Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Jong geleerd, fout gedaan?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Leren met meer effect I en II
Cultuurparticipatie bij jongeren
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
ontdek wat jij kunt bereiken
Antecedenten en gevolgen van baanonzekerheid in Vlaanderen tussen 1996 en 2007: risicogroepen i.f.v. de economische conjunctuur Hans De Witte & Carissa.
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Verschillen tussen scholen en klassen
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Kansarmoede in de kleuterschool
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Invloed van etnische en sociale samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie op prestaties en leerwinst voor wiskunde in 1 ste leerjaar M. Vandecandelaere, G. Vanlaar, B. De Fraine, J. Van Damme, & J.P. Verhaeghe (2011) Centrum voor onderwijseffectiviteit en –evaluatie KULEUVEN

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Algemene Inleiding  Eerder onderzoek toonde aan dat klassamenstelling en schoolpopulatie een effect heeft op leerlingresultaten, bovenop individuele achtergrondkenmerken van leerlingen  Dit onderzoek  Effect van samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie  Op vlak van sociale en etnische achtergrond  Data SiBO, 1 e leerjaar  Wiskunde: aanvangsprestaties en leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie  Gebaseerd op onderzoek van Dronkers (2010)  Grotere etnische diverstieit van scholen in secundair onderwijs belemmert onderwijsprestaties  Gemiddeld opleidingsniveau van ouders van leerlingen op school is belangrijke predictor voor onderwijsprestaties  Sociale samenstelling = gemiddelde SES  Etnische samenstelling = % lln per thuistaal  Sociale diversiteit = spreiding SES  Etnische diversiteit = grote variëteit aan thuistalen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen  Is er samenhang tussen:  sociale en etnische samenstelling en diversiteit van schoolbevolking  wiskundeprestaties in begin van 1e leerjaar, en leerwinst gedurende 1e leerjaar (bovenop de samenhang met individuele achtergrondkenmerken)?  Beïnvloedt een bepaalde etnische samenstelling van scholen wiskundeprestaties of leerwinst van leerlingen met dezelfde etnische achtergrond?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steekproef  Scholen: N = 165  Referentiesteekproef (118 scholen)  Oversampling GOK-scholen (27 scholen)  Oversampling Gentse scholen (20 scholen) oNiet: oversampling methodescholen  Leerlingen: N = 5027  In in 1 e leerjaar  Minimum 5 lln per school  Wiskundescore op zowel begin- als eindtoets

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde  Per leerling twee metingen: M0 (begin) en M1 (einde)  Leerwinst = M1-M0

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken Geslacht Leeftijd Socio-economische status Thuistaal 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken Geslacht  49.7% meisjes  50.3% jongens Leeftijd  Geboortemaand:  januari = 0, februari = 1, …, december = 11

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken: Leeftijd  Geboortejaar: 1998 = 1, 1997 = 0, 1996 = -1, …

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken: SES  Continue variabele socio-economische status: geconstrueerd o.b.v.:  Opleiding moeder  Opleiding vader  Beroep moeder  Beroep vader  Inkomsten gezin NGemiddeldeMinimumMaximumStandaarddeviatie Van 485 lln: SES onbekend

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken: Thuistaal

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen  Sociale samenstelling:  Per school werd gemiddelde SES berekend (o.b.v. SES- scores van lln met begin- en eindscore wiskunde).  Sociale diversiteit:  Standaarddeviatie van SES van lln per school oalle ll hebben dezelfde SES  sociale diversiteit = 0. oHoe hoger sociale diversiteit, hoe meer uiteenlopend de SES van de lln op die school

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen  Etnische samenstelling:  percentage lln van elke thuistaalcategorie in de school: % Nederlandstalig % West-Europees % Oost-Europees % Arabisch / Berber % Turks % Andere (strikt genomen werken we met proporties)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen  Etnische diversiteit  Herfindahl-index = 1 - [ (% Nederlands)² + (% West- Europees)² + (% Oost-Europees)² + (% Turks)² + (% Arabisch of Berbers)² + (% Andere)² ]  Herfindahl-index = 0  Alle lln op school spreken dezelfde thuistaal  Herfindahl-index = 1  Alle lln op school spreken een andere thuistaal

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen NGemiddeldeMinimumMaximum Standaard- deviatie SES_ gemiddelde SES_ diversiteit Herfindahl %NL %WEUR %OEUR %TUR %ARBER %ANDER

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Methode  Multiniveau-analyse  Uitbreiding van meervoudige lineaire regressie  Houdt rekening met hiërarchische structuur van onderwijs  3 niveaus: 1.Metingen 2.Leerlingen 3.Scholen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau  Aanvangsniveau wiskunde  74% van verschillen situeren zich op leerlingniveau  26% ligt op schoolniveau  Leerwinst wiskunde  80% van verschillen situeren zich op leerlingniveau  20% situeert zich op schoolniveau  Negatieve covariantie tussen intercept en leerwinst  Hoe hoger aanvangsscore, hoe minder leerwinst wordt geboekt, zowel op leerling- als schoolniveau.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenhang met geslacht

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenhang met leeftijd  Geboortemaand  Invloed op aanvangsscore oJanuarikinderen hebben hogere score dan decemberkinderen  Invloed op leerwinst oDecemberkinderen boeken meer leerwinst dan januarikinderen  Voorbeeld oGemiddelde niet-vertraagde januari leerling start met score van 58 en boekt 11 punten leerwinst. oGemiddelde niet-vertraagde december leerling start met score van 54 punten en boekt 12 punten leerwinst.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenhang met thuistaal

