Mentoren- en Alumnidag IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI 19 mei 2009 Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert Bachelor Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
Stagenieuwtjes Inleiding op het thema ‘In de VOETsporen van Da Vinci’ Materialenbeurs 17u30u – 18u30 Mediterraan buffet PROGRAMMA
VISIE OVER ‘GOED’ LERAARSCHAP De dimensies die wij belangrijk vinden in 'goed' leraarschap zijn de volgende : de leraar die zorgt voor doeltreffend leren’ ‘de leraar die leerlingen begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling’ ‘de leraar die door samenwerking meewerkt aan kwaliteitsbevordering van onderwijs’
PRAKTIJKCOMPONENT Vorig academiejaar: ‘Samen in beweging’ Groeilijn beroepshoudingen Nieuw curriculum: eerste, tweede en derde jaar -Toelichting LO -Toelichting Algemene vakken Academische kalender Veel gestelde vragen Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert
WAAROM??? ‘IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI’ ‘Shift happens 2009’
Zich spiegelen aan ‘Leonardo Da Vinci’… Duurzaamheid integreren in de job van ‘leraar-zijn’ ‘Curiosita’ als motor van creatief denken
Creatiefdenken Creatief denken … een vaardigheid om te leren omgaan met de snel veranderende wereld … patroondoorbrekend denken … aanzet tot verandering … een intellectuele uitdaging voor onze hersenen
Creatief denken … ondersteunt de ‘eigen-zinnige’ identiteitsontwikkeling van ‘adolescenten’ … zich op een kritisch-creatieve wijze verbinden met anderen en de wereld … als groepsgebeuren
Creatief denken Als motor voor duurzame ontwikkeling … voor onszelf als persoon, … onze omgang met anderen, … onze job als leraar
Creatief denken creatief denken als noodzaak voor innovatie Problee m Kritisch denken Creatief denken Innovatie
7 Da Vinciaanse principes CURIOSITA Verder kijken dan het tradionele ‘Kijk over het muurtje’ ‘Wees nieuw’ ‘Altijd op zoek’
7 Da Vinciaanse principes DIMONSTRAZIONE ‘Stelen door te observeren’ ‘Imiteren is plagiëren’ ‘Samen sterk’
7 Da Vinciaanse principes SENSAZIONE ‘Voel, zie, hoor, ruik,smaak. Leef!’ ‘Volg je gevoel’ ‘Je hebt er 5. Gebruik er 6’
7 Da Vinciaanse principes SFUMATO ‘Open je wereld’ ‘Herken verschil’ ‘Denk in kleur’
7 Da Vinciaanse principes ARTE-SCIENZA ‘Blijf jong, wees speels!’ ‘Bespeel de wetenschap’ ‘Ge kunt de KUNST!’
7 Da Vinciaanse principes CORPORALITA ‘Hou de dynamiek erin!’ Gebruik je lichaam Beweeg je leerhouding
7 Da Vinciaanse principes CONNESSIONE Maak de KLIK Verbind Verbanden Zoek Yin, vind Yang
Lesmateriaal dat het creatief denken stimuleert Realiseren van … … vakgebonden eindtermen … vakoverschrijdende eindtermen … EDO-doelen (EDO= educatie voor duurzame ontwikkeling) Stimuleren van … … Lateraal denken, actief leren, interactie, zelfstandigheidsbevorderend leren
Contactpersonen Campus Nieuwland Nieuwland BRUSSEL Tel: Fax: Opleidingscoördinator BaSO Agnes Ravyts Tel: Stagecoördinator BaSO Katrin De Bisschop Tel: Campus Parnas Stationsstraat DILBEEK Tel: Fax: Opleidingscoördinator BaSO-LO Bart De Nul Tel: Stagecoördinator BaSO-LO Anne Dejonghe Tel:
We danken u oprecht voor uw aanwezigheid. We hopen dat we samen de geest van het creatief denken de geest van het creatief denken verder kunnen zetten!