SCHAKELEN TUSSEN 2 & 3 EEN OPDRACHT MAAR VOORAL EEN UITDAGING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat denkt men over euthanasie in Benelux?
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Informatie over opzet onderbouw
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Welkom in groep 1-2 B.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom 1.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Van idee tot digitaal materiaal
Welbevinden bij kinderen met CI
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Uitslag Ouder Tevredenheids Onderzoek 2010 Basisschool Los Hoes Haaksbergen.
Lineaire functies Lineaire functie
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
BBC – LDC.
DIAGNOSTIEK WANNEER HET MOEILIJK WORDT…
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Op reis naar een dierentuin
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
WELKOM.
Uitleg scheikundige begrippen
Beginnende geletterdheid-2
Informatieavond onderbouw
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
“Zorg en pensioen. Hoe houden we de factuur betaalbaar?” 20 jaar Federatie Onafhankelijke Seniorenzorg.
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Voorstellen Groep 1-2: Maandag: Natascha en Anouk Dinsdag: Annelies en Anouk Woensdag: Annelies en Anouk.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Welkom op de informatieavond!
Welkom op onze informatieavond !
Centrale Opvang Maassluis
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Aanpak problematisch gedrag
Van onderwijzen naar leren
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Welkom in groep 1/2B.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Ouders en school samen Maart 2016
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

SCHAKELEN TUSSEN 2 & 3 EEN OPDRACHT MAAR VOORAL EEN UITDAGING

Even in ‘t kort……………………… Extra jaar tussen groep 2 & 3 Extra jaar tussen groep 2 & 3 Voor lln. die, gelet op hun leeftijd, naar groep 3 zouden kunnen Voor lln. die, gelet op hun leeftijd, naar groep 3 zouden kunnen Waarbij sprake is van een D of E score op de Taaltoets voor kleuters (Ordenen) en de TAK. Waarbij sprake is van een D of E score op de Taaltoets voor kleuters (Ordenen) en de TAK. Waarbij niet wordt gedacht aan beperkte cognitieve vaardigheden. Waarbij niet wordt gedacht aan beperkte cognitieve vaardigheden.

DE HOOFDROLSPELERS

Doelstelling: Het wegwerken van taalachterstanden met tenminste een half jaar.

Inhoud Inhoud Thematisch van opzet met de volgende speerpunten: Een doorgaande lijn vanaf groep 1 Een doorgaande lijn vanaf groep 1 Uitgewerkt in Kleuterplein Uitgewerkt in Kleuterplein Expliciet Woordenschatonderwijs Expliciet Woordenschatonderwijs Tussendoelen beginnende geletterdheid (ECN) Tussendoelen beginnende geletterdheid (ECN)

Sterke taalcomponent

En nog meer……………..

De ouders die doen volop mee…. Aan de start van ieder thema een koffie- uurtje speciaal voor de ouders van de schakelklas. (oudermap) Aan de start van ieder thema een koffie- uurtje speciaal voor de ouders van de schakelklas. (oudermap) Bespreken port-folio Bespreken port-folio Open dag aan begin van het schooljaar Open dag aan begin van het schooljaar Huisbezoek Huisbezoek Veel informele contacten tussendoor. Veel informele contacten tussendoor. Themaochtenden voor ouders onderbouw Themaochtenden voor ouders onderbouw Ouderpaticipatie bij tal van activiteiten. Ouderpaticipatie bij tal van activiteiten.

Eerste resultaten Naam Taal E1 Taal E2 JanuariJuni Dilara 68 C / A 74 – B / 0 Belmin 60 E / – A 97 – A / >0 Tayo 50 – E /> C 68 – C / -5 Naomi 59 – C / A 78 – B / >0 Selma 64 D / A 97 – A / >0 Latifa 53 – D /> A 76 – B / >0

En verder……………… Naam Taal E1 Taal E2 JanuariJuni Keanu 58 – E / – A - Edip 58 – E / – A 86 – A / >0 Aleyna 66 – D / – B 78 – B / >0 Nico 62 – D / B 86 – A / >0 Oktay 43 – E /> D 72 – C / -2 Yvette 64 – D / B 82 – A / >0

Alleen maar taal?

Opbrengsten na 4 jaar schakelen Op de eerste plaats: Prachtige resultaten van de kinderen Prachtige resultaten van de kinderen Maar tevens ook: Zeer intensieve samenwerking in de onderbouw Zeer intensieve samenwerking in de onderbouw Denken in doelen i.p.v. activiteiten Denken in doelen i.p.v. activiteiten Samen kennis verkregen rondom woordenschatontwikkeling in een brede visie Samen kennis verkregen rondom woordenschatontwikkeling in een brede visie op taal. op taal. VVE-beleid en schakelklas samen in taalbeleidsplan VVE-beleid en schakelklas samen in taalbeleidsplan

Eigen actiepunten………….. Werken met portfolio’s Werken met portfolio’s Kijkochtenden intensiveren Kijkochtenden intensiveren Thema map van de kleuterplein verder invoeren Thema map van de kleuterplein verder invoeren “Overstap “ organiseren (groep 3) “Overstap “ organiseren (groep 3) Cursus woordenschatontwikkeling door Marianne Verhallen Cursus woordenschatontwikkeling door Marianne Verhallen