Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Advertisements

Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Vandaag hebben we het over :
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Het binaire talstelsel
Portfolio
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
Ik ga hier zoeken voor de talentenjacht!!!. Ik heb een talent voor werken ik wil altijd doorwerken.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 2 groep 7 leerdoel Je leert om de uitkomst van een som te schatten, zodat je snel en handig kan rekenen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 1 groep 7 2 leerdoelen: Doel 1:
Les 1 groep 6 leerdoel: Doel 1:
Les 1 groep 8 leerdoel: Inzicht hebben in de betekenis, plaats, structuur, waarde hele getallen en kommagetallen Wat weet je hier al van? Waarom is het.
Nederlands – Taalverzorging en begrippen Woord- en zinsbouw
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Rekenen Hoofdstuk 9.
2.2 Afronden K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 4: Statistiek
OFC28 mediawijsheid les 4.
Andere voorbeeld STAP – 87=? STAP 3 STAP STAP 2 STAP 3 STAP
Deelbaarheid.
Rekenen en wiskunde - Verhoudingen
Rekentijd Schrijf de letter van het juiste antwoord op. Als je alles goed hebt, krijg je een woord.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Optellen en aftrekken van = = = = 456 Als je op de beer klikt, komt er een som. Kies het goede antwoord.
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Wiskunde in het eerste leerjaar
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Les 2 Grote Getallen Rekenen Judith Iedema.
Goedemorgen.
Hoofdstuk 5 Afronden. Hoofdstuk 5 Afronden Paragraaf 5.1 In het midden.
Basis 3 OPTELLEN & AFTREKKEN. Basis 3 OPTELLEN & AFTREKKEN.
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
  Alcoutim.
OPTELLEN & AFTREKKEN de basis
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
OPTELLEN & AFTREKKEN handig rekenen
Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1. Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1.
Optellen en aftrekken Over het tiental
Rekenen Les 2: Oriëntatie.
Blok 3 les 5.
Handig rekenen & rekenregels
Transcript van de presentatie:

Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?

Het positieschema

Altijd van klein naar groot - Altijd van klein naar groot Stap 1: Eenheden 8 + 7 = 15 splitsen 10 en 5 10 E = 1 T.  5 kan bij E blijven  Dus 1 tiental bij de tientallen. Stap 2: Tientallen 1+2+9= 12 T  splitsen 10 en 2 10T = 1 H.  2 kan bij de T blijven  Dus 1 honderdtal bij de honderdtallen. Stap 3. Honderdtallen. 1+5+3=9 H Antwoord is dus 9H+2T+5E, oftewel 925 527+ 398 = TD D H T E 1 5 2 7 3 9 8 ----------------- + 5 2 9 F

Altijd van klein naar groot - Altijd van klein naar groot Stap 1: Eenheden 6 + 3 = 9 Stap 2: Tientallen 5 + 0 = 5 Stap 3. Honderdtallen. 3+5=8 Antwoord is dus 8H+5T+9E, oftewel 859 356+503= TD D H T E 3 5 6 5 0 3 ----------------- + 9 5 8 F

Altijd van klein naar groot - Altijd van klein naar groot Stap 1: Eenheden 5 + 3 = 8 Stap 2: Tientallen 3+9= 12 T  splitsen 10 en 2 2 kan bij de T blijven  10T = 1 H.  Dus 1 honderdtal bij de honderdtallen. Stap 3. Honderdtallen. 1+2+7=10 H  splitsen 10 en 0 0 kan bij de H blijven10H = 1 D.  Dus 1 duizendtal bij de duizendtallen Stap 4. Duizendtallen 1+1+1= 3 Antwoord is dus 3D+ 0H+2T+8E, oftewel 3028 1235+ 1793 = TD D H T E 1 1 2 3 5 1 7 9 3 ----------------- + 8 2 3 F

Nu jij! Tip 1 : gebruik de grote getalrijkaart. Tip 2 : Kleur de cijfers op Montessoriaanse wijze, net als bij de instructie! Klaar? Ga verder met de rekenkaarten

Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik : volgende week gaan we cijferend aftrekken