VLEKHO-HONIM Gender en arbeidspsychologische predictoren van leiderschapsambitie. Zit het glazen plafond tussen de oren? Dries Berings HUBrussel - CEDON.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Brussel | 3 juni 2009 Dries Berings.
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paul Bogaert INTERNE KEUKEN Gebruik de pijltjestoetsen. Of PageDown / PageUp.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
BOVO procedure
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Gedrag in organisaties, 10e editie
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
1. Levensbeschouwing en communicatie
Schitterende Organisaties®
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

VLEKHO-HONIM Gender en arbeidspsychologische predictoren van leiderschapsambitie. Zit het glazen plafond tussen de oren? Dries Berings HUBrussel - CEDON Onderzoeksseminarie VUB – MAPO – 3 december 2009

VLEKHO-HONIM Management

VLEKHO-HONIM MENU Vrouwen in managementfuncties Aantrekkelijkheid van ‘manager’ Leiderschapsambitie Topambitie Predictoren van leiderschapsambitie

VLEKHO-HONIM Vertegenwoordiging van vrouwen in leidinggevende functies is toegenomen. In de topkaders van de grootste bedrijven blijft een ondervertegenwoordiging bestaan. Ondervertegenwoordiging in functies met een belangrijke strategische en/of technologische component blijft. In de meest vrouwelijke sectoren herkennen we het traditionele rollenpatroon en staat het sociale of zorg- aspect op de voorgrond. Vrouwen in managementfuncties Eindnoot 1

VLEKHO-HONIM Aantrekkelijkheid van beroepen M / VMV Eindnoot 2

VLEKHO-HONIM Interesse in top- en kaderfuncties Eindnoot 3

VLEKHO-HONIM Interesse in topkader en ondernemersschap Eindnoot 4

VLEKHO-HONIM Interesse in middenkaderfuncties

VLEKHO-HONIM Analysemodel: ambitie Leiderschaps- ambitie Persoonlijkheid Arbeidswaarden Zelfbeeld Genderstereotiep denken Topambitie

VLEKHO-HONIM Ambitie Topambitie Hoe aantrekkelijk vind je de volgende functies... 1.Algemeen directeur. 2.Voorzitter Raad van Bestuur. 3.Bedrijfsleider.

VLEKHO-HONIM Ambitie Leiderschapsambitie Hoe belangrijk is het voor u dat... 1.u snel kan opklimmen in de hiërarchie. 2.u uw loopbaan meteen kan starten in een leidinggevende functie. 3.u een functie heeft met grote verantwoordelijkheid. 4.u regelmatig promotiekansen krijgt. 5.u leiding kan geven aan een groot aantal mensen. 6.u op lange termijn kan doorstoten tot het topmanagement. 7.u snel kan doorgroeien naar een middenkaderfunctie.

VLEKHO-HONIM Persoonlijkheid Big FiveOnderliggende facetten EXTRAVERSIESociale gerichtheid Vitaliteit Behoefte om te beïnvloeden GEWETENSVOLHEIDBetrouwbaarheid Integriteit Prestatiemotivatie VRIENDELIJKHEIDOpgewekt Behulpzaam Behoefte om erbij te horen EMOTIONELE STABILITEITEmotionele stabiliteit Zelfvertrouwen Zelfcontrole INTELLECTUELE OPENHEIDOnderzoekend Open geest Leergierig Eindnoot 5

VLEKHO-HONIM Twaalf Arbeidswaarden Eindnoot 6

VLEKHO-HONIM Zelfbeeld (‘Self Esteem’) 1. Ik ben een waardevol persoon, minstens evenwaardig aan anderen Ik denk dat ik een aantal goede eigenschappen bezit Al bij al ben ik geneigd mezelf een mislukkeling te voelen Ik ben in staat de meeste dingen even goed te doen als de meeste andere mensen Ik heb niet veel eigenschappen om trots op te zijn Ik neem een positieve houding aan tegenover mezelf Over het algemeen ben ik tevreden over mezelf Ik wou dat ik meer eerbied kon hebben voor mezelf Nu en dan voel ik me nutteloos Soms denk ik dat ik nergens goed voor ben en helemaal niet deug Eindnoot 7

VLEKHO-HONIM Genderstereotiep denken Genderneutraal denken 1 = Mannen zijn hier beter in 2 = Vrouwen zijn hier beter in 3 = Geen opvallend verschil 1. Leidinggeven Mensen motiveren Spreken voor een groep Daadkrachtig optreden Mensen wijzen op fouten en bijsturen Zich inleven in anderen Visie en strategie ontwikkelen Delegeren aan ondergeschikten

VLEKHO-HONIM Stereotype “Leidinggeven”

VLEKHO-HONIM Resultaten: geslachtsverschillen *** p< 0.001; ** p< 0.01; * p< 0.05 LOOPBAANAMBITIE Leiderschapsambitie M** Topambitie M*** PERSOONLIJKHEID Emotionele stabiliteit M*** Vriendelijkheid V*** Gewetensvolheid V*** Zelfbeeld M**

VLEKHO-HONIM Resultaten: geslachtsverschillen Innovatie M** Loon M*** Participatie M*** Stressvermijding V* GENDERDENKEN Genderneutraal denken V*** Genderstereotiep denken M*** Macho-denken M*** Macha-denken V***

VLEKHO-HONIM Resultaten: enkelvoudige correlaties Leiderschaps- ambitie Persoonlijkheid Zelfbeeld Topambitie

VLEKHO-HONIM Persoonlijkheid, zelfbeeld en ambitie

VLEKHO-HONIM Resultaten: enkelvoudige correlaties Leiderschaps- ambitie Arbeidswaarden Topambitie

