Knooppuntontwikkeling in Tokio VerDuS-congres Amsterdam, 19 november 2012 Dr.ing. Paul Chorus 1
2
Waarom Tokio? Historisch groeipatroon van Tokio
Waarom Tokio? 4 Sterke integratie stad en openbaar vervoer
Metropolitaan spoorwegsysteem 5 Introductie Tokio
Grote private spoorwegmaatschappijen 6 Introductie Tokio
Bestuursstructuur Bestuursstructuur 7 Nationaal niveau Lokaal niveau Prefecturen (47) Cities (779) Wards (in Cabinet- Order designated 15 cities only) 23 Wards (ku) of Tokyo Towns (844) Villages (197) Nationale overheid Gemeenten Introductie Tokio
Bestuursstructuur Bestuursstructuur 8 Introductie Tokio
Tokio versus de Randstad miljoen inwoners 3200 inw/km 2 3% bevolkingsgroei (tussen ) 55% OV aandeel (waarvan 53% trein) 68 min woon-werk reisduur 26 km woon-werkafstand 7.8 miljoen inwoners 845 inw/km 2 0,6% bevolkingsgroei (tussen ) 25% OV aandeel (waarvan 17% trein) 53 min woon-werk reisduur 27 km woon-werkafstand Introductie Tokio
Rol van de overheid 10 FSI kaart Tokio Sturen op dichtheid
Rol van de overheid 11 Tokyo CBD Kinschicho/Kameido Industrial/cultural& entertainment center Shibuya Fashion&lifestyle Ueno Culture, art &tradition Osaki Research&development Shinjuku Business center Ikebukuro Commercial center Shinagawa Information and telecommunication Subcentra in Tokio Tokyo Shinjuku Shibuya Ueno Ikebukuro Chuo line Kinshicho Osaki Shinagawa Sturen op functiedifferentiatie
Rol van de overheid 12 Sturen op functiedifferentiatie Historisch CBD Subcentra Tama centra Regionale centra Andere prioriteits districten Spoorlijnen Snelwegen
Rol van de overheid Flexibel zoneren Type zoneringFloor Space Index (FSI) Bebouwings- oppervlak Woondistricten50% - 500% 30% - 80% Commerciële districten 100% %60% - 80% Industriële districten100% - 500%30% - 80%
Rol van de overheid Stimuleren van private investeringen FAR-Bonus Indien de private sector investeert in publieke voorzieningen als parken, infrastructuur of culturele faciliteiten dan ontvangt hij hiervoor als beloning een extra bouwvolume.
Rol van de overheid Voorbeeld FAR-bonus instrumentarium Stimuleren van private investeringen
Rol van de overheid Stimuleren van private investeringen Verhandelbare ontwikkelingsrechten (TDR) Een private ontwikkelaar mag onbenutte bouwvolumes overhevelen naar een ander kavel, blok of gebied.
Rol van de overheid Stimuleren van private investeringen Voorbeeld verhandelbare ontwikkelingsrechten
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Shiodome Tokyo Teleport Ikebukuro Osaki Kinshicho Tokyo Shinjuku Shibuya Shinagawa Akihabara-Kanda Shiodome
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Shiodome Voormalig rangeerterrein Shiodome
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Shiodome International key business zone Cultural and transport amenities zone Residential zone Residential, commercial and business zone Italian village Project area Masterplan Shiodome
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Shiodome International key business zone Cultural and transport amenities zone Residential zone Residential, commercial and business zone Italian village Project area Originele FAR-waarden 800% 600% 400%
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Shiodome International key business zone Cultural and transport amenities zone Residential zone Residential, commercial and business zone Italian village Project area Huidige FAR-waarden 1200% 700% 900% 600% 700%
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Shiodome Luchtfoto Shiodome (2006)
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Tokyo station Tokyo Teleport Ikebukuro Osaki Kinshicho Tokyo Shinjuku Shibuya Shinagawa Akihabara-Kanda
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Tokyo station Tokyo station (2004)
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Tokyo station Transferred FAR Receiving area Tokyo Station Sending area Unused FAR Sending area Project area Transferred FAR Verhandelbare ontwikkelingsrechten
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Tokyo station Tokyo Building 2 Yaesu South Tower 3 Yaesu North Tower 4 Shin Marunouchi Building Overheveling ontwikkelingsrechten van Tokyo station Tokyo Station
Knooppuntontwikkeling in de praktijk Tokyo station Tokyo Station 2 Yaesu South Tower 3 Yaesu North Tower 4 Plaza 5 Pedestrian Deck Tokyo Station in 2013
29