Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ICT tussen hoop en vrees
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Stichting RechtenOnline
eCompetence Framework (e-CF)
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Drieslag functioneel rekenen
wiki’s opzetten en implementeren
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
E-merge, Kennis die samenwerkt
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
U-Stream en Blackboard
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
Koning Willem I College
13.1 Budgettering Ondernemingsplan: Planning als prognose:
INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen.
INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.
Citymarketing Hilversum 2006
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Indexering herberekening 2016 inkomenstarief. Aanleiding Context en cijfers Stand van zaken ICT Stand van zaken communicatie Stand van zaken Kind en Gezin-Lijn.
CLIL-didactiek voor Duits
KA2 – "The Future Teachter 3
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Perception 4 Perfection
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Open Universiteit Nederland
Toelichting aanvraagprocedure
Transcript van de presentatie:

Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003

Opzet bijeenkomst Achtergrond Opzet project Opzet project Doelstellingen en resultaten Doelstellingen en resultaten Ellips en digitale leeromgevingen (Blackboard) Ellips en digitale leeromgevingen (Blackboard) Demonstratie Ellips Consortium Wat levert het op? Wat levert het op? Wat kost het? Wat kost het?

Het Digitalenklas project SURF Educatief Project Looptijd: oktober 2001-december 2003 Partners: Universiteit Utrecht, penvoerder - Spaans Universiteit Utrecht, penvoerder - Spaans Universiteit Leiden - Arabisch Universiteit Leiden - Arabisch Universiteit van Tilburg – NT2 Universiteit van Tilburg – NT2 Rijksuniversiteit Groningen - Engels Rijksuniversiteit Groningen - Engels Edufocus, Rosmalen – softwareontwikkeling Edufocus, Rosmalen – softwareontwikkeling Budget: € , waarvan € matching Website:

Doel en resultaten project Vernieuwing universitair taalvaardigheidsonderwijs door gerichte inzet ICT Herontwerp TVO Herontwerp TVO Ontwikkeling Ellips Ontwikkeling Ellips Cursussen voor vier talen in DLO en Ellips Cursussen voor vier talen in DLO en Ellips Kennisdisseminatie Kennisdisseminatie Uitwisseling van informatie (website; Sharepoint voor interne communicatie) Uitwisseling van informatie (website; Sharepoint voor interne communicatie) Oprichting van Consortium Oprichting van Consortium

Wat speelt op de achtergrond? Afnemende studentenaantallen: noodzaak tot samenwerking Verhoging zelfwerkzaamheid studenten – betere benutting contacturen Invoering Europees Referentiekader talenonderwijs Digitale leeromgevingen Vervanging Talenpractica Toekomst Hologram

ICT in het talenonderwijs: stand van zaken in het HO Gebruik van materiaal via het Internet vanaf vanaf Activiteiten gebaseerd op Internet sites Digitale leeromgevingen: generiek (Blackboard, Web-CT), voor schrijfvaardigheid (Concourse) CALL-programma’s: Hologram, Hot Potatoes, Question Mark Perception, Ace II

Nu: tussen CALL en WELL CALL (Computer Assisted Language Learning) CALL (Computer Assisted Language Learning) WELL (Web Enhanced Language Learning)

Typische kenmerken van CALL ZelfstudieZelfevaluatieFeedback Cognitief-georiënteerd, niet constructief-georiënteerd (geen interactie met andere studenten)

Typische kenmerken van WELL Authentiek materiaal Interactie met andere studenten en native speakers Task-based (web activiteiten) Constructief-georiënteerd pedagogisch model (interactie)

Meerwaarde van CALL Inputverwerking (focus op vorm) Productie van pushed output (chunks) Memoriseren Competenties: grammatica, vocabulaire Taalactiviteiten: luistervaardigheid, uitspraakvaardigheid

Meerwaarde van WELL Inputverwerking (focus op betekenis) Productie van pushed output (toepassing van regels) Competenties: pragmatische competenties, strategieën Taalactiviteiten: leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid

Uitgangspunten inzet ICT in TVO DLO: algemene ondersteuning voor alle TVO- onderdelen, open taken, lees- en schrijfvaardigheid, interactie Ellips: grammatica en vocabulaire, luisteren en uitspraak, gesloten taken, oefenen met functies en structuren, directe feedback, zelfstudie Face-to-face: spreekopdrachten en communicatie, soms in talenpracticum

Demo Ellips Studentenomgeving: Docentenomgevng:

Ambities Consortium Algemeen: Verspreiding kennis en informatie over ICT- toepassingen in de talen Verspreiding kennis en informatie over ICT- toepassingen in de talenEllips Infrastructuur (technische, personele) in stand houden Infrastructuur (technische, personele) in stand houden Bestaande inhouden uitwisselen Bestaande inhouden uitwisselen Nieuwe inhouden maken Nieuwe inhouden maken Programmatuur uitbreiden en aanpassen Programmatuur uitbreiden en aanpassen

Inhoud samenwerking Webgebaseerde applicatie voor talenonderwijs Uitwisseling van TVO-materiaal Gemeenschappeliijke AV-infrastructuur Gezamenlijke aanpassingen en uitbreidingen Profijt van eventuele commerciële revenuen Onderbrenging van bestaande Hologramsamenwerking in nieuw consortium Gebruik eerder ontwikkelde Holograminhouden

Kosten Exploitatie per jaar minimaal € 24000,-, excl. variabele kosten Garantie huidige 4 partners voor dit bedrag Nieuwe partners betalen € 6000 p.j., plus eenmalig € Verrekening achteraf op basis van werkelijke kosten Uitbreidingen en aanpassingen op basis begroting