Open Fora geweld op school en in de vrije tijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Auteur : Hanne Op de Beeck Made by Hannelore Meeuw De mogelijkheden van Agnew’s General Strain Theory tot het verklaren van geslachts- en leeftijdsverschillen.
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Het verband tussen levensstijlrisico’s en jeugddelinquentie uitgediept Hanne Op de Beeck.
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Enquête.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Drugpreventie bij jongeren
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Kinderen en hun sociale talenten
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Theorieën over slachtofferschap
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Voortijdig schoolverlaten
Kanjertraining..
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Agressie op School.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Experten in de derde graad Proefproject
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Jeugdcriminaliteit migranten in Nederland en Europa
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Doubleren.
Cijfergegevens leerrecht
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Open Fora geweld op school en in de vrije tijd Vrijdag 13 oktober 2006

Theoretische omkadering van geweld op school: onveiligheidsgevoelens van leerkrachten en antisociaal gedrag van leerlingen. Naar het onderzoek van Nicole Vettenburg en Inge Huybregts (KULeuven, 2001)

Probleemstelling Onveiligheidgevoelens = subjectief. Jeugdcriminaliteit en evolutie = weinig objectieve gegevens. Maatschappelijke evoluties.

Theoretisch Kader Fear of crime: onveiligheidgevoelens = onwelzijn. Ecologische benadering: school is een plaats met verhoogd risico op probleemgedrag. Interactionistisch perspectief: maatschappelijke kwetsbaarheid en preventieve projectontwikkeling.

Begripsverduidelijking Geweld = sociale constructie. Conferentie van de EU ‘Safe(r) at school.’ Vormen: fysisch geweld. andere vormen van delinquent gedrag (vb. diefstal). statusdelicten ( vb. spijbelen). schoolgebonden normovertredend gedrag (vb. opzettelijk de les verstoren).

Onderzoeksdesign Empirisch onderzoek Leerkrachten: kwantitatief: bevraging van 1432 leerkrachten in 91 scholen (voltijds) en 176 in 13 centra (9 deeltijds en 4 middenstandsopleidingen) kwalitatief: focusgroepen (interviews) van 12 scholen

Onderzoeksdesign Leerlingen: kwantitatief: gegevens van het jeugdonderzoek, “Jongeren in Vlaanderen: gemeten en geteld. 12- tot 18-jarigen over hun leefwereld en toekomst.” Hier werden 4829 leerlingen uit het voltijds onderwijs bevraagd. kwalitatief: 8 focusgroepen in 4 scholen. Literatuuronderzoek

Literatuuronderzoek 1. Antisociaal gedrag meerderheid maakt zich schuldig aan één of andere vorm van leerlingengeweld vooral medeleerlingen als slachtoffer overwicht van jongens voorkomen is omgekeerd evenredig met de ernst van het geweld voornamelijk schoolgebonden normovertredend gedrag met verbaal geweld

Literatuuronderzoek Voorspellende factoren: Geslacht heeft meest voorspellende waarde. Schoolmoeheid, problematische schoolcarrière en antisociaal gedrag buiten de schoolmuren lijken ook sterk samen te hangen met antisociaal gedrag op school. In verband met gezinsfactoren lijkt vooral de kwalitatieve kenmerken van het gezin relevant te zijn. Een sterke binding verhindert delinquentie.

Literatuuronderzoek Voorspellende factoren: De kenmerken van de peer group kunnen ook delinquent gedrag voorspellen. De school zelf speelt ook een belangrijke rol. Binding met de school, een goed schoolklimaat, de relatie met de leerkracht en de mate van betrokkenheid kunnen invloed hebben op leerlingengeweld.

Literatuuronderzoek 2. Onveiligheidsgevoelens Subjectief victimisatierisico is een belangrijke factor in de verklaring van onveiligheidsgevoelens. Media en praten met collega’s over slachtofferervaringen zullen onveiligheidsgevoelens in de hand werken. Angst om slachtoffer te worden hangt samen met bredere gevoelens van onwelzijn zoals werkonzekerheid, stress, …

Empirisch Onderzoek: Onveiligheidsgevoelens Llk. Weinig leerkrachten zijn ‘erg’ bang om slachtoffer te worden: Hoogst voor schoolgebonden feiten en voor materiële delicten, het laagst voor zware delicten. Ongeveer de helft van de leerkrachten voelt zich niet echt veilig bij de leerlingen, een minderheid is echt bang om slachtoffer te worden van feiten op school.