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociale diversiteit op school  Geen significante voorspeller voor aanvangsscores, noch voor leerwinst  Of school bevolkt wordt door leerlingen met dezelfde SES achtergrond, of met zeer uiteenlopende SES achtergrond, maakt geen verschil voor aanvangsscores, noch voor leerwinst.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Etnische diversiteit op school  Significante samenhang met aanvangsscore  Hoe meer verschillende talen er gesproken worden op school, hoe lager aanvangsscore wiskunde  Geen significante samenhang met leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociale samenstelling op school  Significante samenhang met aanvangsprestaties wiskunde  Hoge gemiddelde SES op school heeft (bovenop effect van individuele SES-niveau) postief effect op aanvangsprestaties  Niet significant voor leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Etnische samenstelling  Hoe hoger % Nederlandstaligen  Hoe hoger aanvangsprestaties  Hoe kleiner leerwinst  % andere West-Europese talen  Negatieve samenhang met aanvangsprestaties  Geen samenhang met leerwinst  % Oost-Europese talen  Geen significante samenhang; noch met aanvangsprestaties, noch met leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Etnische samenstelling  % Turkstaligen  Negatieve samenhang met aanvangsprestaties  Positieve samenhang met leerwinst  % leerlingen die Arabisch / Berber spreken  Negatieve samenhang met aanvangsprestaties  Geen samenhang met leerwinst  % andere talen  Geen significante samenhang; noch met aanvangsprestaties, noch met leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Clusteranalyse met drie categorieën scholen Hoge SES-school (W-Eur) Modale school (NL – gem. SES) Kansarme school (lage SES en etnisch divers)  Kansarme scholen: lagere aanvangsscore maar meer leerwinst.  Modale scholen: hogere aanvangsscore maar minder leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van leerling Beïnvloedt een bepaalde etnische samenstelling van scholen wiskundeprestaties of leerwinst van leerlingen met dezelfde etnische achtergrond?  Aanvangsscore  Turkstalig * %Turkstalige leerlingen: significant  Vb: Alle leerlingen hebben lagere aanvangsscore naarmate er meer Turkstalige leerlingen op school zitten, maar voor Turkstaligen is deze samenhang minder negatief.  Leerwinst  Geen significante interactie-effecten  Vb: Voor Turkse leerling maakt het geen verschil voor leerwinst of er veel of weinig Turkse leerlingen op school zitten (idem voor andere taalgroepen).

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van leerling 0% 20% 40% 60% 80%  Significant interactie- effect

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van leerling Ter vergelijking (Geen significant interactie-effect)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit 1.Significante groepscompositie-effecten 2.Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek 3.Beleidsimplicaties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Significante groepscompositie-effecten  Sociale diversiteit :  geen significante effecten  Etnische diversiteit :  Significante samenhang met aanvangsscore  Geen significante samenhang met leerwinst  Sociale samenstelling:  Significante samenhang met aanvangsscore  Geen significante samenhang met leerwinst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Significante groepscompositie-effecten  Etnische samenstelling  Hoog % Nederlandstaligen oPositieve samenhang met aanvangsscore oNegatieve samenhang met leerwinst  Hoog % Anderstaligen oNegatieve samenhang met aanvangsscore oPositieve samenhang met leerwinst  Interactie-effecten tussen etnische samenstelling en thuistaal:  Turkstalig * %Turkstaligen significante samenhang met aanvangsscore

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Significante groepscompositie-effecten Etnisch (thuistaal)Sociaal (SES) BeginscoreLeerwinstBeginscoreLeerwinst Samen- stelling + % Nederl. — % anderst. — % Nederl. + % anderst. + 0 Diversiteit—000 — staat voor negatieve samenhang + staat voor positieve samenhang 0 staat voor geen significante samenhang

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit 1.Significante groepscompositie-effecten 2.Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek 3.Beleidsimplicaties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek  Groepscompositie-effecten bij aanvang 1 e leerjaar?  Kleuteronderwijs?  Selectie-effecten?  Effecten na 1 e leerjaar?  Effecten op andere variabelen dan wiskundeprestaties?  Andere vakken?  Niet-cognitieve variabelen?  …

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek  Gaat het om grote mate van diversiteit, of om groot percentage anderstaligen?  Verder onderzoek: bijv. Turken in scholen met veel Turken vergelijken met Turken in smeltkroesscholen  Welke factoren bepalen dat sommige ‘kansarme’ en ‘kansrijke’ scholen veel leerwinst boeken, en andere weinig leerwinst boeken?  Onderzoek naar succescomponenten

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit 1.Significante groepscompositie-effecten 2.Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek 3.Beleidsimplicaties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beleidsimplicaties  Opmerking vooraf  Verregaande conclusies zijn voorbarig gezien beperkingen onderzoek  Grote mate van etnische diversiteit: als risicofactor beschouwen  “Smeltkroesscholen” verdienen extra ondersteuning en middelen om achterstand waarmee ze starten, te kunnen inhalen  Etnische samenstelling:  Extra monitoring en middelen voor scholen met veel anderstaligen (vnl. Turkstaligen)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Beleidsimplicaties  Sociale samenstelling:  Extra middelen voor scholen met lage gemiddelde SES  Leerwinst is grootst in scholen met zwakste publiek – Hoe slagen deze scholen hierin? Nog te onderzoeken! – Indicatie voor geslaagd GOK-beleid ?  Maar: GOK-beleid kijkt naar leerlingkenmerken, niet naar groepscompositie – Ons onderzoek suggereert dat er onderscheid is tussen: scholen met veel diversiteit scholen met veel anderstaligen maar weinig diversiteit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vragen / opmerkingen  Vragen?  Bedankt voor uw aandacht!  Opmerkingen en suggesties naar: