IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
3-jarigen in het basisonderwijs
<Naam spreker en school/ gemeente
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Onderwijsopbouwwerk elk kind 2. Oudercommunicatie en
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Brede school in Berkenbos
Artforum Kunstenorganisatie binnen landelijk jeugdwerk
Brede school: Spelen in verbondenheid
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Informatie avond groep 3
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
Themasessie 4: Hoe kom je tot resultaten met je taalbeleid? Gemeenschapscentrum Elzenhof SYNTRA Brussel Huis van het Nederlands Brussel.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
ouderavond groep 3 - lezen
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Meertalig voorlezen in de Brusselse bibs
Aanpak problematisch gedrag
voor familie en vrienden van
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Rendeert voor ons allemaal !
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Informatieve bijeenkomst
Actieplan Huis van het Kind Haspengouw Antennepunt Heers.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Overzicht van de mogelijkheden, tussenkomsten en voorwaarden Taalondersteuning voor werkgevers door VDAB.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Schoolopbouwwerk Menen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Rendeert voor ons allemaal !
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
De ontwikkeling van het kind !
Stage Zindelijkheids- app
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
ACTIE onderzoek.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Transcript van de presentatie:

IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld

Werken rond taal in het IBO Nederlandstalige kinderopvang Taalbeleid (in kwaliteitshandboek) In alle aspecten van de werking

inschrijvingsbeleid Voorwaarde: Nederlandstalige school of - kind Nederlands spreken/begrijpen

Aanspreekpunten ondersteunen bewaken Coördinatoren IBO: VGC taalondersteuner (Wendy): - Drometalis - voorbereiding activiteiten - …

Concrete acties BEGELEIDERS/COORDINATOREN: Praktijkgerichte vormingen vb. omgaan met groepen van kinderen in een meertalige context, voorleesproject JES, communiceren met ouders, groeien in taal, … Nederlandse les voor anderstalige begeleiders (CVO, Huis van het Nederlands, Lethas, …) Taalondersteuner VGC

Concrete acties KINDEREN: Al spelend leren Taal-is-fun atelier (TIF): activiteit/spel waar veel taal aan bod komt vb: rap-nummer, poppenkast, toneeltje maken, voorlezen, laddercompetitie, loopspel met kleuren of getallen, pictionary, taalkoffer Anderstalige kleine kleuters: eenvoudige zinnen en ondersteunen met gebaren/voordoen

Concrete acties OUDERS: Geschreven taal Nederlands kort en duidelijk eventueel pictogram (www.sclera.be) Gesproken taal andere talen functioneel

Resultaten Kinderen: taalniveau verbetert positieve houding Begeleiders kennen én ondersteunen het taalbeleid Anderstalige ouders voelen zich ook betrokken bij het IBO