Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Is de kans op een bachelordiploma functie van geslacht, aanvangsleeftijd en vooropleiding? D. Smedts, G. Van Landeghem, J. Van Damme
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Vooraf – LOSO Studiekeuze als invalshoek Onderzoek naar studiesucces Vergelijking: voor en na invoering BAMA-structuur
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Vooraf: kiezen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Vooraf: succes Studierichting SOLOSOCohorte 2005 Korte termijnLange termijnNa 3 jaarNa 4 jaar Grieks65,256,666,983,8 Latijn-wiskunde63,156,265,382,3 Wetenschappen-wiskunde58,950,956,076,3 Economie-wiskunde55,745,453,575,4 Moderne talen-wiskunde55,047,255,176,7 TOTAAL52,845,350,771,6 Latijn-moderne talen52,645,449,572,3 Latijn-wetenschappen51,943,560,779,9 Moderne talen-wetenschappen51,741,945,269,0 Economie-moderne talen47,943,244,265,4 Menswetenschappen/Humane wetenschappen41,033,239,060,3 Sport-wetenschappen27,422,640,566,4
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Andere invalshoek Vertrekken van de populatie van generatiestudenten in het Vlaams hoger onderwijs ‘Wie zijn ze?’ ‘Vanwaar komen ze?’ Hoe beïnvloedt dat hun diplomakansen?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Opzet van het onderzoek Doel: Is de kans op een bachelordiploma functie van geslacht, aanvangsleeftijd en vooropleiding? Generatiestudenten: cohorte 2004 en 2005 Beschrijving van de populatie Analyse van de data
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie - % mannen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie: aanvangsleeftijd Meisjes zijn jonger dan jongens Universiteit < AB-HS < PB-HS
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie: onderwijsvorm SO Universiteit: ca 90% ASO AB-HS: ca 60% ASO, 6 à 11% KSO, 13 à 28% TSO PB-HS: 25 à 40% ASO, 45 à 60% TSO, 5 à 7% BSO Meisjes meer uit ASO (of KSO), jongens meer uit TSO
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie: studierichting SO
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 % gediplomeerden
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 % gediplomeerden Meisjes > jongens Jonger > ouder ASO > TSO, KSO > BSO Grote verschillen tussen de studierichtingen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Analyse Methode: logistische regressie De kans voorspellen dat een generatiestudent binnen de vijf jaar een bachelordiploma behaalt Op basis van geslacht, aanvangsleeftijd en vooropleiding
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Analyse Afzonderlijk voor AB-HS, PB-HS en universiteit In eerste instantie zonder studierichting SO
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: AB-HS 21% van de variantie verklaard door: Aanvangsleeftijd Onderwijsvorm SO Interactie onderwijsvorm SO en aanvangsleeftijd Interactie onderwijsvorm SO en geslacht Geslacht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: AB-HS
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: PB-HS 19% van de variantie verklaard door: Onderwijsvorm SO Aanvangsleeftijd Interactie tussen onderwijsvorm SO en geslacht Geslacht Interactie tussen onderwijsvorm SO en aanvangsleeftijd
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: PB-HS
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit Enkel ASO en TSO 20% van de variantie verklaard door: Aanvangsleeftijd Onderwijsvorm SO Geslacht Interactie tussen onderwijsvorm SO en geslacht Interactie tussen onderwijsvorm SO en aanvangsleeftijd
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit Voor selectie van studiegebieden en studierichtingen ASO 10 à 12% van de variantie wordt, afhankelijk van input, verklaard door: Aanvangsleeftijd, geslacht, studiegebied Studierichting, geslacht, studiegebied
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Conclusie Belangrijke predictoren m.b.t. diplomakans: Onderwijsvorm SO Aanvangsleeftijd Interacties (Geslacht) Studierichting SO en studiegebied
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Conclusies Belangrijke info voor: Studiekeuzebegeleiders Beleid Nood aan verder onderzoek: Validatie Opvolgen evolutie