Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO Willem te Riele Voorzitter MBO College Hilversum Ineke Hagen Projectleider MBO-HBO Hogeschool Utrecht Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012
Inhoud presentatie: Perspectief vanuit het HBO: ontwikkelingen, voorbeelden en beleid Vragen vanuit het HBO aan het MBO Perspectief vanuit het MBO: ontwikkelingen, dilemma’s en beleid Vragen vanuit het MBO aan het HBO
HET RUMBA MODEL: Regionaal Utrechts Model MBO Aaansluiting Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012 Ineke Hagen projectleider MBO-HBO Hogeschool Utrecht
De achtergrond Vanaf 2005 convenanten met ROC’s Veel verschillende activiteiten Grote afhankelijkheid van enthousiaste docenten Geen borging, geen continuïteit
Ontwikkelingen in het HBO: Grote (negatieve) aandacht voor niveau HBO Strikte regelgeving, ook m.b.t. vrijstellingen Toekomst: beperkt toelatingsrecht Eis tot nadere profilering
Geslaagd project 1: Team Antarctica: samenwerken aan een Solar auto, met als doel: een expeditie naar de Zuidpool!
Geslaagd project 2: Van Sport en Bewegen naar Fysiotherapie: kennismaken voorbereidende lessen doorlopende SLB
Good practices: Model pre-bachelor blijkt succesvol Succesfactoren zijn: selectie van kansrijke mbo’ers: een filter! duidelijke kaders voor alle partijen er is plaats in het MBO-curriculum intensieve persoonlijke contacten gezamenlijke begeleiding door MBO- en HBO-docenten een ondersteunend en faciliterend management
Uitgangspunten RUMBA-model: focus kiezen! kwaliteit boven kwantiteit studiesucces centraal samenwerking op alle niveaus
Model pre-bachelor: cursussen uit propedeuse HBO in laatste jaar MBO gebruik vrije ruimte in MBO om voor te sorteren docenten MBO en HBO werken samen doorlopende loopbaanbegeleiding
Ontwikkelingen in het MBO Focus op vakmanschap Versterking taal, rekenen en moderne vreemde talen, inclusief examinering Verkorting van bijna alle niveau 4 opleidingen naar nominale duur van 3 jaar Intensivering van het onderwijs
Vragen aan het HBO Beperkt toelatingsrecht Ruimte bevechten? Erkenning van inspanningen Is herkennen van talenten HBO docenten in het MBO? Leidt tot minder uitvallen in het eerste jaar? Kansen voor deeltijdtrajecten AD kans of weg ermee?
Ketenverantwoordelijkheid!