afkijken, nadoen, egemwijs
Egem en de ontwikkeling van de E-gemeente
Informatie-architectuur Processen en Organisatie
Informatie-architectuur Processturing en Organisatiebeheer
Klassieke hiërarchische organisatie
Gas Licht Water Sociale Dienst Burger Zaken Burgerlijke Stand Belastingen Gemeentewerken Parkeerbedrijf Arbeidsbureau
Dit vraagt dus om programma en processturing met een nadrukkelijke verantwoordelijkheid voor de programma- en de procesmanager
Front Office en Back Office Mid Office? e-dienstverlening midoffice Bedrijfsregels; Voortgangsmgt; status melding message-broker P1 P2 P.. BI BI message-broker authentieke registraties ARG ARA AR..
FUNCTIONALITEIT MID OFFICE Communicatie met de front office Gegevensdistributie en –synchronisatie Procesbewaking Berichtenservice Beheer transacties Content (relatie tussen vraagpatronen en producten) Klantinformatie/klanten volgen Productinformatie Keteninformatie Communicatie met de back office Managementinformatie
Informatie-architectuur Informatie-architectuur is een systematische beschrijving van de onderdelen van de informatiehuishouding in hun onderlinge samenhang in relatie tot de organisatie en/of de bedrijfs-processen in relatie tot ICT-infrastructuur
Informatie-architectuur. structureert. communiceert. stuurt Informatie-architectuur *structureert *communiceert *stuurt *beheerst de dynamiek
Voordelen Overzicht Communicatie Relaties (voorwaardelijkheden, afhankelijk-heden, gezamenlijke belangen) De bestuurder en de manager aan het roer Basis voor een visie op de ontwikkeling van de informatievoorziening
Ontwikkeling van de informatievoorziening Dynamiek Visie op de plaats van de organisatie over enkele jaren Visie op de eisen, die daaraan gesteld zullen worden Visie op structuren en procedures
Consequentie voor de Informatie-adviseur Relatie met lijnmanagers en bestuurders We hebben al vaker geconstateerd dat de relatie met lijnmanagers en bestuurders een aandachtspunt vorm en vaak een knelpunt is.’Verwezen zij naar het artikel waarin de relatie CIO-CEO wordt belicht, maar ook aan de hand van het 9-vlaksmodel (zo treffende geïllustreerd door de Tuskenfrau van Annette) is de positie van de I-manager goed in beeld te krijgen
Consequentie voor de Informatie-adviseur Kennis Vaardigheid Oriëntatie Positie Wezenlijke factoren. "Zachte factoren": *inlevingsvermogen *communicatie *effectief adviseren
Consequentie voor de Informatie-adviseur Inzicht in de perceptie van proceseigenaren en overige stakeholders En in die van andere belangrijke stakeholders.
Consequentie voor de Informatie-adviseur Bijdrage aan strategisch-inhoudelijke issues: zorg veiligheid integratie onderwijs dienstverlening handhaving economische activiteit
EGEM (elektronische gemeente) Helpt de gemeente hun prestaties te verbeteren met behulp van ICT
Egem: wie ook weer ? Hèt programma voor de elektronische gemeente (Egem) Focus op gemeentelijke dienstverlening Langs 5 à 6 actielijnen
EGEM actielijnen Standaards en referentiemodellen Praktijkvoorbeelden Stimuleren van samenwerking Adviesfunctie Verspreiden van kennis en verwerven van draagvlak Implementatie Landelijke Systemen
“Het daadwerkelijk ondersteunen van gemeenten bij de inzet van ICT, Missie Egem “Het daadwerkelijk ondersteunen van gemeenten bij de inzet van ICT, om beter te kunnen presteren” Focus op : dienstverlening
Omgeving Egem Maatschappij Politiek en beleid De klant Interne organisatie
Maatschappij Informatiemaatschappij Mondige burger 75% internetgebruik
Politiek en beleid 65 % publieke dienstverlening elektronisch beschikbaar in 2007! Eénmalige verstrekking persoonsgegevens Verlaging administratieve lasten Actieprogramma Andere Overheid Dienstverlening Minder regels Betere rijksoverheid Vernieuwde relaties overheid
De klant Kennen we die? - Kortere wachttijden belangrijker dan privacy? waarborgen! Willen we die kennen? Consequenties??
De gemeentelijke organisatie Plaats ICT als basaal productiemiddel Het andere werken: - ketens? - communities? - de hark?
Waar staan we nu? Kennismaken en presenteren Adaptoren en architecturen Stroomlijning Basisgegevens/stelsel van basisregistraties Toetsingskader praktijkvoorbeelden De eerste samenwerkingsprojecten Kennislijn: web-site en Egem-tour Beheerorganisatie Denktanks en workshops
Waar doen we nu? Standaards, referentiemodellen en informatie- architectuur Quick scans (nu al 12) Praktijkvoorbeelden (25 in 2004) Gemeenschappelijke diensten (bijv. Zuid-west Friesland) Gemeente Pragmatika EGEM on Tour
Aandachtspunten Het andere werken en hoe je dat voor elkaar krijgt Onwetendheid bij beslissers en managers over de mogelijkheden voor ICT inzet Gebrekkige communicatie vanuit de I&A hoek
Samenwerking noodzaak Successen tonen en delen Praktisch werken en blijven nadenken Navolgen in plaats van toekijken Wordt Egemwijs!
“Alleen door te doen, beginnen we te begrijpen” Doen, doen, doen, doen… “Alleen door te doen, beginnen we te begrijpen” Kijken Aanpassen En weer doen, doen, doen, doen…
afkijken, nadoen, egemwijs