Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Studeren met een beperking. Workshop - Inclusie in de opleidingen verpleegkunde. 6 mei 2013.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Marketing Werkgroep 6.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Brede school in Berkenbos
Welkom!.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Introductie workshop 1.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
Efficiënter en effectiever 8 maart Aanleiding V >€
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Leerlijnen in de lerarenopleiding
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De lerarenopleider gepositioneerd
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Lancering Traject
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Project Serious Games Hogeschool Rotterdam – Mediatechnologie en Libanon Lyceum Rotterdam – Technasium In samenwerking met de Openbare Montessorischool.
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Informatieavond juni Informatieavond juni 2017.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.

Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Masterclass voor lerarenopleiders
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Info directievergadering
Startkracht! in de lerarenopleiding
Spellenboek buitenschoolse opvang
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education

Opbouw Waarom een onderzoeksproject rond competenties van een leraar eerste leerjaar? Aanpak: uitwerken, zoeken van partners,… [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Waarom dit onderzoeksproject? Vaststelling: stage-ervaringen van studenten in 1 e leerjaar = wisselend, wordt vaak als ‘moeilijk’ ervaren –Vraag: hoe komt dit? Door het typische karakter van het eerste leerjaar? Hebben onze studenten niet de nodige competenties of kunnen ze die niet goed aanwenden? Bereiden we hen onvoldoende of op de verkeerde manier voor? Voorbereidende module eerste leerjaar kreeg soms bedenkingen van studenten Overtuiging dat eerste leerjaar een belangrijk leerjaar is [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

En toen… Nieuws van School of Education –Onderzoeksproject indienen (duur = 1 jaar) –Samenwerking binnen de Pool West en Oost [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Idee om rond competenties van leraar 1 e leerjaar te werken + voorbereiding hierop –Realiseerbaar binnen de periode van 1 jaar –Kans om nauwer samen te werken met kleuteropleidingen –Kans om expertise uit te wisselen met andere opleidingen –Kans om een voorbereidende ‘module’ te creëren gebaseerd op onderzoek –Nadruk op praktijkgebaseerd onderzoek [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Start van het concrete denkproces voor de onderzoeksaanvraag Nadenken: wat willen we precies te weten komen en wat willen we uiteindelijk als resultaat? Onderzoeksaanvraag uitschrijven Teamwork! [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Resultaat Titel van het onderzoeksproject: –De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, de leraar als inhoudelijk expert en de leraar als opvoeder in het eerste leerjaar. Ontwikkelen van een opleidingsactiviteit voor studenten BAKO en BALO [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Doel van het project : –Afbakenen van belangrijke inzichten, vaardigheden en attituden mbt ontluikende geletterdheid, aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen –Ruime aandacht voor overgang kleuter – lager –Uitwerking van een opleidingsactiviteit om studenten voor te bereiden voor het 1 e leerjaar [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Zoeken van partners Binnen de verschillende lerarenopleiding BALO en BAKO van de Pool West &Oost [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Goedkeuring gekregen Maar: financiering niet als voorzien –Uitstel –Kunnen starten omdat KaHo Sint-Lieven wilde prefinancieren [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]

Tenslotte Onderzoek volop aan de gang Tijdens het onderzoek: nog veel ideeën, die misschien kunnen leiden tot een nieuwe onderzoeksaanvraag… [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]