Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?
Het positieschema
Altijd van klein naar groot - Altijd van klein naar groot Stap 1: Eenheden 8 + 7 = 15 splitsen 10 en 5 10 E = 1 T. 5 kan bij E blijven Dus 1 tiental bij de tientallen. Stap 2: Tientallen 1+2+9= 12 T splitsen 10 en 2 10T = 1 H. 2 kan bij de T blijven Dus 1 honderdtal bij de honderdtallen. Stap 3. Honderdtallen. 1+5+3=9 H Antwoord is dus 9H+2T+5E, oftewel 925 527+ 398 = TD D H T E 1 5 2 7 3 9 8 ----------------- + 5 2 9 F
Altijd van klein naar groot - Altijd van klein naar groot Stap 1: Eenheden 6 + 3 = 9 Stap 2: Tientallen 5 + 0 = 5 Stap 3. Honderdtallen. 3+5=8 Antwoord is dus 8H+5T+9E, oftewel 859 356+503= TD D H T E 3 5 6 5 0 3 ----------------- + 9 5 8 F
Altijd van klein naar groot - Altijd van klein naar groot Stap 1: Eenheden 5 + 3 = 8 Stap 2: Tientallen 3+9= 12 T splitsen 10 en 2 2 kan bij de T blijven 10T = 1 H. Dus 1 honderdtal bij de honderdtallen. Stap 3. Honderdtallen. 1+2+7=10 H splitsen 10 en 0 0 kan bij de H blijven10H = 1 D. Dus 1 duizendtal bij de duizendtallen Stap 4. Duizendtallen 1+1+1= 3 Antwoord is dus 3D+ 0H+2T+8E, oftewel 3028 1235+ 1793 = TD D H T E 1 1 2 3 5 1 7 9 3 ----------------- + 8 2 3 F
Nu jij! Tip 1 : gebruik de grote getalrijkaart. Tip 2 : Kleur de cijfers op Montessoriaanse wijze, net als bij de instructie! Klaar? Ga verder met de rekenkaarten
Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik : volgende week gaan we cijferend aftrekken