Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17
Visual merchandising Visual merchandising: De presentatievorm die voor de maximale uitstraling van producten zorgt en tot een neiging van kopen aanzet Doel: een beter uitziende winkel te presenteren waarin producten in samenhang met elkaar worden getoond, waardoor het voor de consument prettiger is om te winkel of boodschappen te doen.
Onderdelen van een presentatieplan Een presentatieplan is een vorm van een middellangetermijnplanning. Dat is een planning voor een langere periode, van enkele maanden tot een jaar. Bestaat uit: Een beschrijving (in grote lijnen) van de presentaties voor de komende periode Een gedetailleerde uitwerking van specifieke presentatie (een schappenplan of frontpresentatieplan) Moet aansluiten bij de winkelformule en bijdragen aan de herkenbaarheid van de winkel
Beschrijving presentatieplan - doel: wat wil je bereiken - tijdplanning: tijdbalk-> wat moet wanneer doen - doelgroep: wie wil je bereiken - thema of actie - Artikelen: zoek de juiste artikelen bij het thema - hulpmiddelen: moet er nog speciale dingen worden aangeschaft? - budget: wat is je budget om het te realiseren
Schappresentatieplan Schappositie: de plaats van het artikel in het schap Horizontale facing: hoeveel staan er naast elkaar in het vak Verticale facing: hoeveel staan er boven elkaar op 1 of meer schappen
Frontpresentatieplan Geeft aan op welke plaatsen welke artikelen worden gepresenteerd en etalage of showroom Doel: aandacht trekken van de klant