Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanontwikkeling van werknemers Individuele factoren
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
KWALITEITSZORG november 2012
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hier en hiernamaals.
Grote daling verkeersdoden in 2008 Jan Latten Hoogleraar demografie CBS 22 april 2009 Toelichting bij persbericht.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Wat kost dat wel niet? Heb jij enig idee?.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Kwaliteit van leven in Limburg
Hogescholen in Dialoog
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Ludo Daems.
Hoe houdt u uw oudere medewerker vitaal en gemotiveerd?
Vernieuwingsimpulsen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
OPVOLGENDE GENERATIES CREËREN SOCIALE EVOLUTIE
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Elke 7 seconden een nieuw getal
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Generatiesensitief vergaderen
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Ouderen + bejaardentehuizen =
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Social media kans en/of bedreiging?.
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Sportonderzoek in Almere
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Het ideale fairtrade team
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Participatie in de praktijk
WAT IS MANTELZORG?.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
Pub Quiz Herfstcongres slidenr. Generatie theorie Een groep die te identificeren is op gedeelde geboortejaren en significante levensgebeurtenissen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Alex van der Wal, 18 Juni 2015 Een gezonde kijk op winst & verlies maken op medewerkers Activeren, Inspireren & Vitaliseren.
Talent in Ontwikkeling
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
constructief samenwerken
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Talent in Ontwikkeling
Generaties in dialoog.
Ontwikkeling, wij als EBS
De kunst van het ouder worden
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen ► Scannen het niet-vitale in sociale systemen ► Reageren met intuïtieve vernieuwingsimpulsen ► Creëren lerende onze sociale evolutie Zie voor artikelen en proefschrift: www.aartbontekoning.com Laatste bewerking 21-09 Klaas-Jan Vissers

Generaties Hoofdrol in Sociale Evolutie tussen 2000 en 2015 In 2015 einde deze Generatiewisseling; begin van volgende LEVENSFASEN Senioren Leiders Medioren Junioren PROTESTGENERATIE (1940-1955) In 2009: 54 – 69 jaar GENERATIE X (1955-1970) In 2009: 39 – 54 jaar PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) In 2009: 24 – 39 jaar SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) In 2009: 09 – 24 jaar Nieuwe generatie 60 Nieuwe generatie 45 Nieuwe generatie 30 Nieuwe generatie 15 Deze generatiewisseling begon in 2000

Wat Protestgeneratie (1940-1955) belangrijk vindt Wat ze deden, carriere Idealisme Respect Status Discussies Harmonie/éénheid Draagvlak Eén ding tegelijk Dé Waarheid Duidelijke hiërarchie Formeel Uitleggen Zendtijd voor eigen idee Één duidelijke leider Goede theorieën Zwaktes zien Juiste diploma’s Zelfontplooing Binnen deze generatie is transformatie gaande: Naar schatting wil 60% nuttig actief blijven, door o.a.: antwoord zoeken op vraag hoe ervaringskennis over te dragen specialisatie op klein terrein, met passie / flexibel werken ‘hoofd leegmaken’

Wat Generatie X (1956-1970) belangrijk vindt Verschillen benutten Samen bewust zijn Gewoon samen doen Realisme Delen van waarheid Tussen mensen staan Goede dialoog Goed luisteren Respect Eigen verantwoordelijkheid Duidelijk proces Gezonde balans Enige zelfreflectie Doorgaan met wat goed gaat Evidence based Professionaliseren Kwaliteitsverbetering Zelfontplooing Deze bescheiden generatie wordt nu meer zichtbaar, met vallen en opstaan: Wouter Bos, Alexander Pechtold, Ronald Plassterk, Jan Peter Balkenende ….. Wellicht wordt Barack Obama het grote voorbeeld. Komende jaren doorbraak Constructief benutten Diversiteit?!

Wat Pragmatische Generatie (1970-1985) belangrijk vindt Leren in het werk Kennis netwerken Interactie Resultaatgericht Realisme Eigen verantwoordelijkheid Respect Krachten bundelen Directe invloed Zelf- en procesreflectie Processen versnellen Spontaan en informeel Efficiënt proces Leuk Positieve feedback Weten waar je goed in bent Weten wat je wilt Heeft zich ongewild aangepast aan verouderde werkwijzen. Dat frustreert ze, komen waarschijnlijk nu (pas?!) echt in actie Willen lerende kant van organisaties versterken.

Kennis over de Screenagers/Y/Einstein (1985-2000) VMBO VWO/HBO/WO Authenticiteit Vaste baan Leuke collega’s Passend Uitdagend Afwisselend werk Kennis is vergankelijk Multi tasking, gebruik multi media, hanteren multi identiteiten Persoonlijke ondersteuning Voldoening in het werk In samenwerken Begeleiding (direct) beschikbaar Direct meetellen Keuzemogelijkheden Persoonlijke open sfeer Benutten (sterk toenemende) diversiteit?! Komen nu organisaties binnen: Weten dat ze op aantal gebieden slimmer zijn. Willen zich direct thuis voelen en meedoen.

Generatieverdeling in aantallen met prognose omtrent percentage arbeidsparticipatie bij 60+/70- Generaties 2010 2015 2020 Protestgeneratie Geb. 1940 – 1955 Leeftijd Arbeidsparticipatie Aantal werkenden w. 54-65/69 jaar 58 % 1.414.620 w. 59-65/74 jaar 58% 0.786.190 w? 64-70/79 jaar 40%? 0.514.800 Generatie X Geb. 1955-1970 39-54 jaar 78% 2.944.110 44-59 jaar 2.886.390 49-64 jaar 68%? 2.456.160 Pragmatische Generatie Geb. 1970-1985 24-39 jaar 2.441.400 29-44 jaar 2.443.740 34-49 jaar 2.434.770 Screenagers, Y, Gen. Einstein Geb. 1985-2000 09/w:20–24 jaar 69% 0.622.035 14/w.20-29 jaar 1.368.960 19/w.20-34 jaar 2.115.885 Totalen (2005: 6.913.000) 7.422.165 7.485.280 7.521.615 Bron: CBS prognose 2009, bevolkingsopbouw tot 2050 Onderstreepte percentages zijn mijn (ruwe) inschatting

Evolutie via Protestgeneratie > t/m > generatie Einstein (1940-1955) Generatie X (1955-1970) Pragmatische Gen (1970-1985) Screenagers/Y/Einstein (1985-2000) SPANNINGSVELDEN Macho Hiërarchie Serieus Werken hier, leren daar (Her-)Structureren Formeel Bedrijf nr. 1 Gesloten kennissysteem Indirect Zwaktes en fouten zien Feminien Interactief lerend doen; Plezier in werk Leren en werken integreren (Leer)processen verbeteren Persoonlijk Authentieke professional nr. 1 Open kennis delen Direct Krachten zien

Uitdaging voor leiders die de sociale evolutie willen steunen ► Energiefluctuaties zien als signalen evolutie ► Spanningsveld instappen en ontrafelen ► Verschillen zien en benutten ► Vernieuwingsimpulsen van ALLE generaties steunen ► Wijsheid oudere generaties opsporen en overdragen Zie voor artikelen en proefschrift: www.aartbontekoning.com