Empirisch Onderzoek: Onveiligheidsgevoelens Llk. Onveiligheidsgevoelens worden het best voorspeld door subjectieve factoren: Onveiligheidsgevoelens voor schoolgebonden feiten: best voorspeld door de slachtofferervaring van leerkrachten en daarna door het subjectief victimisatierisico. Slachtofferervaring is echter subjectieve component. Wat voor de ene leerkracht agressie is, is voor de andere normaal adolescent gedrag.

Empirisch Onderzoek: Onveiligheidsgevoelens Llk. Subjectieve victimisatie en slachtofferervaringen gaan samen met subjectieve welzijnsfactoren. Objectieve factoren m.b.t. de werksituatie zoals onbetaalde uren, aantal klassen enz. hangen minder samen met deze factoren. Onveiligheidsgevoelens blijken weinig of niet samen te gaan met het voorkomen van geweld op school (objectieve victimisatie).

Empirisch Onderzoek: Onveiligheidsgevoelens Llk. Ook de persoonsgerelateerde factoren hangen nauwelijks samen met onveiligheidsgevoelens van leerkrachten.

Empirisch Onderzoek: Onveiligheidsgevoelens Llk. Meer stress dan onveiligheidsgevoelens: Focusgesprekken met leerkrachten: gegevens genuanceerd. Meerderheid voelt zich niet onveilig op school. Een aantal houdt rekening met de mogelijkheid om slachtoffer te worden zonder daarom bang te zijn. Voornamelijk als het om schoolgebonden normovertredend gedrag gaat, spreekt men eensgezind van stress i.p.v. onveiligheidsgevoelens.

Empirisch Onderzoek: Onveiligheidsgevoelens Llk. Andere bronnen van onwelzijn: werkdruk vanuit het leerplan, vakvergaderingen,… maar ook gebrek aan bagage vanuit hun opleiding zeker wat omgaan met problematische leerlingen betreft.

Empirisch Onderzoek: Antisociaal Gedrag Lln. De helft van de jongeren pleegt geen delicten: 47% verteld geen enkel delict (= delinquentie) gepleegd te hebben in het laatste jaar. (er werd gevraagd naar zwartrijden, drugs, diefstal, slagen, weglopen, vandalisme en wapendracht). Met uitzondering van druggebruik zien we een daling in alle delicten vanaf 17 jaar.

Empirisch Onderzoek: Antisociaal Gedrag Lln. Tweederden van de leerlingen gedragen zich niet storend of brutaal in de klas. Pesten van medeleerlingen en brutaal zijn tegen de leerkracht komt meer voor in het secundair onderwijs dan in het BSO of TSO. Met uitzondering van spijbelen, neemt alle normovertredende gedragingen (= schoolgebonden overtredend gedrag) af vanaf de leeftijd van 17.

Empirisch Onderzoek: Antisociaal Gedrag Lln. Een kleine groep begaat meerdere delicten en normovertredende feiten op school: 10% stelt vier of meer delicten per jaar. overwegend jongens uit BSO TSO. ze voelen zich vaak niet goed in hun vel, gaan niet graag naar school en hebben geen positieve relatie met de leerkracht. 5,5% begaat minstens 4 normovertredende feiten per jaar.

Empirisch Onderzoek: Antisociaal Gedrag Lln. Antisociaal gedrag bij leerlingen wordt het best voorspeld door de kwaliteit van hun relatie met de leerkracht: De relatie met de leerkracht blijft de belangrijkste factor voor de verklaring van delinquent gedrag bij meisjes en bij leerlingen uit de B ( BSO) stroom Voor jongens en leerlingen uit de A (ASO) stroom is de belangrijkste factor de opvolging van de ouders

Empirisch Onderzoek: Antisociaal Gedrag Lln. Wat probleemgedrag (= schoolgebonden normovertredend gedrag) betreft blijft de relatie met de leerkracht de beste voorspeller. Leerlingen verwachten dat leerkrachten hun kunnen boeien, rechtvaardig straffen, interesse tonden in hun leefwereld en de noden serieus neemt. Leerlingen verklaren ook hun grensoverschrijdend gedrag vanuit de studiedruk, gebrek aan inspraak, vrienden en gezinsdruk.

Adviezen Onderzoek positieve beeldvorming over jongeren respectvolle omgang met leerlingen constructief reageren op leerlingengedrag specifieke aandacht voor veelplegers optimalisering aan conditionele factoren nood aan geïntegreerde aanpak