Het beïnvloeden van succes Door: Mark Voogd Bijeenkomst Jong OCW 11 november 2005
Inhoud van de presentatie Inleiding wie is Mark Voogd Programma E-Government De rol van de (jonge) ambtenaar
Mark Voogd (33) bij Dordrecht 1999 Begonnen in als Informatie adviseur bij 1 van de 7 diensten 2000 Naast I-werk gestart met voorbereiding E-Government concern Concern projectleider E-Governmentprojecten Programmamanager E-Government Programmamanager & Hoofd Informatie-management + Kwartier maker afdeling IPM,Secretaris Pact van Pans werkgroep ELO Studie HBO ’98 (Beleid Bestuur & Management) MasterStudie postdoctoraal UVA (Executive Master in Information Management EMIM)
Het E-programma Formele start in 2001 Bestuurlijk draagvlak E-Governmentteam (E-Team) Programmasturing Integratie met Innovatie Overdracht naar IPM
Programma Andere Overheid Vanuit het burgerperspectief: Kan ik snel vinden wat ik mag en moet, Is er één overheid waarmee ik zaken doe, Kan ik makkelijk vinden wat ik daarvoor nodig heb, En hoef ik nooit iets twee keer te vertellen
De ballenbak Bron EGEM
Van Aanbod naar Vraag uit verkokerde organisatie Klant Product Front Huidige situatie is AANBODGERICHT! Systemen Processen Personen Back-office Autonomie, meervoudige registraties, het zelfde gegeven!, output? Informatievoorziening?
Hoe stuurt de overheid op de kwaliteit van dienstverlening? Telefoon Overheid Post ? Fax E-Mail/ webform Balie Geen frontoffice!
Keteninnovatie/keteninformatisering Klant Klant Klant Belasting KVK Gemeente Actor Actor Actor (Keten)Informatie ICT
E-government fasering Koplopers in 2005
In aansluiting met landelijke voorzieningen Gemeenteloket Landelijk loket b.v. Domein VROM (product) informatie Zaken en transacties (product) informatie Zaken en transacties Basis Webpagina’s Zoals productcatalogi Mid-office Lokaal (volgens open standaarden) Mid-office landelijk (volgens OPEN standaarden) Zaken, documenten en dossiers Basisregistraties Geautomatiseerd Back office Gemeente x, y (direct in de (CMS) systemen van landelijk initiatief)
Beheer via GBO Gemeente GovUnited On-line Servicemenu Gemeente Standaarden EGEM Beheer via GBO GovUnited On-line Servicemenu Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Digitale Dienstverlening: Een paar kleine voorbeelden
On-line vergaderen Onderzoeksrapport op www.dordrecht.nl Home > Leven in de stad > School en opleiding > Debat 'Opvoeden op straat' >
RIS abonnementen
E-Loket Productinformatie Transacties en integratie
Web-Autorisatie-Systeem eenduidig autoriseren en authenticeren t.b.v. álle midoffice-functionaliteit (single-sign-on) autoriseer een medewerker of autoriseer een functie of een organisatie-onderdeel of een groep
GEO webformulieren
GEO webformulieren
Deurwaarders on-line
Deurwaarders resultaat
Notarissen on-line
Notarissen status
On-line toevoegen van situatieschets
Initiatief (ondernemer) Neem initiatief, sluit aan bij spannende initiatieven Toon lef Laat zien dat je er voor gaat, investeer tijd Schrijf memo’s die aansluiten, Modelleer en schets Laat je niks wijsmaken, gezond verstand Hoe zitten de belangen Zoek sponsors die in je vertrouwen Zoek successen Zoek gelijkgestemden Gebruik nieuwe media (in- en extern) Mail speelt belangrijke rol (open communicatie) Leg een netwerk aan met zichtbare resultaten Zorg voor resultaat
Bij succes Vasthouden en goed argumenteren Zet mediakansen in, Vertel dat je goed bent met je team Probeer de emotie te beheersen Zet je sponsor(s) in de schijnwerpers Versterk je netwerk en imago Uitbuiten van succes met nieuwe projecten Vier je succes Blijf alert en speel je spel
Als manager Geef het goede voorbeeld aan je eigen mensen, Toon leiderschap Wees open en duidelijk Betrek je mensen bij de problemen Geef ruimte Huur kennis in als het intern ontbreekt Benut bestaande faciliteiten optimaal Laat beargumenteerd zien als er zaken anders moeten Blijf in gesprek (individueel en in de groep) Schets toekomst Geef complimenten maar ook kritiek!
EINDE