NL Agency Ministry of Economic Affairs >> Focus on innovation Inhoud 1. Beleidsdoelstellingen 2. Actieprogramma 3. 2-meting: Ondernemerschap in het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
ONDERNEMERSCHAP 2010 TOT 2012 EN VERDER>>>> INTRAPRENEUR ENTREPRENEUR ROELF JAGER EUROPESE AWARDS VOOR ONDERNEMERSCHAPSBEVORDERING 2013.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Valorisatie Programma Rotterdam
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Inleiding Regionale Stuurgroep
de werkgever van de toekomst
Interne titel.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Van Kroon naar ViP.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
VMBO Carrousel unieke samenwerking onderwijs en leerbedrijven.
Welkom.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Honoursonderwijs in HBO
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Meer innovatieve professionals
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Welkom Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool Groningen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Incubator Cube050 Ontwikkeling door Hanzehogeschool i.s.m. RUG als onderdeel van Consortium Valorisatie en Ondernemerschap i.s.m. ministerie van EL&I als.
Transcript van de presentatie:

NL Agency Ministry of Economic Affairs >> Focus on innovation Inhoud 1. Beleidsdoelstellingen 2. Actieprogramma 3. 2-meting: Ondernemerschap in het onderwijs (trends) 4. Evaluatie CoE’s Door Eline Beemsterboer Coördinator Actieprogramma Onderwijs en Ondernemen Agentschap NL, 29 januari 2013

2 Creëren van de ‘entrepreneurial pipeline’ 1.Stimuleren ondernemendheid en ondernemerschap in gehele onderwijssysteem (positief beeld van ondernemers, learning by doing, ondernemer als rolmodel en studenten inspireren) 2.Creëren van een beter klimaat voor jonge entrepreneurs and start-ups Breed aanbod ondernemerschapsonderwijs Innovatieve omgeving, incubators Finance, business angels Primary Education 4-12 yrs Compulsary PE Secondary Education 12-16/18 yrs Compulsary SE Vocational Education 16-18/20 yrs Qualified starters VE Higher Education > 17 yrs (Polytechnics &Universities) H(V)E Incubators Growth stimulation StartUps

3 ONO regeling Uitrol Best practices 2012 Centres of Entrepreneurship PO VO MBOHBO en WO 6 CoE, 16 instellingen 340 majors/minoren 8 projecten: 2x PO 3x VO 3x MBO > Docent- opleidingen > Jong Ondernemen 79 netwerken door heel NL > 450 scholen > Vele partners betrokken > Tienduizenden leerlingen bereikt Training docenten (400) Certificering (CE / kenmerk) Kennisdelen en netwerken Meten en evalueren Valorisatie- Consortia 22 Excellente student- Ondernemers 12 consortia HO/WO Ondernemers Overheden Kauffman beurs O&O regeling projecten > 9x PO > 8x VO > 5x MBO Verbinden Nederland Europa

4 Belangrijkste trends (1) Ondernemerschap meer verankerd:

5 Belangrijkste trends (2) Ondernemerschap meer verankerd:

6 Belangrijkste trends (3) Aandeel scholen met ondernemerschap in missie en visie toegenomen (po, vo en hbo). In mbo en wo licht afgenomen. Substantiële toename van aandeel scholen waar ondernemerschap vaste plaats heeft in curriculum (alle sectoren) Op meerderheid van de instellingen is ondernemerschap deel van het competentieprofiel voor docenten Instellingen:

7 Belangrijkste trends (4) Ondernemers bezoeken vaker een onderwijsinstelling en zijn ook vaker gastdocent. Met name in hbo is de rol van het bedrijfsleven bij het ondernemerschapsonderwijs toegenomen Echter: studenten gaan in vergelijking met 2010 minder vaak op bedrijfsbezoek (mbo, hbo en wo) Ambitieuze toekomstplannen: In alle onderwijssectoren willen de instellingen in de toekomst meer aandacht voor ondernemerschap (behalve PO) Ondernemerschap wordt (volgens de directeuren) vaker onderdeel van de werving en beoordeling van docenten Meer contacten tussen onderwijs en bedrijfsleven:

8 Belangrijkste trends (5) 67% van de studenten heeft een beroepswens waar ondernemerschap deel van uitmaakt. Ruim 20% van de studenten (mbo, hbo en wo) wil later ondernemer worden. Tussen 2010 en 2012 stabiel Groter aandeel mbo studenten (79%) geeft aan dat ondernemende competenties worden getoetst (vgl. 2010: 54%) 48% van de ondervraagde studenten zijn niet bekend met de ondernemerschaps-faciliteiten van hun onderwijsinstelling Lagere waardering ondernemerschapsonderwijs/activiteiten: alleen mbo-studenten geven een voldoende (6,2) Ondernemerschapsambities bij studenten:

9 Conclusies Tweemeting Ondernemerschap is sinds 2007 in alle onderwijssectoren belangrijker geworden, zowel in organisatie als onderwijsaanbod Grootste vooruitgang in vo en hbo, maar ook in het po krijgt ondernemerschap steeds meer aandacht In het mbo is een tweedeling tussen instellingen en studenten: lichte afname in verankering en toetsing bij instellingen, terwijl studenten positief zijn over ondernemerschap, meer ondernemerschapsonderwijs volgen, getoetst worden en ondernemerschapsonderwijs hoger waarderen. Op universiteiten krijgt ondernemerschap vooral invulling via de Centres of Entrepreneurship en de relatie met het bedrijfsleven Onderwijs en bedrijfsleven weten elkaar steeds beter te vinden, maar hoewel studenten gaan minder vaak op bedrijfsbezoek Aandeel studenten dat ondernemer wil worden is redelijk stabiel (1:5)

10 Aanbevelingen Tweemeting Inventariseer de belemmeringen die de onderwijswetgeving bevat om (ondernemerschaps)onderwijs verder te stimuleren Motiveer scholen (PO/VO) ondernemerschapsonderwijs op te pakken in het kader van opbrengstgericht leren Stimuleer Centres of Entrepreneurship in het mbo of de mogelijkheid tot aansluiting bij de Valorisatieregeling Verspreid best practices om de beeldvorming van ondernemerschap in het onderwijs te verbeteren Faciliteer instellingen op het gebied van toetsingsmogelijkheden en certificaten

11 Evaluatie Centres of Entrepreneurship (nov. ’12) Conclusies Effectiviteit: effect bij studenten van CoE activiteiten niet feitelijk vast te stellen, wel waarschijnlijk; Additionaliteit: overwegend positief; Continuïteit: onderwijsactiviteiten vrijwel zeker, bewustwordingsactiviteiten minder zeker; De focus lag op studenten en beperkt op een mentaliteitsverandering van docenten. Dit vertraagt een cultuurverandering in de instelling zelf en maakt de continuïteit onzeker. Efficiëntie: de regeling is efficiënt uitgevoerd door Agentschap NL Succesfactoren Gedrevenheid en persoonlijke kwaliteiten van CoE directeuren en teamleden Continuïteit in de bezetting helpt de betrokkenen om als voorlopers c.q. ambassadeurs te kunnen optreden. Samenwerkende instellingen moeten elkaar versterken: ze moeten elkaar iets te bieden hebben en bij voorkeur niet direct met elkaar in concurrentie staan. De samenwerking tussen hogeschool en universiteit lijkt het meest effectief. Geografische nabijheid van samenwerkende instellingen

12 Evaluatie Centres of Entrepreneurship Aanbevelingen Meer aandacht voor effectmeting van ondernemerschapsonderwijs m.b.v. uniforme indicatoren; Een breed draagvlak binnen de eigen organisatie(s): niet alleen van CvB, maar ook van autonome onderdelen van de onderwijsinstellingen. Verbeter zichtbaarheid en vindbaarheid van CoE activiteiten voor studenten. Meer aandacht voor mentaliteitsverandering bij docenten t.b.v. een ondernemende cultuur binnen de instelling en de waarborging van continuïteit; Ontwikkel visie op het langdurig betrekken van bedrijfsleven bij CoE’s. CoE-activiteiten moeten breed zijn ingestoken, gericht op het bevorderen van ondernemend gedrag, het vergroten van ondernemerschap(kennis) en de mogelijkheden van bedrijfsovername.