Denk aan de sociale competentie De Levensbeschouwelijke kijk De zinvraag Boek blz. 79-87 (ca. 1 les) Zes groepen levens vragen Boek blz. 12 t/m 16 Studiewijzer vr. 8 t/m 11 Filmfragment : diversen (Ca. 1-2 lessen) (ca. 2 lessen) Bestaans-ervaringen Boek blz. 11 Afsluiting (Ca 1 les) Steun van levens-beschouwingen Wat zijn levensvragen? Boek blz. 7 t/m 10 Studiewijzer vraag 1 t/m 7 Filmfragment Robin Williams (Ca. 1 les) Denk aan de sociale competentie 1
Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Belangrijk is ……. De mens is …… Samen leven is …… 4. Door het leed ……. De tijd …….. De natuur ….. Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Waters- noodramp 1953 2
Zes groepen levensvragen Wat is echt belangrijk? Noteer opmerkingen die je daar weleens over hebt gehoord. 3
Zes groepen levensvragen 2. Wie is de mens? Noteer wat je bij deze vraag zoal denkt. 4
Zes groepen levensvragen Hoe leven mensen samen? Hoe denk je daar over? 5
Zes groepen levensvragen 4. Wat is de natuur? Noteer enkele gedachten die je daar over hebt. 6
Hoe gaan mensen om met lijden en dood? Zes groepen levensvragen Hoe gaan mensen om met lijden en dood? Bedenk vervolgvragen! 7
Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Belangrijk is ……. De mens is …… Samen leven is …… 4. Door het leed ……. De tijd …….. De natuur ….. Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Waters- noodramp 1953 8
Welke vragen heb je anders beantwoord? Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Belangrijk is ……. De mens is …… Samen leven is …… 4. Door het leed ……. De tijd …….. De natuur ….. Welke vragen heb je anders beantwoord? Leg uit. Waters- noodramp 1953 9
Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Wat is echt belangrijk? Wie is de mens? Hoe leven mensen samen? 4. Hoe gaan mensen om met lijden en dood? Wat is tijd? Wat is de natuur? Opdracht: 1. Noteer een eigen volgorde van de groepen levensvragen. 2. Maak deze zin af: Ik heb deze volgorde gekozen omdat ... 3. Maak van de zes, drie groepen. Leg de keuze uit! 4. Maak van de zes groepen, één groep. Leg de keuze uit! 10
Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord (Samen) Lezen blz. 12 t/m 16. Beluister het muziekfragment (zie uitgereikte stencil): - De Bestemming, Marco Borsato 3. Vul de ontbrekende woorden in. 4. Maak de vijf bijhorende vragen op het stencil. 5. Noteer tekstregels bij de juiste levensvraaggroep. 11
Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord 1. Maken van de studiewijzer: vraag 14. 2. Zoek een modern lied dat goed past bij de groepen levensvragen (wij gaan deze volgende week beluisteren als je er een goede uitleg bij kan geven) 3. Plak de tekst ook in jouw schrift. Noteer de uitleg 12
Zes groepen levensvragen Noteer bij de juiste groep! Waarop kan de mens zich richten dat blijvend is? Wat is echt duurzaam menselijk geluk? Waar is er naast kwaad ook goed? Wat is er over de grenzen van dood en leven? Kan de mens zichzelf echt kennen? Wat bepaald de grootheid van de mens? Wat is de waardigheid van de mens? Is het leven een gave of opgave? Hoe kan je levensvragen “ontlopen”? Waar loopt “het leven” naar toe? Wanneer is er een volkomen rechtvaardige samenleving? Waaraan houd ik mij vast als alles om mij weg valt? 13