Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Hoe bouw ik een relatie op met God?
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Leerjaar 1: De vormgeving verkennen Leerjaar 2: De vormgeving realiseren Leerjaar 3: De vormgeving toepassen Leerjaar 4: De vormgeving eigenheid geven.
Visie, missie en kernwaarden
Levensbeschouwing Welkom
Kindermoment.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Ondernemen : heb jij het in je?!
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Oplossingsgericht coachen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Een gezamenlijke uitdaging!
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Professionele ontwikkeling
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Leven in Verbondenheid
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Interpreteren van data
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat ik wil…..
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ken je kracht…Deel je kracht…
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Hoe word jij onderdeel van HET SUCCES? DOE DE TEST HET SUCCES van Den Bosch.
Lang geleden, in een grote kille stad ergens op de wereld, lag tussen het afval een klein, bruin stoffen beertje... Weggegooid, omdat het niet meer nodig.
De Maya’s zeggen over Alexander: Hij bezit diepe wijsheid en gezond verstand. Is een goed leider en beschermer van zijn gemeenschap.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
De glimlach van een kind De glimlach van een kind
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Social work: Het verschil dat jij maakt.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Opdrachten en eindopdracht
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
23 november 2015 S.e.m. (Stefan) Schoenmakers Projectmanager TOPFIT Operations / Staf TOPFIT Jij gaat toch zeker zelf over je eigen toekomst!
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Mondzorg - persoonsgericht
‘Tucht’? 1.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Transcript van de presentatie:

Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen 5-4-2017 Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen Eigen foto van de brochure opnemen? ‘kansen zien en kansen grijpen’ Welkom!

Vanmorgen… Rebels ijsberg Eigen toekomst vormgeven Echt raken…’vanuit waarden’ Zin in leren…motivatie www….welke kans grijp je Ruimte krijgen…. Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Onderwijs van de toekomst Dialoog mogelijk maken Interactief Onderwijs van de toekomst Dialoog mogelijk maken Uitwisselen en inspireren Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Ondernemendheid in onderwijs 5-4-2017 Ondernemendheid in onderwijs Meer vraag naar docenten die ondernemend zijn Meer vraag naar ondernemend lesgeven Meer vraag in advertenties Meer vraag in Finland naar docenten met ondernemendheid Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Maar ook…. Minder professionele ruimte Meer controle en beheers Minder tijd en middelen Reorganisaties, fusies Mondiger klanten Onderwijsveranderingen Complexiteit neemt toe voor de onderwijsprofessional  dus…… hype of kans? Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Een kans…. als het past bij wat jij waardevol vindt 5-4-2017 Een kans…. als het past bij wat jij waardevol vindt Wat vind jij waardevol/belangrijk in onderwijs? Wat vind jij daar waardevol in? Wat maakt dat voor jou nu persoonlijk waardevol Welke kernwaarde betreft dat voor jou? Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Waarden bepalen je handelen? 5-4-2017 Waarden bepalen je handelen? Is dat zo? Hoe speelt de net gevonden waarde daarbij een rol? Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Wat is ondernemendheid in onderwijs…? 5-4-2017 Wat is ondernemendheid in onderwijs…? * Beelden uitwisselen vanuit eigen praktijk Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Wat zegt de literatuur Kansen zien en kansen grijpen Proactief 5-4-2017 Wat zegt de literatuur Kansen zien en kansen grijpen Proactief Creatief Lef hebben Innovatief Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Wat doe je al? En in welke mate? 5-4-2017 Wat doe je al? En in welke mate? Ik schaal mezelf in per onderdeel…….? 1 wil zeggen pas ik bijna niet toe in mijn dagelijks werk 10 wil zeggen pas ik altijd toe in mijn dagelijks werk Proactief…. Creatief…. Lef hebben…. Innovatief….. Ik schaal mezelf in voor totaal van het begrip Ondernemendheid … Leg elkaar uit… Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Volgordes..? Is er voor jou een volgorde in de 4 genoemde kenmerken?? Proactief , Creatief, Lef hebben, Innovatief 1 2 3 4 Leg uit aan elkaar… Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

5-4-2017 Wat kan er nog meer? Binnen de complexiteit van alle dag en afnemende discretionaire ruimte eigen kracht organiseren vanuit ondernemendheid Van ‘plekken der moeite’ naar ‘momenten met mogelijkheden’ Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Opbrengst? Wat heeft het jou opgeleverd? Welke kansen zie je? Wat ga je doen om die kansen te verzilveren? Peter Corstanje MA, Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen

Contact, vragen Peter Corstanje, Fontys OSO p.corstanje@fontys.nl 06-12062278