Rekenbegrip derde kleuterklas Het geboortemaandeffect (Relative Age Effect) Luc Kumps
Een kind dat geboren wordt in januari heeft bijna tweemaal zoveel kans om op volwassen leeftijd in eerste klasse te spelen als een kind geboren in de tweede jaarhelft. http://eduratio.be/voetbalb.html
http://eduratio.be/tennis.html Naam Geboortedatum Sabine Appelmans 22/apr/72 Els Callens 20/aug/70 Elke Clijsters 18/jan/85 Kim Clijsters 8/jun/83 An Devries 27/feb/70 Kirsten Flipkens 10/jan/86 Justine Henin 1/jun/82 Dominique Monami 31/mei/73 Sandra Wasserman 10/mrt/70 Steve Darcis 13/mrt/84 Filip Dewulf 15/mrt/72 Xavier Malisse 19/jul/80 Christophe Rochus 15/dec/78 Olivier Rochus 18/jan/81 Kristof Vliegen 22/jun/82 http://eduratio.be/tennis.html
Generatiestudenten 2003-2004 191 geboren in januari 165 geboren in december Geboren in december15% minder kans op universiteit http://eduratio.be/generatie2003.html
BUO type 8 - kinderen met ernstige leerstoornissen. Jongens Meisjes Januari 820 476 Februari 834 483 Maart 863 509 April 974 518 Mei 951 561 Juni 992 643 Juli 1135 664 Augustus 1104 732 September 1296 753 Oktober 1313 803 November 1397 781 December 1357 876 NOV-DEC/JAN-FEB 1,67 1,73 http://eduratio.be/bodetail.html
Psychische aandoeningen Onderzoek Regio Risicomaanden zelfmoord en psychische problemen Afkapdatum school in de regio Polizzi e.a. 2007 Georgia Juni-Augustus 1 september Salib e.a. 2006 Engeland en Wales April-Juni 1 juli Goodman e.a. 2003 Schotland November-Februari 1 maart http://eduratio.be/geboortemaand.html
Oorzaak van het effect: Relatieve Prestatiebeoordeling Kinderen worden vergeleken met elkaar (hun positie in de groep) in plaats van met zichzelf (hun eigen evolutie). Onderzoek in het VK (afkapdatum 1 september): capaciteiten van oudere kinderen worden hoger ingeschat Sep-Dec Jan-Apr Mei-Aug Leerkracht had hoger IQ verwacht 50,0% 29,2% 20,8% Leerkracht had lager IQ verwacht 17,0% 31,9% 51,1% http://eduratio.be/geboortemaand.html
De decimeringscyclus Lat te hoog voor de jongeren Dubbelen om te “rijpen” Lat te laag voor de doublerenden Doublerenden presteren minder dan gelijkaardige (jonge) doorstromers Zwakste ‘jongeren’: doorverwijzing naar BuO
Rekenbegrip Genormeerd op basis van SIBO Begin en Einde derde kleuterklas Eén enkele scoretabel Jongeren te streng beoordeeld Ouderen te mild beoordeeld nieuwe scoretabel per 2 geboortemaanden
PERCENTIELEN Score ALLEN jan-feb maa-apr mei-jun jul-aug sep-okt nov-dec 13 12 7 10 11 16 20 14 8 9 18 23 15 21 26 29 17 25 33 22 28 36 19 30 39 42 47 38 50 32 55 24 40 35 41 46 57 43 45 49 62 31 48 53 65 27 34 37 44 51 58 67 52 71 56 59 73 60 63 77
Eenvoudige omzettingstabel C D E jan-feb 37-40 32-36 24-31 16-23 0-15 maa-apr 31-36 23-30 16-22 mei-jun 35-40 29-34 21-28 13-20 0-12 jul-aug 34-40 27-33 19-26 13-18 sep-okt 33-40 26-32 17-25 11-16 0-10 nov-dec 30-40 22-29 15-21 10-14 0-9
Mindsets: Carol Dweck Fixed mindset zorgt voor: De wens om slim over te komen Faalangstige reacties en verlies aan zelfvertrouwen bij faalervaringen Vermijden van inspanning Vooral voor bij slimme meisjes: scherpe terugval bij overgang naar secundair Onderzocht bij SIBO vijfde leerjaar (2007-2008) http://eduratio.be/dweck.pdf
Growth Mindset Fixed Mindset Uitdagingen Hindernissen Inspanning Prijzen voor slim zijn, snelheid, perfectie, … (= ‘ZIJN’) Prijzen voor inspanning, doorzettingsvermogen, volharding … (= ‘DOEN’) of nog beter: prijzen om na te denken over gedrag (=”KUN JE DIT ANDERS?”) Uitdagingen Fixed Mindset Intelligentie is een statisch gegeven Leidt ertoe dat men slim wil overkomen, en daardoor heeft men de neiging om… Gevolg: zij bereiken heel snel hun ‘top’, en presteren uiteindelijk ver onder hun kunnen. Dit is een heel deterministisch wereldbeeld. Gevolg: zij presteren op hoog niveau. Dit wereldbeeld is er een van vrije wil. Hindernissen Inspanning Kritiek Succes van anderen … raken ze geïnspireerd door het succes van anderen, en leren ze daaruit. … staan ze open voor kritiek. … vinden ze dat inspanning er gewoon bij hoort. … zijn het doorbijters en houden ze vol bij tegenslag. … houden ze van uitdagingen. … nuttige kritiek te negeren. … zich bedreigd te voelen door het succes van anderen. … uitdagingen uit de weg te gaan. … bij tegenslag makkelijk op te geven. … inspanning compleet nutteloos te vinden. Growth Mindset Intelligentie kan verder ontwikkeld worden Leidt tot de wil om te leren, en daarom …