Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

BAGAGE ser peters.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Door goede gesprekken groeien
Grieppandemie in de huisartsenpraktijk 14 september 2009
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis
Verrichtingen getal Eddy Reynders, huisarts, 2009.
Palliatieve patiënten, hoe zie ik hen?
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Pak uw stemkaarten vast
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Step by step Methode om een praktijkvoorval zo te vertellen dat anderen geaktiveerd worden om mee te denken.
Workshop Medicamenteuze therapie bij COPD
Leren dienstdoen op de huisartsen post Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
HAP en SEH: > 2 (?).
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Kernprocessen van de Act methodiek
Sombere patiënten. Mevrouw Aalders VG: Mevrouw Aalders, 79, coxartrose, DM II met retinopathie. Zelfbewuste vrouw. Komt zelden. Na dood man 2005 in aanleunwoning.
Communicatie met de arts
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Welkom bij Maastricht University.
Maren Oosthuizen, diëtist
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
Onze huisartsen COPD zorgprogramma wat betekent dat voor jou als assistente?
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen Alike van der Velden
Verschil in telefonische triage bij mannen en vrouwen verdacht voor acuut coronair syndroom
PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
Disclosure belangen NHG spreker
Noorderpoort Paktijkscholing
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Disclosure belangen NHG spreker
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Nelleke Gruijters Paul Ram
Triage in spoedeisende psychiatrie
Het nieuwe Kwalificatie Dossier
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Parkinson KinetiGraph PKG horloge
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Disclosure belangen NHG spreker
Acute psychiatrie in het algemeen ziekenhuis
Telefonisch altijd bereikbaar
Gedrag en cultuur toezicht bij de AFM Leren van fouten in de financiële sector Céline Christensen Nationaal Compliance Congres december.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Spoedeisende psychiatrie
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Transcript van de presentatie:

Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Wie maakt gebruik van de NHG-Triagewijzer in de huisartsenpraktijk? Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Jkjk NHG- Ledenraadpleging 2013 (n = 1946) 54,5% gebruikt NHG-Triagewijzer 44,7% ieder contact 35,3% mogelijk spoedeisend 10,7% beperkte agendaruimte 33,6% zelfzorgadviezen opzoeken Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Wie doet diensten op de huisartsenpost? Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Wie verbaast zich wel eens over de uitkomst van de triage? Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Urgentiegerichte telefonische triage en NTS “Door NTS wordt het drukker op de post” Urgentiegerichte telefonische triage en NTS “We laten tegenwoordig vaker een ambulance rijden” “Ik rijd vaker voor niets een visite” “NTS is niet bruikbaar in de praktijk” “De triagist volgt blind een lijstje en niet haar eigen gevoel en deskundigheid” “Samenwerking arts-triagist is veranderd sinds NTS” “Door NTS krijg je hogere urgenties”

Workshop Een gesprek van de huisartsenpost/NTS Achtergronden NTS Denken in toestandsbeelden en urgenties Triage wil je leren! Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Gesprek/NTS Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose

