Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education
Opbouw Waarom een onderzoeksproject rond competenties van een leraar eerste leerjaar? Aanpak: uitwerken, zoeken van partners,… [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Waarom dit onderzoeksproject? Vaststelling: stage-ervaringen van studenten in 1 e leerjaar = wisselend, wordt vaak als ‘moeilijk’ ervaren –Vraag: hoe komt dit? Door het typische karakter van het eerste leerjaar? Hebben onze studenten niet de nodige competenties of kunnen ze die niet goed aanwenden? Bereiden we hen onvoldoende of op de verkeerde manier voor? Voorbereidende module eerste leerjaar kreeg soms bedenkingen van studenten Overtuiging dat eerste leerjaar een belangrijk leerjaar is [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
En toen… Nieuws van School of Education –Onderzoeksproject indienen (duur = 1 jaar) –Samenwerking binnen de Pool West en Oost [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Idee om rond competenties van leraar 1 e leerjaar te werken + voorbereiding hierop –Realiseerbaar binnen de periode van 1 jaar –Kans om nauwer samen te werken met kleuteropleidingen –Kans om expertise uit te wisselen met andere opleidingen –Kans om een voorbereidende ‘module’ te creëren gebaseerd op onderzoek –Nadruk op praktijkgebaseerd onderzoek [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Start van het concrete denkproces voor de onderzoeksaanvraag Nadenken: wat willen we precies te weten komen en wat willen we uiteindelijk als resultaat? Onderzoeksaanvraag uitschrijven Teamwork! [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Resultaat Titel van het onderzoeksproject: –De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, de leraar als inhoudelijk expert en de leraar als opvoeder in het eerste leerjaar. Ontwikkelen van een opleidingsactiviteit voor studenten BAKO en BALO [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Doel van het project : –Afbakenen van belangrijke inzichten, vaardigheden en attituden mbt ontluikende geletterdheid, aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen –Ruime aandacht voor overgang kleuter – lager –Uitwerking van een opleidingsactiviteit om studenten voor te bereiden voor het 1 e leerjaar [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Zoeken van partners Binnen de verschillende lerarenopleiding BALO en BAKO van de Pool West &Oost [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Goedkeuring gekregen Maar: financiering niet als voorzien –Uitstel –Kunnen starten omdat KaHo Sint-Lieven wilde prefinancieren [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]
Tenslotte Onderzoek volop aan de gang Tijdens het onderzoek: nog veel ideeën, die misschien kunnen leiden tot een nieuwe onderzoeksaanvraag… [8/11/2007][Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar]