WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Een LOEP-onderzoek/Self-study project Elien Peeters  
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Gamification. Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Werkplekleren in lerarenopleiding
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Begeleiding bij Werkplekleren
Voorstelling Meerjarenprogramma
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Workshop academisch schrijven
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Van Eiland naar wijland
Ontwerponderzoek.
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject

Deelnemers? KHKempen - departement lerarenopleiding Vorselaar (penvoerend), K.U.Leuven, –Centrum voor Onderwijsbeleid en -vernieuwing (wetenschappelijke leiding) –Specifieke lerarenopleiding van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen KHLeuven, departement lerarenopleiding KHLim, departement lerarenopleiding CVO Limlo, specifieke lerarenopleiding

Situering/aanleiding Nieuwe Decreet op lerarenopleiding  “leren op de werkplek” in verschillende vormen en opleidingscontexten Geïntegreerde lerarenopleiding: uitbreiding naar stages van 45 studiepunten (al dan niet zelfstandig) Specifieke lerarenopleiding: uitbreiding naar stages van 60 studiepunten  LIO-banen Roept brede waaier van vragen op: »praktische: hoe organiseren? »theoretische: leren?, optimaliseren?

Probleemstelling Hoe verloopt het leren in de verschillende vormen en contexten van WPL? = descriptief-analytisch Hoe kan de leeromgeving (inclusief ondersteuning) systematisch en effectief georganiseerd worden? = optimaliserend

Werkdefinitie Basis = literatuuranalyse Omschrijving: –Centraal = relatie werken – leren Werkend leren/ Lerend werken – Dimensies: Plaats van het leren: on the job ↔ off the job Bewustzijn: informeel ↔ formeel Inhoud: single loop ↔ double loop Lerende: persoon ↔ organisatie

Voorlopig conceptueel kader Te onderzoeken fenomeen afbakenen: –Leren –Betrokken partijen en onderlinge verhoudingen –Contextelementen

StudentBegelei- der Mentor School Opleidings- instituut Educatieve behoeftes Brede en diepe reflectie: double loop learning Leren goed onderwijzen: Single loop learning Samenwerking WERKPLEK- LEREN Figuur: Voorlopig conceptueel kader

Uit: Deketelaere, A., Kelchtermans, G., Struyf, E., De Leyn, P. (2005).

Doel = exemplarische gevalsstudies (“echografie”) van WPL in de betrokken instellingen

Wetenschappelijk relevant –Wat gebeurt er precies? Hoe verloopt dit “leren”? –Klopt dit met de vooronderstellingen en verwachtingen over WPL in theorie? –Welke determinanten bepalen het WPL? Praktisch relevant –Voor de betrokken opleidingen (inzicht in determinanten) –Voor het ruimere Expertisenetwerk –Voor de overheid (bijv. zijn vooronderstellingen houdbaar?)

Voorwaarden en aanpak Engagement van deelnemers: –Openheid –Actieve betrokkenheid (probleemstelling; data aanleveren) –Beperkte belasting (werklast) Fundamentele optie: investeren in onderzoekerster voor de uitvoering –Dagelijkse leiding = K.U.Leuven (Centrum voor Onderwijsbeleid en –vernieuwing) –Supervisie door stuurgroep (= deelnemers)

Bescheiden: –Wat is haalbaar op een (zeer klein) jaar? + Ambitieus: –Wetenschappelijk gefundeerde inzichten in functie van theorievorming (opleidingsdidactisch)

Methodologische aanpak Startfase: “fiches invullen” –“intake” beschrijving: in kaart brengen context, vorm, activiteiten enz. waarin WPL zich zou moeten manifesteren –Inventaris relevante vragen per case: Praktisch Theoretisch

Vervolg… Opzetten, uitvoeren dataverzameling en -analyse van gevalsstudies Rapporteren per gevalsstudie Vergelijkende analyse verschillende gevalsstudies Eindrapportering: conclusies, inzichten Voor theorie Voor praktijk