afkijken, nadoen, egemwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Renco Bakker BPMConsult
Advertisements

Records management en informatie-architectuur
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Workshop 6: Multichanneling
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Bestuurlijke relevantie
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Innovatie Event
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Opleiding MARIJ Module 4 “Implementatie MARIJ kerndepartement” Den Haag, juni MARIJ voor architecten 5. Architectuur processen en producten 6.
Informatiestrategie INFS – College 4
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
Welkom bij de presentatie van het
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Titel presentatie bkljdkljffkdjkfjd [subtitel, datum o.i.d] Subtitel, URL, datum, spreker, o.i.d. Van visie naar invoering Ale Berends Projectleider Wabo.
MVO en intern management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Het beïnvloeden van succes
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Minicollege Service Oriented Architecture
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
De case Oostkamp.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Digitaal mei 2014.
Hergebruik in de informatieketen. Een verkenning naar de mogelijkheden van hergebruik van aandachtspunten en bouwstenen uit de ICT strategie van 4 gemeenten.
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Insights & Essentials Willem van Putten
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Certificering van assetmanagement
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Ministerie van BZK – 3 november 2016
het programmeren voorbij
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kluwer The end of Publishing
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Vergunningenmanagement
Digitaal stelsel in de praktijk
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

afkijken, nadoen, egemwijs

Egem en de ontwikkeling van de E-gemeente

Informatie-architectuur Processen en Organisatie

Informatie-architectuur Processturing en Organisatiebeheer

Klassieke hiërarchische organisatie

Gas Licht Water Sociale Dienst Burger Zaken Burgerlijke Stand Belastingen Gemeentewerken Parkeerbedrijf Arbeidsbureau

Dit vraagt dus om programma en processturing met een nadrukkelijke verantwoordelijkheid voor de programma- en de procesmanager

Front Office en Back Office Mid Office? e-dienstverlening midoffice Bedrijfsregels; Voortgangsmgt; status melding message-broker P1 P2 P.. BI BI message-broker authentieke registraties ARG ARA AR..

FUNCTIONALITEIT MID OFFICE   Communicatie met de front office Gegevensdistributie en –synchronisatie Procesbewaking Berichtenservice Beheer transacties Content (relatie tussen vraagpatronen en producten) Klantinformatie/klanten volgen Productinformatie Keteninformatie Communicatie met de back office Managementinformatie

Informatie-architectuur Informatie-architectuur is een systematische beschrijving van de onderdelen van de informatiehuishouding in hun onderlinge samenhang in relatie tot de organisatie en/of de bedrijfs-processen in relatie tot ICT-infrastructuur

Informatie-architectuur. structureert. communiceert. stuurt Informatie-architectuur *structureert *communiceert *stuurt *beheerst de dynamiek

Voordelen Overzicht Communicatie Relaties (voorwaardelijkheden, afhankelijk-heden, gezamenlijke belangen) De bestuurder en de manager aan het roer Basis voor een visie op de ontwikkeling van de informatievoorziening

Ontwikkeling van de informatievoorziening Dynamiek Visie op de plaats van de organisatie over enkele jaren Visie op de eisen, die daaraan gesteld zullen worden Visie op structuren en procedures

Consequentie voor de Informatie-adviseur Relatie met lijnmanagers en bestuurders We hebben al vaker geconstateerd dat de relatie met lijnmanagers en bestuurders een aandachtspunt vorm en vaak een knelpunt is.’Verwezen zij naar het artikel waarin de relatie CIO-CEO wordt belicht, maar ook aan de hand van het 9-vlaksmodel (zo treffende geïllustreerd door de Tuskenfrau van Annette) is de positie van de I-manager goed in beeld te krijgen

Consequentie voor de Informatie-adviseur Kennis Vaardigheid Oriëntatie Positie Wezenlijke factoren. "Zachte factoren": *inlevingsvermogen *communicatie *effectief adviseren

Consequentie voor de Informatie-adviseur Inzicht in de perceptie van proceseigenaren en overige stakeholders En in die van andere belangrijke stakeholders.

Consequentie voor de Informatie-adviseur Bijdrage aan strategisch-inhoudelijke issues: zorg veiligheid integratie onderwijs dienstverlening handhaving economische activiteit

EGEM (elektronische gemeente) Helpt de gemeente hun prestaties te verbeteren met behulp van ICT

Egem: wie ook weer ? Hèt programma voor de elektronische gemeente (Egem) Focus op gemeentelijke dienstverlening Langs 5 à 6 actielijnen

EGEM actielijnen Standaards en referentiemodellen Praktijkvoorbeelden Stimuleren van samenwerking Adviesfunctie Verspreiden van kennis en verwerven van draagvlak Implementatie Landelijke Systemen

“Het daadwerkelijk ondersteunen van gemeenten bij de inzet van ICT, Missie Egem “Het daadwerkelijk ondersteunen van gemeenten bij de inzet van ICT, om beter te kunnen presteren” Focus op : dienstverlening

Omgeving Egem Maatschappij Politiek en beleid De klant Interne organisatie

Maatschappij Informatiemaatschappij Mondige burger 75% internetgebruik

Politiek en beleid 65 % publieke dienstverlening elektronisch beschikbaar in 2007! Eénmalige verstrekking persoonsgegevens Verlaging administratieve lasten Actieprogramma Andere Overheid Dienstverlening Minder regels Betere rijksoverheid Vernieuwde relaties overheid

De klant Kennen we die? - Kortere wachttijden belangrijker dan privacy? waarborgen! Willen we die kennen? Consequenties??

De gemeentelijke organisatie Plaats ICT als basaal productiemiddel Het andere werken: - ketens? - communities? - de hark?

Waar staan we nu? Kennismaken en presenteren Adaptoren en architecturen Stroomlijning Basisgegevens/stelsel van basisregistraties Toetsingskader praktijkvoorbeelden De eerste samenwerkingsprojecten Kennislijn: web-site en Egem-tour Beheerorganisatie Denktanks en workshops

Waar doen we nu? Standaards, referentiemodellen en informatie- architectuur Quick scans (nu al 12) Praktijkvoorbeelden (25 in 2004) Gemeenschappelijke diensten (bijv. Zuid-west Friesland) Gemeente Pragmatika EGEM on Tour

Aandachtspunten Het andere werken en hoe je dat voor elkaar krijgt Onwetendheid bij beslissers en managers over de mogelijkheden voor ICT inzet Gebrekkige communicatie vanuit de I&A hoek

Samenwerking noodzaak Successen tonen en delen Praktisch werken en blijven nadenken Navolgen in plaats van toekijken Wordt Egemwijs!

“Alleen door te doen, beginnen we te begrijpen” Doen, doen, doen, doen… “Alleen door te doen, beginnen we te begrijpen” Kijken Aanpassen En weer doen, doen, doen, doen…

afkijken, nadoen, egemwijs