Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen ► Scannen het niet-vitale in sociale systemen ► Reageren met intuïtieve vernieuwingsimpulsen ► Creëren lerende onze sociale evolutie Zie voor artikelen en proefschrift: www.aartbontekoning.com Laatste bewerking 21-09 Klaas-Jan Vissers
Generaties Hoofdrol in Sociale Evolutie tussen 2000 en 2015 In 2015 einde deze Generatiewisseling; begin van volgende LEVENSFASEN Senioren Leiders Medioren Junioren PROTESTGENERATIE (1940-1955) In 2009: 54 – 69 jaar GENERATIE X (1955-1970) In 2009: 39 – 54 jaar PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) In 2009: 24 – 39 jaar SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) In 2009: 09 – 24 jaar Nieuwe generatie 60 Nieuwe generatie 45 Nieuwe generatie 30 Nieuwe generatie 15 Deze generatiewisseling begon in 2000
Wat Protestgeneratie (1940-1955) belangrijk vindt Wat ze deden, carriere Idealisme Respect Status Discussies Harmonie/éénheid Draagvlak Eén ding tegelijk Dé Waarheid Duidelijke hiërarchie Formeel Uitleggen Zendtijd voor eigen idee Één duidelijke leider Goede theorieën Zwaktes zien Juiste diploma’s Zelfontplooing Binnen deze generatie is transformatie gaande: Naar schatting wil 60% nuttig actief blijven, door o.a.: antwoord zoeken op vraag hoe ervaringskennis over te dragen specialisatie op klein terrein, met passie / flexibel werken ‘hoofd leegmaken’
Wat Generatie X (1956-1970) belangrijk vindt Verschillen benutten Samen bewust zijn Gewoon samen doen Realisme Delen van waarheid Tussen mensen staan Goede dialoog Goed luisteren Respect Eigen verantwoordelijkheid Duidelijk proces Gezonde balans Enige zelfreflectie Doorgaan met wat goed gaat Evidence based Professionaliseren Kwaliteitsverbetering Zelfontplooing Deze bescheiden generatie wordt nu meer zichtbaar, met vallen en opstaan: Wouter Bos, Alexander Pechtold, Ronald Plassterk, Jan Peter Balkenende ….. Wellicht wordt Barack Obama het grote voorbeeld. Komende jaren doorbraak Constructief benutten Diversiteit?!
Wat Pragmatische Generatie (1970-1985) belangrijk vindt Leren in het werk Kennis netwerken Interactie Resultaatgericht Realisme Eigen verantwoordelijkheid Respect Krachten bundelen Directe invloed Zelf- en procesreflectie Processen versnellen Spontaan en informeel Efficiënt proces Leuk Positieve feedback Weten waar je goed in bent Weten wat je wilt Heeft zich ongewild aangepast aan verouderde werkwijzen. Dat frustreert ze, komen waarschijnlijk nu (pas?!) echt in actie Willen lerende kant van organisaties versterken.
Kennis over de Screenagers/Y/Einstein (1985-2000) VMBO VWO/HBO/WO Authenticiteit Vaste baan Leuke collega’s Passend Uitdagend Afwisselend werk Kennis is vergankelijk Multi tasking, gebruik multi media, hanteren multi identiteiten Persoonlijke ondersteuning Voldoening in het werk In samenwerken Begeleiding (direct) beschikbaar Direct meetellen Keuzemogelijkheden Persoonlijke open sfeer Benutten (sterk toenemende) diversiteit?! Komen nu organisaties binnen: Weten dat ze op aantal gebieden slimmer zijn. Willen zich direct thuis voelen en meedoen.
Generatieverdeling in aantallen met prognose omtrent percentage arbeidsparticipatie bij 60+/70- Generaties 2010 2015 2020 Protestgeneratie Geb. 1940 – 1955 Leeftijd Arbeidsparticipatie Aantal werkenden w. 54-65/69 jaar 58 % 1.414.620 w. 59-65/74 jaar 58% 0.786.190 w? 64-70/79 jaar 40%? 0.514.800 Generatie X Geb. 1955-1970 39-54 jaar 78% 2.944.110 44-59 jaar 2.886.390 49-64 jaar 68%? 2.456.160 Pragmatische Generatie Geb. 1970-1985 24-39 jaar 2.441.400 29-44 jaar 2.443.740 34-49 jaar 2.434.770 Screenagers, Y, Gen. Einstein Geb. 1985-2000 09/w:20–24 jaar 69% 0.622.035 14/w.20-29 jaar 1.368.960 19/w.20-34 jaar 2.115.885 Totalen (2005: 6.913.000) 7.422.165 7.485.280 7.521.615 Bron: CBS prognose 2009, bevolkingsopbouw tot 2050 Onderstreepte percentages zijn mijn (ruwe) inschatting
Evolutie via Protestgeneratie > t/m > generatie Einstein (1940-1955) Generatie X (1955-1970) Pragmatische Gen (1970-1985) Screenagers/Y/Einstein (1985-2000) SPANNINGSVELDEN Macho Hiërarchie Serieus Werken hier, leren daar (Her-)Structureren Formeel Bedrijf nr. 1 Gesloten kennissysteem Indirect Zwaktes en fouten zien Feminien Interactief lerend doen; Plezier in werk Leren en werken integreren (Leer)processen verbeteren Persoonlijk Authentieke professional nr. 1 Open kennis delen Direct Krachten zien
Uitdaging voor leiders die de sociale evolutie willen steunen ► Energiefluctuaties zien als signalen evolutie ► Spanningsveld instappen en ontrafelen ► Verschillen zien en benutten ► Vernieuwingsimpulsen van ALLE generaties steunen ► Wijsheid oudere generaties opsporen en overdragen Zie voor artikelen en proefschrift: www.aartbontekoning.com