VLEKHO-HONIM Arbeidswaarden en ambitie Eindnoot 6

VLEKHO-HONIM Resultaten: enkelvoudige correlaties Leiderschaps- ambitie Genderstereotiep denken Topambitie

VLEKHO-HONIM Gender-denken en ambitie

VLEKHO-HONIM Gender-denken en ambitie bij MANNEN

VLEKHO-HONIM Gender-denken en ambitie bij VROUWEN

VLEKHO-HONIM Leiderschapsambitie: Hiërarchische stapsgewijze meervoudige regressie Model 1Model 2Model 3Model 4 Geslacht.16**.10* Vriendelijkheid-.39**-.14**-.12** Extraversie.26**.08*.07 Gewetensvolheid.21**.09.10* Participatie.45** Loon.22** Stabiliteit-.10*-.11* Competitie.11* Genderneutraal-.08* R² R² change

VLEKHO-HONIM Topambitie: Hiërarchische stapsgewijze meervoudige regressie Model 1Model 2Model 3Model 4 Geslacht.32**.27**.23** Vriendelijkheid-.23**-.03 Extraversie.12**-.02 Gewetensvolheid.16**.07 Zelfbeeld.14**.06 Participatie.54** Stabiliteit-.09* R² R² change

VLEKHO-HONIM De ‘software the mind’ is veel belangrijker dan het geslacht. Minder ‘meegaand’, meer ‘spirit’ en ‘lat hoog leggen’ draagt bij tot meer leiderschapsambitie. Geld en invloed belangrijk vinden en risico’s durven nemen gaan samen met leiderschapsambitie. Opkomen voor de eigen sekse (‘machodenken’ en ‘girl power’) dragen bij tot leiderschapsambitie. ‘Gelijkheidsdenken’ vertaalt zich in een lagere leiderschapsambitie. Macht en niet geld speelt een belangrijke rol in topambitie. De ‘software of the mind’ en leiderschapsambitie Eindnoot 1

VLEKHO-HONIM Het feit alleen dat men vrouw/man is bepaalt de interesse in topfuncties. Het motief geld is niet doorslaggevend maar wel het motief macht en de risico’s durven nemen. De ‘software of the mind’ en topambitie Eindnoot 1

VLEKHO-HONIM Hebben quota zin als vrouwen er niet om vragen? Is positieve actie ten aan zien van vrouwen te rechtvaardigen? Is het geen discriminatie voor de man? Hoe komt het dat de geslachtsverschillen in de ‘software of the mind’ zo hardnekkig blijven? Hoe komt het dat de vrouw-zijn op een voldoende reden blijft om geen topfuncties te ambiëren? Betekent kiezen voor gelijke loopbaankansen in een relatie niet verliezen van kansen voor beiden? Discussie Eindnoot 1

VLEKHO-HONIM Eindnoten 1. Analyses op basis van de Trends Top Onderzoek bij ASO-studenten (2009) 3. ReMeDi-onderzoek (2004) 4. Diversiteitsonderzoek HUBrussel (2007) 5. We gebruikten de korte Nederlandse versie van de NEO. 6. We gebruikten de Twaalfarbeidswaardenvragenlijst (AW12 – Twelve Work Value Inventory – TWVI) 7.Self-Esteem Inventory van Rosenberg.

VLEKHO-HONIM Bibliografie Berings, D. (2003). Zit het glazen plafond tussen de oren? Over-Werk, 13(1), Berings, D. (2004). Eenheid en diversiteit in de organisatiecultuur, gemeten met de Twaalf-Arbeidswaardenvragenlijst (AWV12) en aan de hand van Zes Cultuurbeelden (CB6), in Van Dingenen, I. e.a. (red.), Kwaliteitszorg in het onderwijs, Mechelen, Wolters Plantyn, 18 pp. Berings, D. (2004). Personeelstevredenheidsvragenlijst voor het Hoger Onderwijs (PTHO), in Van Dingenen, I. e.a. (red.), Kwaliteitszorg in het onderwijs, Mechelen, Wolters Plantyn,, 16 pp. Berings, D., & Blieck, G. (2004). Topfuncties: mag het ook een vrouw zijn? HR-Square, 16, Berings, D., & Blieck, G. (2004). Vrouwen en leiderschapsambitie: de laatste kloven voor de top? HR-Square, 17, Berings, D., Blieck, G., & Tack, T. (2004). Manager gezocht: mag het ook een vrouw zijn? ReMeDi-eindrapport. ESF-project. Brussel: EHSAL. Berings, D., Grieten, S., Lambrechts, F., & De Witte, H. (2008). Arbeidswaarden en facetten van arbeidssatisfactie als predictoren voor de attitude van personeelsleden in het hoger onderwijs ten aanzien van veranderingen. Gedrag en organisatie, 21(4), Bruynooghe, K., Bracke, P., & Verhaeghe, M. (2003). De psychometrische eigenschappen van een Nederlandse versie van de Rosenberg-zelfwaarderingsschaal. Diagnostiek-wijzer, 6(4) , Hoekstra, H. A., Ormel, J., & De Fruyt, F. (1996). NEO Persoonlijkheidsvragenlijsten NEO-PI-R en NEO-FFI. Handleiding [NEO Personality Inventories: NEO-PI-R and NEO-FFI. Manual. Lisse: Swets, & Zeitlinger. Maes, A., Berings, D., & Colpaert, T. (2005). Vrouwen in managementposities. De vertegenwoordiging van vrouwen in het management van de grootste ndernemingen van België. Brussel: CEDON-EHSAL. Maes, A., Berings, D., & Colpaert, T. (2005). Vrouwen in managementposities. Tack, T., & Berings, D. (2000). Representation of women in executive positions in Belgium. Paper presented at the Elya Project – June 29th 2000, Madrid.