Nederlandse Triage Standaard (NTS) Voordelen Betrouwbare methodiek (EBM): ABCD-methodiek Gemeenschappelijke ‘taal’ voor professionals in acute zorg ‘Triagist-onafhankelijk’ Systematisch en reproduceerbaar Focus op relevante informatie Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Nederlandse Triage Standaard (NTS) Voordelen huisartsenpraktijk Veiligheid voor de patiënt en medewerker/huisarts Agendabeheersing en patiënten logistiek - werklastverlichting huisarts Doktersassistente professioneler en zelfstandiger Het vraagt de afweging: wel of niet triage? Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Kwaliteit telefonische triage Verhoging urgentie - afname kwaliteit TT Ruimte voor verbetering veiligheid hoog urgente contacten Lage incidentie maakt identificatie hoog urgente contacten lastig Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Huisartsenpost Huisartsenpraktijk Urgentiegerichte telefonische triage Consulten: 50% Telefonisch: 40% Visites: 10% Huisartsenpost 4 miljoen contacten per jaar U4-U5: 56% U3: 36% U1-U2: 8% Huisartsenpraktijk vele miljoenen contacten acute zorgvragen? Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Medische hulpvraag in relatie tot gedrag beller Urgentiegerichte telefonische triage Medische hulpvraag in relatie tot gedrag beller Toename urgentie Categorie 1 Hoog urgent en bescheiden Categorie 2 Hoog urgent en sterk aandringend Categorie 3 Laag urgent en bescheiden Categorie 4 Laag urgent en sterk aandringend Context/omgeving (kwalitatief): De manier waarop de vragen tot ons komen Categorie 4 nuanceren: mensen met slechte ervaringen, mensen die terecht aandringen, mensen die extra bezorgd zijn. Mensen die door de triagist in die categorie worden ‘geplaatst’….. Maar: we beseffen ons niet altijd dat er gemakkelijk zaken misgaan als hulpvragen in categorie 1 over het hoofd gezien worden in de veelheid van vragen in de andere categorieen. Toename assertiviteit/dwingendheid

Urgentiegerichte telefonische triage Triage is ‘sorteren’ en vak apart ABCD en toestandsbeeld (geen diagnose) Vitale functies eerst Bedreiging orgaan of ledematen Urgentie en toestandsbeeld bepalend voor vervolg

Urgentiegerichte telefonische triage ABCD A = airway B = breathing C = circulation D = disabilities E = environment Toestandsbeeld beperkt aantal klachten en symptomen

Toestandsbeeld Mevrouw Meijer belt over haar man (32 jaar). Hij is 2 dagen geleden van het paard gevallen, is toen in het ziekenhuis geweest, op de röntgenfoto's was niets te zien. Is de laatste uren kortademig. Wat wil je weten? Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Toestandsbeeld

Toestandsbeeld

Oriëntatie op toestandsbeeld Mate van acuutheid/beloop klacht Hoofdklacht en bijkomende klachten ‘Event’: trauma / non-trauma en oorzaak van het trauma Trauma en het ongevalsmechanisme Andere klachten? Aandacht voor medicatie en voorgeschiedenis Beleving en hulpvraag Ingangsklacht mei 2012 19

Urgentiegerichte telefonische triage Toestand beller en urgentie klacht/vraag “Hoe is deze persoon er op dit moment aan toe?” Achterhalen hulpvraag- vraag achter de vraag (motief) “Wat maakt dat deze persoon op dit moment met deze klacht de huisartsenpost belt?” Met als uitgangspunt de ABCD-stabiliteit van de patiënt!

Als arts triagist ondersteunen Triagist is geneigd: in diagnostische patronen te denken te snel ingangsklacht te kiezen - aannames 1 antwoord - 3-5 triagecriteria ‘scoren’ onjuiste vraagstelling in relatie tot de criteria te weinig verdiepen op ‘de mate van’ en te verbeelden Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Als arts triagist ondersteunen Conclusie Omslag in benadering Systematiek is duidelijker, veiliger maar niet eenvoudiger Niet alleen een nieuw instrument Focus op toestand & urgentie houden Triagist en doktersassistente hebben de dokter nodig! Context/omgeving (kwantitatief) - Substantiële vraag die tenminste constant blijft en groeit Veel hulpvragen in de lagere urgentie categorieën

Urgentiegerichte telefonische triage en NTS “Door NTS wordt het drukker op de post” Urgentiegerichte telefonische triage en NTS “We laten tegenwoordig vaker een ambulance rijden” “Ik rijd vaker voor niets een visite” “NTS is niet bruikbaar in de praktijk” “De triagist volgt blind een lijstje en niet haar eigen gevoel en deskundigheid” “Samenwerking arts-triagist is veranderd sinds NTS” “Door NTS krijg je hogere urgenties”

Geluidsfragment Buikpijn, direct aan het begin of bij eerste slide onderscheid urgentie-diagnose