofdstuk 7: Productie en Kosten
Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging
Economie, een Inleiding
Winst-en-verliesrekening
Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid.
PRINCIPES VAN BEDRIJFSECONOMIE HOOFDSTUK 4
Functies uit de economie in de wiskundeles
Totale Constante Kosten (TCK)
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Vandaag Nabespreking toets Crediteuren/debiteuren
Havo
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
HOOFDSTUK 26 BEGINSELEN VAN DE INTERNATIONALE ECONOMIE L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
HOOFDSTUK 22 DE REELE EN DE MONETAIRE SFEER
Inleiding tot de Economie
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Salesmanagement Hoofdstuk 8.
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
Hoofdstuk 17: Economische groei
Hoofdstuk 22: Het aggregatieve aanbod
Promotie- en doelgroepanalyse
Hoofdstuk 14 Evaluatie van een geïntegreerd marketingcommunicatieprogramma.
Ondernemen moet je doen
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Financiering Hoofdstuk 3 Verschillenanalyse. Inhoud 1 Het resultaat van een onderneming berekenen 2 Begrotingen en budgetten 3 Verschillenanalyse 4 Financiële.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Welkom VWO 5..
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hft 2 Totale Kosten TK MODULE MARKT.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economie Vraag & aanbod : winst voor hoeveelheidsaanpassers
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
eenheden variabele productiefactor (arbeid) productie in aantallen
Hoofdstuk 9 LES 3 Huiswerk was: Werkbladen tot en met pagina 6
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Hoofdstuk Break-evenpoint
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Financieel 2.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Financieel 2.
Financiële kengetallen
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Extra uitleg H4 Domein Markten
Hoofdstuk 6 Hoe ga ik dat financieel doen?
Hoofdstuk 8 Productie en kosten.
HOOFDSTUK 5 DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN
Winst, output en volmaakte mededinging
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING

Figuur 6.1: De relatie tussen de productiefunctie en de variabele kosten INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 6.2: Totale, gemiddelde en marginale kosten INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 6.3: Het kostenverloop op korte termijn INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 6.4: Schaalopbrengsten en het kostenverloop op lange termijn INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 6.5: Een typisch kostenverloop voor de lange termijn INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 6.6: Vraagfunctie naar CD’s en de totale ontvangsten uit de verkoop van CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 6.1: Gemiddelde en marginale ontvangsten bij verkoop van CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 6.2: De keuze tussen produceren en niet produceren bij verlies in de korte periode INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 6: DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN