Denk aan de sociale competentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
De les van de graankorrel
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Waarom ben ik hier op aarde?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
De gevolgen van de zonde
Denk aan de sociale competentie
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Discipelschap.
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Denk aan de sociale competentie
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Het hindoeïstische feest: Divali
Sixth Sense Spirits of Nature.
Waarom zou je geloven? Dáárom, juicht mijn ziel
om deze presentatie uit te voeren
Doel van de les Oriëntatie op: 1.Het Paasfeest (boek blz ) 2. De argumenten van (mainstream) christenen die geloven in de werkelijke opstanding.
Een lessenserie van drie lessen
Raven en een weduwe Van boven bekeken – 7.
Godsdienst.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Bekijk het leven.
Afkomst, zoeken en vinden
Verbonden met …. Gebonden door ...
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
De zuilen van de Islam Neem over in Jouw schrift
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
Voorstellen. Wat is God-s-dien-st (Go)? Wat heb je voor Go nodig?
Doel van de les Oriëntatie op de betekenis van het kruis (van Emmerich, boek blz. 122 en 123) in het kader van goede vrijdag.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Al doende leren training docenten
Wat doet de Heilige Geest?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Mij een zorg!?.
Het leven geeft te denken
Denk aan de sociale competentie
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Hoe gaat het verder na Bethel?
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Blok 6.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Wat verwacht je?. Lege schriften… Alles is nog mogelijk!
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Groep 8 University Microben
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Instructie geven en uitvoeren
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Transcript van de presentatie:

Denk aan de sociale competentie De Levensbeschouwelijke kijk De zinvraag Boek blz. 79-87 (ca. 1 les) Zes groepen levens vragen Boek blz. 12 t/m 16 Studiewijzer vr. 8 t/m 11 Filmfragment : diversen (Ca. 1-2 lessen) (ca. 2 lessen) Bestaans-ervaringen Boek blz. 11 Afsluiting (Ca 1 les) Steun van levens-beschouwingen Wat zijn levensvragen? Boek blz. 7 t/m 10 Studiewijzer vraag 1 t/m 7 Filmfragment Robin Williams (Ca. 1 les) Denk aan de sociale competentie 1

Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Belangrijk is ……. De mens is …… Samen leven is …… 4. Door het leed ……. De tijd …….. De natuur ….. Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Waters- noodramp 1953 2

Zes groepen levensvragen Wat is echt belangrijk? Noteer opmerkingen die je daar weleens over hebt gehoord. 3

Zes groepen levensvragen 2. Wie is de mens? Noteer wat je bij deze vraag zoal denkt. 4

Zes groepen levensvragen Hoe leven mensen samen? Hoe denk je daar over? 5

Zes groepen levensvragen 4. Wat is de natuur? Noteer enkele gedachten die je daar over hebt. 6

Hoe gaan mensen om met lijden en dood? Zes groepen levensvragen Hoe gaan mensen om met lijden en dood? Bedenk vervolgvragen! 7

Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Belangrijk is ……. De mens is …… Samen leven is …… 4. Door het leed ……. De tijd …….. De natuur ….. Maak de zinnen af …. vanuit het filmfragment Waters- noodramp 1953 8

Welke vragen heb je anders beantwoord? Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Belangrijk is ……. De mens is …… Samen leven is …… 4. Door het leed ……. De tijd …….. De natuur ….. Welke vragen heb je anders beantwoord? Leg uit. Waters- noodramp 1953 9

Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord Wat is echt belangrijk? Wie is de mens? Hoe leven mensen samen? 4. Hoe gaan mensen om met lijden en dood? Wat is tijd? Wat is de natuur? Opdracht: 1. Noteer een eigen volgorde van de groepen levensvragen. 2. Maak deze zin af: Ik heb deze volgorde gekozen omdat ... 3. Maak van de zes, drie groepen. Leg de keuze uit! 4. Maak van de zes groepen, één groep. Leg de keuze uit! 10

Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord (Samen) Lezen blz. 12 t/m 16. Beluister het muziekfragment (zie uitgereikte stencil): - De Bestemming, Marco Borsato 3. Vul de ontbrekende woorden in. 4. Maak de vijf bijhorende vragen op het stencil. 5. Noteer tekstregels bij de juiste levensvraaggroep. 11

Zes groepen levensvragen Neem over en beant-woord 1. Maken van de studiewijzer: vraag 14. 2. Zoek een modern lied dat goed past bij de groepen levensvragen (wij gaan deze volgende week beluisteren als je er een goede uitleg bij kan geven) 3. Plak de tekst ook in jouw schrift. Noteer de uitleg 12

Zes groepen levensvragen Noteer bij de juiste groep! Waarop kan de mens zich richten dat blijvend is? Wat is echt duurzaam menselijk geluk? Waar is er naast kwaad ook goed? Wat is er over de grenzen van dood en leven? Kan de mens zichzelf echt kennen? Wat bepaald de grootheid van de mens? Wat is de waardigheid van de mens? Is het leven een gave of opgave? Hoe kan je levensvragen “ontlopen”? Waar loopt “het leven” naar toe? Wanneer is er een volkomen rechtvaardige samenleving? Waaraan houd ik mij vast als alles om mij weg valt? 13