De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel"— Transcript van de presentatie:

1

2 Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Andere twee groepen: Ronde 1 pak een kaart

3 Ronde 2: korte vraagjes!

4 Les 4 groep 8 leerdoel Je leert handige strategieën voor het hoofdrekenen (deel 2) Vandaag twee handige strategieën: één waarbij je binnen een tel weet of een getal deelbaar is door een getal onder de 10, en een tweede strategie waarbij je heel makkelijk procenten kan uitrekenen door gebruik te maken van breuken. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?

5 Meer-kaart

6 Wie weet een rekenregel voor delen door
2,3,4,5,6,9,10,25,50,100 of 1000?

7 Deelsommetjes…. Vraagje: is 235 716 deelbaar door 2. En door 3. En 4
Deelsommetjes….. Vraagje: is deelbaar door 2? En door 3? En 4? En 6? Geen probleem, een kind kan de was doen.

8 Rekentruukjes: Een getal is deelbaar door... als... 2
als het een even getal is (als het eindigt op 0, 2, 4, 6 of 8) 3 als de som van de cijfers deelbaar is door 3 813 geeft “8+1+3” = 12, en is dus deelbaar door 3 212 geeft “2+1+2” = 5, en is dus NIET deelbaar door 3 4 als de 2 laatste cijfers deelbaar zijn door 4 720 geeft “20”, en is dus deelbaar door 4 350 geeft “50”, en is dus NIET deelbaar door 4 5 als het getal eindigt op een “0” of een “5” 25, 450, 6000 enz... 6 6 als het getal zowel deelbaar is door 2 als door 3, 342 is deelbaar door 2 en 3, dus ook deelbaar door 6 813 is niet deelbaal door 2, en in dus NIET deelbaar door 6 9 als de som van de cijfers deelbaar is door 9 675 geeft “6+7+5” = 18, en is dus deelbaar door 9 213 geeft “2+1+3” = 6, en is dus NIET deelbaar door 9 10 als het getal eindigt op “0” 20, 350, enz... 25 als het getal eindigt op “00”, “25”, “50” of “75” 125, 375, 500, 4750 enz... 50 als het getal eindigt op “00” of “50” 250, 700, 63150, enz... 100 als het getal eindigt op “00” 200, 3500, enz... 1000 als het getal eindigt op “000” 2000, 45000, enz...

9 Maak straks de meerkaart op blz 139 en les 1 blok 5 blz 114
Maak straks de meerkaart op blz 139 en les 1 blok 5 blz 114. Verzin ook zelf sommen en kijk of ze deelbaar zijn. Wat zijn ook al weer priemgetallen?

10 Uit het hoofd leren (echt doen!!!!)

11

12 Maak bladzijde 70 van de kaarten (groep 8, les 7)
Schrijf de voorbeelden over. Schrijf daarna alle breuken in procenten! Dus: 1/2e = …%, 2/2e = … % 1/3e = …%, 2/3e = … %, 3/3e = … % 1/4e = …%, 2/4e = …. %, 3/4e = … %, 4/4e = … % 1/5e = …% enz. Tot en met 12/12e Voorbeeld: Hoeveel is bijvoorbeeld 3/8e in percentages als je weet dat 1/8e 12,5% is?

13

14 Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald?
Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik: Breuken, procenten en kommagetallen. Daarvoor moet je alle procenten naar breuken kunnen omrekenen!

15

16 rprintblad printen

17


Download ppt "Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel"

Verwante presentaties


Ads door Google