Mentoren- en Alumnidag IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI 19 mei 2009 Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert Bachelor Lerarenopleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
voor Leonardo Colleges
“The Future depends on what we do in the present!”
KWALITEITSZORG november 2012
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Hogere denkvaardigheden
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Isabel Brouwers Artcode 2
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Rondetafelgesprek Educatie voor Duurzame Ontwikkeling 9 oktober 2008 EDO-plannen voor de nabije toekomst...
Personeelsvergadering
Godsdienst.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
De spreekbeurt..
Wie het kleine niet eert... Studiedag over kinderen en geloven Academisch Centrum voor Praktische Theologie.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Innovatieve Arbeidsorganisatie Slotcongres 15 april 2008, Brussel, Vlaams Parlement.
Test je geheugen
“DE jeugd van tegenwoordig”
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
aangename ont - moeting
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
Cultuurprofieldoelen;
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
OUDERINFORMATIEAVOND
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Reclame Masters | Ik en reclame!
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Talent in Ontwikkeling
Wat is creatief denken? Ken je dit spel goed?. Wat is creatief denken? Op een gegeven moment lukt het niet meer om te winnen.
SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Talent in Ontwikkeling
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
BOM-model PV 25/03/2014.
Sint-Jozefsinstituut
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Mentoren- en Alumnidag IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI 19 mei 2009 Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert Bachelor Lerarenopleiding Secundair Onderwijs

Stagenieuwtjes Inleiding op het thema ‘In de VOETsporen van Da Vinci’ Materialenbeurs 17u30u – 18u30 Mediterraan buffet PROGRAMMA

VISIE OVER ‘GOED’ LERAARSCHAP De dimensies die wij belangrijk vinden in 'goed' leraarschap zijn de volgende : de leraar die zorgt voor doeltreffend leren’ ‘de leraar die leerlingen begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling’ ‘de leraar die door samenwerking meewerkt aan kwaliteitsbevordering van onderwijs’

PRAKTIJKCOMPONENT Vorig academiejaar: ‘Samen in beweging’  Groeilijn beroepshoudingen  Nieuw curriculum: eerste, tweede en derde jaar -Toelichting LO -Toelichting Algemene vakken Academische kalender Veel gestelde vragen Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert

WAAROM??? ‘IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI’ ‘Shift happens 2009’

Zich spiegelen aan ‘Leonardo Da Vinci’…  Duurzaamheid integreren in de job van ‘leraar-zijn’  ‘Curiosita’ als motor van creatief denken

Creatiefdenken Creatief denken … een vaardigheid om te leren omgaan met de snel veranderende wereld … patroondoorbrekend denken … aanzet tot verandering … een intellectuele uitdaging voor onze hersenen

Creatief denken … ondersteunt de ‘eigen-zinnige’ identiteitsontwikkeling van ‘adolescenten’ … zich op een kritisch-creatieve wijze verbinden met anderen en de wereld … als groepsgebeuren

Creatief denken Als motor voor duurzame ontwikkeling … voor onszelf als persoon, … onze omgang met anderen, … onze job als leraar

Creatief denken creatief denken als noodzaak voor innovatie Problee m Kritisch denken Creatief denken Innovatie

7 Da Vinciaanse principes CURIOSITA Verder kijken dan het tradionele ‘Kijk over het muurtje’ ‘Wees nieuw’ ‘Altijd op zoek’

7 Da Vinciaanse principes DIMONSTRAZIONE ‘Stelen door te observeren’ ‘Imiteren is plagiëren’ ‘Samen sterk’

7 Da Vinciaanse principes SENSAZIONE ‘Voel, zie, hoor, ruik,smaak. Leef!’ ‘Volg je gevoel’ ‘Je hebt er 5. Gebruik er 6’

7 Da Vinciaanse principes SFUMATO ‘Open je wereld’ ‘Herken verschil’ ‘Denk in kleur’

7 Da Vinciaanse principes ARTE-SCIENZA ‘Blijf jong, wees speels!’ ‘Bespeel de wetenschap’ ‘Ge kunt de KUNST!’

7 Da Vinciaanse principes CORPORALITA ‘Hou de dynamiek erin!’ Gebruik je lichaam Beweeg je leerhouding

7 Da Vinciaanse principes CONNESSIONE Maak de KLIK Verbind Verbanden Zoek Yin, vind Yang

Lesmateriaal dat het creatief denken stimuleert Realiseren van … … vakgebonden eindtermen … vakoverschrijdende eindtermen … EDO-doelen (EDO= educatie voor duurzame ontwikkeling) Stimuleren van … … Lateraal denken, actief leren, interactie, zelfstandigheidsbevorderend leren

Contactpersonen Campus Nieuwland Nieuwland BRUSSEL Tel: Fax: Opleidingscoördinator BaSO Agnes Ravyts Tel: Stagecoördinator BaSO Katrin De Bisschop Tel: Campus Parnas Stationsstraat DILBEEK Tel: Fax: Opleidingscoördinator BaSO-LO Bart De Nul Tel: Stagecoördinator BaSO-LO Anne Dejonghe Tel:

We danken u oprecht voor uw aanwezigheid. We hopen dat we samen de geest van het creatief denken de geest van het creatief denken verder kunnen zetten!